Julklappstips

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har idétorka när det kommer till julklappar till en tjej 16,5 år. Hon kan inte säga en enda sak som hon önskar sig och vi har inte känt henne så länge så att vi vet vad vi ska köpa. Snälla hjälp mig med lite tips gärna saker som kostar max 200 kr så att vi kan köpa flera paket :bow
 
Hej. Tjejer i den åldern gillar ju dofter i alla olika slag, doftljus, duschkräm, läppglans. Varför inte nagellack i olika färger. Strumpor, vantar. Dagbok, pennor av olika slag. En lampa till ett litet bord. Hoppas att du fått nytta av något tips.
:rollhappy:
 
Våran 16 åring tog jag med ut i i butiken för att handla, hon blev förtjust i ett par superstora fuskpälssockor man kan ha innomhus för 69 på rusta och sen en stor pläd med fuskull innuti för 99:- sen så beställde jag massa gelnagelack på nätet åt henne.
Klart :claphappy:
Killen på 18 har aldrig fått julklappar förut dom är tydligen Jehovas så det fick bli en stor pläd till honom också fast i svart och sen får det bli någon presentask med duschprylar och någon herrperfym.
Annars så funkar ju alltid presentkort på biobiljetter till dom större.
 
Hej. Hm vi har också en liten jour mindre än era bara 8 år men frågan är hur stor summa lägger ni ? På bio och fasta placeringar lägger vi ca 1500-1800 beroende på va dom önskar men vad är rimligt ?
 
Förr la vi mycket mer men nu med jourbarn så får det bli ca 500:-
Våra egna bion är vuxna och vi har slutat byta klappar, nu ska alla köpa med sig 2 klappar för någon hundring och sen byter vi så alla får 2 klappar, smidigt :claphappy:
 
SKORPAN01 sa:
Hej. Hm vi har också en liten jour mindre än era bara 8 år men frågan är hur stor summa lägger ni ? På bio och fasta placeringar lägger vi ca 1500-1800 beroende på va dom önskar men vad är rimligt ?
300-500 kan väl vara rimligt beroende på om ni får extra för julklapparna, fråga er handläggare.
Det viktigaste i den åldern brukar vara antalet paket, inte vad de kostat.
Även om man givetvis inte kan vara hur ojämn som helst!
 
vi köper ipad´s till våra fyra placeringar!
plus lite mjuka paket.
varje barn får för ca 4000:-
vi gör ingen skillnad på våra egna eller placerade barn.
 
Känner att hade det varit ett mindre barn så hade dom inte förståt men när ena av våra bio barn som är 1 år äldre får en Iphone i julklapp så märks summorna :(

Har i alla fall köpt ey Dockhus Lundby ned tillbehör och trädgård sen blir det paket så man ändå hade behövt ny gymnastik väska och kläder mm

Phu super svårt är nog för blödig för detta "yrket"
 
Har en kille på 16… Han ska få en så där väckarklocka som blir ljusare o ljusare innan den larmar…så får vi se om de blir lättare att komma upp på morgonen…har även köpt ett par trådlösa högtalare till hans ipad…en mysig skön filt från mio.. Och en träningsoverall från addidas,,, present kort på klädesaffär… Till tjer borde de finnas massor.. locktång,platttång… nagelack..ansiktmasker..hårinpackning,,,biobiljetter…hår spännen… eller en dag på stan o hon får välja något. olje lampa eller en lampa som ändrar färg Finns på clas olsson.. smycken men se till att de går o byta. Mysiga halsdukar o vantar från indiska.. Mössa. träningskläder, träningskort. fina påslakan .extra fin badhanduk.. Just nu mysiga mjukiskläder kommer jag ihåg att jag fick som liten,,,Och jag tyckte om det.
 
När man läser här ser man hur olika vi gör!
Vi är alldeles för många med barn och barnbarn för att köpa för så mycket pengar, ändå ger vi inte något till de vuxna......
Dessutom får barnen från så många håll att det blir mycket ändå.
Vi satsar på en dyrare sak och två-tre billigare.
I år blir det en stålsträngad gitarr till 14-åringen (förstärkaren kommer från morföräldrarna och de vuxna syskonen) och 11-åringen får ett elektroniskt trumset (det går att koppla in med hörlurar så vi slipper höra :angel ).
Som ni märker är det musik för hela slanten hemma just nu.......... :angel :wink:
Totalt ca 13-1400 per barn och ca 500 kr per barnbarn.
 
Fick veta att vi får 900 kr för två barn extra till jul eller rättare efter jul.
Har då lägsta omkostnad.

Och jag har spräckt den budgeten med råge.
Det är så löjligt att dom säger att barnen ska ha samma strandad som vår egna.
seriöst dom slantarna räcker inte långt.
Våra placeringar vill även köpa julklappar till sin egen familj och våra barn.

Jag fråga om dom kan få tv spel väntar på svar.
Nu spelar dom på våra barns och våra grejer som mobiler läsplatta och datorer och wii.
Köpte dom ett spel till vårt wii det kosta ju halva julpengen.
Blev nekad läsplatta. Men dom använder den vi har till skyp med föräldrar och dem är inte precis rädd om den. Ska jag neka dom spela på våra grejr???
Detta gör en lite sur.
 
nissepisse sa:
budget??
vi räknar ingen budget för våra placerade barn!
dom ingår i våran familj och bryr inte vi oss om det kostar si o så mycket!

Nu har våra placeringar bara bott några veckor.
Så har inte ens fått en enda krona än. Jag har behövt låna massor
på mitt sparkont för att ens kunna sätta mat på bordet.
Jag har sen barnen kom renoverat deras rum köpt möbler
kläder leksaker ja allt. Sen har jag ju en bunt egna ungar var av tre fyllt år under denna korta tid och så jul på det.
Jag har som sagt med RÅGE sprängt den budget soc satt. och min egen med för den delen.
Men som sagt barn måste få kosta.
Man måste ju ändå ha dom pengar som spenderas eller!? Hur menar du nissepisse?
Nog måste du ju ha en hushållsbudget!?
 
Och förtydligar lite mina barn har fått ett wii en gång i julklapp.
Nu går den varm av placeringarna.
Jag tänker att om det går sönder skivor blir repiga. Ska mina barn ha ett trasigt spel då för att kommunen är snål och vi är snälla som lånar ut våra barns grejer?
Nu får dom låna allt men jag vill ju gör soc medveten om allt vi bidrar med som dom inte betalar.
Skrev ner massa saker vi inte köpt men har. För att få dom att fatta att då kan dom ju bidra lite.
Det funka inte.
Då tycker jag att då köper jag nytt så får dom betala det i stället om dom är dumsnål.
Blev flummigt jag vet :wink:
 
jag bryr mig vad alla ungar kostar i julklappar och budget är en självklarhet. Vi kan inte ösa över våra barn julklappar då vi har mer än ett, en hel drös faktiskt!!! Men alla ungar får i stort sett det dem vill, ja liten är väl den enda som inte får det hen vill..En livs levande häst!!!
Är det jourbarn så håller jag mig till omkostnadsdelen, där lägger jag inte tusentals kronor på julklappar och presenter. Runt 500kr kanske.
 
my79 sa:
jag bryr mig vad alla ungar kostar i julklappar och budget är en självklarhet. Vi kan inte ösa över våra barn julklappar då vi har mer än ett, en hel drös faktiskt!!! Men alla ungar får i stort sett det dem vill, ja liten är väl den enda som inte får det hen vill..En livs levande häst!!!
Är det jourbarn så håller jag mig till omkostnadsdelen, där lägger jag inte tusentals kronor på julklappar och presenter. Runt 500kr kanske.
Ja, budget måste man väl ha för det mesta för att pengarna ska räcka. :?
Det som "hindrar" oss är tanken på att barnen ska tro att det bara är att önska så får man......
Inte ens alla som önskar, "Jag ska ha......." är ett uttryck som hörs ofta och får mig att rysa :littlesad
Man måste lära sig pengars värde, och jag kan inte försvara att bara ösa saker över barnen två gånger om året (räknar in samma förhållanden vid födelsedagarna).

Var och en gör som dom vill och vi vil lära barnen att det inte är mängden eller summan som är det viktiga med att ge gåvor.
Det viktigaste är att ge med hjärtat!
 
Har ju ingen jour utan en fast placering sedan 5 år. Frågat soc om jag kan få bidrag / ersatt en iPad till 7.5 åringen . Hem har funktionshinder o det skulle underlätta vardagen- finns många bra program o dessutom tycker barnet det är kul att greja med en sådan . O önskar sig en . Fått låna ibland. Väntar fortfarande på svar från soc- men fick ta ett beslut idag att köpa en iPad för knappt 4000kr Snart är det ju julafton ... Hoppas soc godkänner det för har lägsta omkostnad o får inget extra annars till julen.
 
Tack för alla tips nu har vi köpt en blandning av lite dyrare och lite billigare paket och jag hoppas att hon känner att vi har ansträngt oss för att hon ska känna sig så inkluderad i vår familj som det går att göra efter några veckor.
God Jul allihopa!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp