jourplaceringar och andra korta placeringar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att låta sniken för det är verkligen inte min tanke...

Men hur gör ni med saker till biobarn/placeringar? Ett exempel kan vara att biobarnen ska få nya jackor bara för att de blivit lovade det inte för att de måste. Biobarnen skall få rullskridskor, nya cyklar, innebandy klubbor osv.....

Hur gör ni då? Köper ni till alla?

Jag vill veta lite hur ni tänker kring detta?

Hoppas ingen nu tar illa upp för detta är bara en fundering.
 
Hej.
Jag förstår vad du menar. Klart att dina biologiska barn skall du lite extra för att de är just dina barn. Alla (nästan i varje fall) vill ju ge sina barn det bästa. Vi brukar göra så men kanske inte sticka det under ögon på de placerade. Dom har i sin tur kanske båda sina biologiska föräldra samt far och morföräldrar som dom får i från vid fördelsedag och jul. Så dom har ju också tillfällen som dom får lite extra, i varje fall dom vi har haft hos oss. Vi brukar inte göra så stor "affär" av dessa saker utan låta våra barn få dess saker med oss under egentiden....
 
ela sa:
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att låta sniken för det är verkligen inte min tanke...

Men hur gör ni med saker till biobarn/placeringar? Ett exempel kan vara att biobarnen ska få nya jackor bara för att de blivit lovade det inte för att de måste. Biobarnen skall få rullskridskor, nya cyklar, innebandy klubbor osv.....

Hur gör ni då? Köper ni till alla?

Jag vill veta lite hur ni tänker kring detta?

Hoppas ingen nu tar illa upp för detta är bara en fundering.

Vi lovar inte samma saker till alla barn, men motsvarande. Både biobarn och placeringar får rullskridskor, cykel, innnebandyklubba eller vad de nu gillar att göra. Det känns naturligt för oss och är ju dessutom anledningen till omkostnadsersättningen.

Men jag kanske missförstår dig? Menar du verkligen att dina biobarn får en högre materiell standard än dina placeringar?
 
Jag tycker inte att det är några problem, den som just för tillfället behöver en ny jacka får en, ibland är det biobarnet och ibland är det en placering eller en jouris.
Inte skjutton köper jag samma saker till alla för att det ska vara rättvist.
Om lilla jourisen behöver en skateboard så köper vi en till just :angel: .
Om placeringen behöver en ny mobil så ordnar vi det.
Om biobarnet behöver pengar till balklänning så är det bara så.
OM det är någon som blir avundsjuk (vilket det sällan är) så svarar jag:
-Japp livet är orättvist, så kommer hela ditt vuxna liv vara :rollhappy:
:banan:
 
Deanna sa:
ela sa:
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att låta sniken för det är verkligen inte min tanke...

Men hur gör ni med saker till biobarn/placeringar? Ett exempel kan vara att biobarnen ska få nya jackor bara för att de blivit lovade det inte för att de måste. Biobarnen skall få rullskridskor, nya cyklar, innebandy klubbor osv.....

Hur gör ni då? Köper ni till alla?

Jag vill veta lite hur ni tänker kring detta?

Hoppas ingen nu tar illa upp för detta är bara en fundering.

Vi lovar inte samma saker till alla barn, men motsvarande. Både biobarn och placeringar får rullskridskor, cykel, innnebandyklubba eller vad de nu gillar att göra. Det känns naturligt för oss och är ju dessutom anledningen till omkostnadsersättningen.

Men jag kanske missförstår dig? Menar du verkligen att dina biobarn får en högre materiell standard än dina placeringar?

Nej det menar jag inte utan de placerade barnen och våra bio barn har samma standard.

Jag vet verkligen inte hur jag ska förklara mig för jag förstår att frågan verkar knasig :oops:

Kan ta ett konkret exempel: Vårt kontakbarn skall efter mycket tjat på kommunen med oss på en semster. Våra två stora biobarn har sedan länge blivit lovade inlines till semestern. Och då funderade jag lite på hur gör ni andra? Kan man alltid vara rättvis? Nu köpte vi ett par till kotaktbarnan också bara för att det känndes rätt.

Men min fråga var alltså mer om man alltid kan/måste vara rättvis.

Sen kan jag väl ibland känna att jag vill ge våra bio barn något extra för att de är så enormt godhjärtade och öppna. De lever under väldigt speciella förhållanden och får stå ut med att låna ut sina föräldrar, mormor, morfar, farmor, farfar, de lånar ut sina leksaker (som många gånger går sönder), sina cycklar, sina hästar osv.... och aldrig någonsin har de ifråga satt detta.
Ja menar att hela vår familj är familjehem och ibland måste detta vara jobbigt för de biologiska barnen som ibland kan hamna lite i kläm...
 
Visst är det svårt. Förstår precis vad du menar!
Man får en omkostnadsdel men räcker den alltid till "det lilla extra"......jag tycker inte det alla gånger!
Hurvida det är/blir rättvist allting beror väl lite på situationen också! Är man ett jourhem så är det näst intill omöjligt att köra nån direkt rättvisa då det kan vara allt ifrån nån dag - måndas placeringar!
Det är en knepig fråga men bara man gör det som känns bäst i ens egen familj och situation så blir det nog bra!
Och jag håller helt och hållet med dig "ela" våra biobarn SKA HA NÅGOT EXTRA för utan dom så skulle ingeting alls fungera!!!! Dom är precis lika stor del i "uppdraget" som vi vuxna! Våra biobarn är guld värda!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp