Kälvesten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi är ett familjehem i norra Skåne som inte lyckats så bra med första uppdraget... Nu verkar de sura på oss trots att vi blev styrda in på detta uppdrag med 2 systrar som har GIGANTISK problematik...

Tiden räcker inte till för biobarnen så vi sa upp detta uppdrag för att finnas tillgängliga för ett nytt, och absolut bara ett barn som det var sagt från början!

Nu har vi en annan kommun som är intresserade av oss, men den första kommunen vägrar att lämna ut vår Kälvestensutredning!

1. Får de lov att göra så???
2. Vad kan man göra för att komma åt uppgifterna???

vill ha svar snabbt... :?

Nej så får de nog inte göra.
Ring länsstyrelsen så kan de prata med kommunen.
När man har gjort en Kälvestensutredning ska man ju få en kopia av den.

Verkar som att många kommuner gärna "håller inne" med sin utredning. Ibland säkert för att de vill behålla en till deras uppdrag. Det är ju ändå så att de lagt ner mycket tid på att utreda och som jag förstått faller ju en del bort redan under utredningen.
Men ändå ska man ju få kopia av utredningen!
Och om de nu ändå är sura... :wink:

Eftersom utredningen gäller ER så har ni rätt att få kopia på den. Sedan kan ni i er tur lämna den vidare.
Man har rätt till alla kommunala handlingar som gäller en själv.

Tack för ett bra svar fast det inte var jag som ställde frågan , har varit på vår kommun om vår utredning men ej fått pappren

Vi har fått vår utredning och jag har scannat in den så alla nya intressenter får en digital kopia av mig.
Kommunerna säger själva att de eg inte vill använda andra kommuners utredningar - det ser snyggare ut när de kommer till nämnden med en egen utredning. Men pengarna och tiden styr så de brukar nyttja den som redan är gjord med en liten komplettering av dem själva.

Håller med om rådet att låta LS hjälpa till så ni får en kopia av utredningen!

När vi blev utredda för 7 år sen fick vi kopia på det direkt sen har vi bara hänvisat nya kommuner till den kommun som gjorde kälvestensutredningen. Efter vad jag förstått så tar utredande kommun lite betalt om nya kommuner vill ha del av just den utredningen. Nya kommuner vi jobbat för har oftast bara gjort en kompleterande utredning och nöjt sig med det eftersom kälvestens utredningen kostar ganska mycket pengar att få del av. Det jag inte visste var att jag enligt diskussionerna här faktiskt kan dela med mig av den själv till nya kommuner som vill ha oss, är det så? man gör alltså inget fel om man visar en ny kommun den?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp