Jourplacering nattetid ???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som har tagit emot jourplaceringar mitt i natten... Hur "gör " ni då, när plac. lämnas ?
Är det sova direkt & prata dagen efter eller fika trots den sena timmen eller hur gör ni ?
Jag förstår att det kanske är skillnad på yngre & äldre plac. men tanken slog mig bara... Det kan ju hända att telefonen ringer en natt :roll:
 
Vi fick en hungrig 14-åring ganska sent en kväll.
Det blev varm mat (hungrig vid fråga), lite prat, lite TV och sedan ville :angel: själv dra sig tillbaka.
Vi frågade hela tiden vad :angel: själv ville.

Förstår att det troligen är annorlunda när de är mindre.
 
för några år sedan tog vi emot jour och visst hände det att ungdomar kom mellan kl 24 och 04 dessa var oftas jätte hungriga och ville ha mackor och en varm skön säng. Ibland tog det inte mer än 1 timme innan dom låg i sängen och hade somnat på stuts. Oftas hörde socialen av sig vid 10 tiden för att informera med om ungdomen. För transporten till oss var ofta socialjouren eller polisen som stod för den.
 
GISSAR att i det här läget, om någonsin, gäller det att ha fingertoppskänsla och fantasi :idea: ......Man vet ju aldrig vad som hänt innan och vad barnet egentligen varit utsatt för????
Spännande värre!!!
 
Man får väl helt enkelt se vilka behov som ska tillgodoses först. Det är bara att gå till sig själv. Är man hungrig behöver man mat, trött - sova, rädd - trygghet, ensam - sällskap, talträngd - lyssnare, uppjagad - lugn, ledsen - tröst osv. Detta gäller ju oavsett tid på dygnet och ålder på människa.
 
Jadå sa:
Man får väl helt enkelt se vilka behov som ska tillgodoses först. Det är bara att gå till sig själv. Är man hungrig behöver man mat, trött - sova, rädd - trygghet, ensam - sällskap, talträngd - lyssnare, uppjagad - lugn, ledsen - tröst osv. Detta gäller ju oavsett tid på dygnet och ålder på människa.

Det var det jag försökte få fram, om än något klumpigt.
Fråga, det är det enklaste.
Barnet/ungdomen själv eller den som kommer med :angel: som kanske kan tänkas veta något.

Och EJE, fantasi är alltid bra att ha :angel :wink:
 
Hej igen.
Oftas fick men inte mycket besked utan det kunde låta så här då socialjouren ringde.
-Hej, vi fick ett samtal från polisen om att dom har hittat en yngre tonåring och dom körde h*n till sin hemmadress, men föräldrana var så pass onyktra så att dom ville inte lämna över ungomen utan ringe oss.... Kan ni ta emot i natt?
Hände ibland att ungdomarna inte ville vara hemma pga bråk och annat. Var ibland okända familjer för både socialen och polisen.
Var även tillfälle då det pga av olycker/sjukdom som det behövde snabbt placera 2-4 barn/ungdomar. Hände till 80% på natten.
Att vara jour innebär snabba förändringar men samtidigt är det skönt att kunna ställa upp. Ångrade aldrig dom åren som vi var jour. Skulle bara ha viljat har mer tid och plats för visst händet det att man fick tacka nej då alla sängar och soffor var upptagna.
 
Nu är vi både familjehem och jourhem, men jag tycker att det är väldigt "tunt" med jourförfrågningar. Det är väl bra i och för sig, att man inte behövs så att säga... Tanken slog mig bara , att det KAN ju faktiskt hända att de ringer mitt i natten... Vi har iallafall sagt att de får ringa dygnet runt. Jag blev lite nyfiken på ditt inlägg "Bortblåst", du skrev att både sängar och soffor var upptagna. Menar du att ni fick ta emot jour utan att ha varsitt rum till dem ? Om de är syskon kan jag fatta att de får dela, men jag trodde inte att soc. godkände det i annat fall ?? En fundering bara... (Man önskar ju som sagt att man kunde hjälpa flera än våra 2 tillgängliga rum tillåter )
 
Kråkan sa:
Nu är vi både familjehem och jourhem, men jag tycker att det är väldigt "tunt" med jourförfrågningar. Det är väl bra i och för sig, att man inte behövs så att säga... Tanken slog mig bara , att det KAN ju faktiskt hända att de ringer mitt i natten... Vi har iallafall sagt att de får ringa dygnet runt. Jag blev lite nyfiken på ditt inlägg "Bortblåst", du skrev att både sängar och soffor var upptagna. Menar du att ni fick ta emot jour utan att ha varsitt rum till dem ? Om de är syskon kan jag fatta att de får dela, men jag trodde inte att soc. godkände det i annat fall ?? En fundering bara... (Man önskar ju som sagt att man kunde hjälpa flera än våra 2 tillgängliga rum tillåter



Hej
Vi hade på den tiden två rum som stod lediga. I dessa rum stod en enkelsäng och en bäddsoffa. Allså 3 bädplatser i varje rum. Hände tyvär ofta att det kunde komma 2 syskomgtupper på 2-3 och då blev sofforna också uppbäddade. Har hänt att vi fich ta in en gästsäng i vårt sovrum till en 2 åring. Som mest hade vi den helgen syskon på samalagt 8 personer... Vi hade kontrakt på 3 jourplaceringar. Men på måndag fm så placerades största gruppen på 5 syskon ut till släktingar. Men jag tror att detta är nycket ovanligt. Som familjehem kan man konsten att förändra sitt hem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp