Kälvestens den "nya"

Hej
Vi hade i går besök av 2 från socialens familjehemsenhet.
Vi har varit stödfamilj i 3 år och ska nu gå vidare till att bli familjehem.
Vi gjorde från början den stora utredningen med 3 timmars frågestund enligt Kälvestensmetoden.
Nu har det tydligen kommit en "ny version" av denna och vi blev tillfrågade om vi kunde ställa upp på att gå igenom den också då det skulle se väldigt bra ut i våra papper att ha den senaste utredningen gjord.

Som jag förstod det så är det i princip samma fast men har valt att fördjupa sig i tex mitt släckt träd. jag fick i uppgift att kolla upp om mina föräldrar o mor & far föräldrar har haft några psykiska sjukdomar altv. om de varit dömda för några brott.

Är det någon här som har gjort båda och kan berätta mer vad som skiljer dem åt ??

MVH EmyLou :smirk:
 
har inte en aning men min spontana reaktion på det där med släktträdet är ju lite spännande hur dom tänkte. Jag är nog inte unik i att inte ha en aning om vem min biologiska pappa är kan ju finnas hur många ärftliga psykiska sjukdomar som helst ju.
Hoppas det fanns mer användbara bra ändringar i den nya utredningen. Kanske finns info att få om du googlar lite på nätet.
 
Vi har gjort både nya o gamla men något sånt var det inte med i nya....
Vi är makalöst trötta på bli utredda, vi har hållt på i 20 år och har nog säkert 10 utredningar, varför kan man inte ha en statlig bank där alla "godkända" ligger, dessa utredningar är slöseri med både våran och deras tid kan jag tycka. Borde räcka med nya registerutdrag varje år för ens barndom ändra ju knappast.
:angel
 
Det var så mycket ny inf denna dag så jag minns inte riktigt allt, vi ska börja ta uppdrag från en grannkommun så det var en hel del info och papper att fylla i.
Vi ska på djup intervjuer om ca 3 veckor kan återkomma med vad som skiljer sig då gentemot det vi redan gjort.
 
Re:.... "EN STATLIG BANK"

Trixen sa:
Vi har gjort både nya o gamla men något sånt var det inte med i nya....
Vi är makalöst trötta på bli utredda, vi har hållt på i 20 år och har nog säkert 10 utredningar, varför kan man inte ha en statlig bank där alla "godkända" ligger, dessa utredningar är slöseri med både våran och deras tid kan jag tycka. Borde räcka med nya registerutdrag varje år för ens barndom ändra ju knappast.
:angel

:idea:
Det låter bra & fördelaktigt & besparande på många sätt :claphappy:
 
Vi har gjort både nya o gamla men något sånt var det inte med i nya....
Vi är makalöst trötta på bli utredda, vi har hållt på i 20 år och har nog säkert 10 utredningar, varför kan man inte ha en statlig bank där alla "godkända" ligger, dessa utredningar är slöseri med både våran och deras tid kan jag tycka. Borde räcka med nya registerutdrag varje år för ens barndom ändra ju knappast.
:angel

Hej på er alla fina familjer! Vi är helt nya på detta och den här kälvestens och skulle gärna vilja ha lite info? vad är det den tolkar för nått? Får man svar på både starka och svaga sidor? Hur stor del har den i utredningen? Kan man genomgå en hel utredning med möten hembesök mm... och sen inte bli godkänd efter denna kälvestens intervjun? Berätta gärna så mycket ni vet skulle vara väldigt tacksam :D /Viljan.
 
Hej på er alla fina familjer! Vi är helt nya på detta och den här kälvestens och skulle gärna vilja ha lite info? vad är det den tolkar för nått? Får man svar på både starka och svaga sidor? Hur stor del har den i utredningen? Kan man genomgå en hel utredning med möten hembesök mm... och sen inte bli godkänd efter denna kälvestens intervjun? Berätta gärna så mycket ni vet skulle vara väldigt tacksam :D /Viljan.
Någon som har bra svar??
 
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av nya Kälvesten, men i grunden är det en utredning där familjehemmets starka och svaga sidor tas fram. Allt för att kunna matcha rätt barn till familjen. När vi blev utredda, då hade vi redan varit familjehem i 20 år, kom två socialsekreterare hem till oss ett par gånger innan själva utredningen. Då fick jag sitta i ett rum med en soc. sekr. och bli intervjuad i ett par timmar och min man satt i ett annat rum med den andra soc. sekr. Därefter skrev soc. ihop ett underlag som en utomstående psykolog läste och skrev ett utlåtande till. Därefter kom soc. hem igen och presenterade vad utredningen kommit fram till och vi fick den skriftligen. Därefter presenterades ett specifikt barn för oss och föräldrarna kom ensamma till oss med soc. första besöket. Sedan kom placeringen till oss. Utredningen kan också köpas in av soc. och då är det ett företag som gör utredningen. Det är alltid det placerade soc. som är ansvarig för att utreda det tilltänkta familjehemmet, inte en ev. organisation. De kan också göra egna utredningar, men lagen säger att placerande kommuns nämnd har ansvaret.
Mycket i utredningen handlade om vårt nätverk och hur vi växt upp. Hur relationerna till syskon och mamma-pappa var. Våra bakgrundar var helt olika där jag växt upp i en trygg öppen familj med ett stort nätverk med många kusiner, och deras föräldrar. Men min mans uppväxt var motsatsen. Otrygga första 7 år i hemmet med sjuk mamma och misshandlande pappa och därefter familjehemsplaceringar. I princip ett år i varje familjehem till han var 16 och rymde till sin bror. Efter det ett bra familjehem under några år. Det familjehemmet har vi fortfarande kontakt med och har varit våra mentorer och förebilder under alla år vi varit familjehem De är också våra biobarns farföräldrar. Vi var familjehem i 33 år innan vi gick skilda vägar och idag är jag ensamstående familjehem sedan 10 år.
 
Tack för svaret! Känns bra att få veta lite om andra och hur det gått till! Vad jag läst så verkar det som utredningarna är så olika hos varje kommun! / Viljan.
 
Tillbaka
Topp