Känslan av att ha hamnat utanför systemet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.
Jag är ny medlem här och registrerade mig efter att ha läst en längre tid. I juridisk bemärkelse hör jag dock kanske inte hemma här då mitt placerade barn "bara" är placerat genom medgivande enligt SoL. I medgivandet står klart och tydligt att det inte är ett biståndsbeslut eller någon familjehemsplacering, men utredningen som gjorts är densamma som av familjehemsföräldrar och placeringen är permanent sedan 1,5 år tillbaks. Flickan är nu 15 år.

Det jag undrar är om det finns fler i min situation med placeringar av den typen? Jag har flickan boende 24/7, jag håller alla kontakt med skola e.t.c. och föräldrarna får informationen om vad som sker runt tjejen och hur skola mm fungerar via mig. De betalar varsitt underhåll a' 1273:- och barnbidraget går direkt hit och dessa pengar är vad det är menat ska räcka för att täcka upp alla kostnader för tjejen. Men det gör de ju inte! Så jag har alltid lagt till, vilket jag vet egentligen är fel.. Men jag vill att hon ska ha samma standard som min egen biologiska son. Jag älskar henne och är rädd att förlora god kontakt med hennes pappa om jag tar upp det med att pengarna inte räcker. Med mamman finns ingen vidare kontakt och allt som rört pengar med henne har varit omöjligt att få igenom då jag enstaka gånger försökt. Även dyra mediciner som livmodertappscancervaccin mm, vilket resulterat i att pappan och jag delat på det. Socialen som har uppföljningsansvar anser att vi ska sköta ekonomin oss emellan, föräldrar och jag och de är inte beredda att hjälpa till där och jag känner att jag så gärna skulle vilja göra det bättre för tjejen.

Hennes föräldrar åker på semestrar, men mamman umgås inte med flickan och har inget intresse i att ta med henne på någonting. Pappan kan hitta på något enstaka gånger, men resor gör han helst själv. Jag har råd att föda ungarna, men på bekostnad av att jag fått välja bort mycket roligheter jag egentligen hade viljat göra med dem under loven. Jag har inte längre råd att åka till Sälen på sportloven eller på riktig semester på somrarna sedan jag fick henne också och jag kan känna att vi gör mycket roligt ändå. Att barnen är nöjda, men samtidigt gör det ont när när jag inte kan ge dem mer.

Det gör också oerhört ont att se flickan ta ila vid sig då mamman gång på gång försummar henne helt. Då mamman ringer (vilket inte händer mer än varannan månad) och bjuder henne på lillasysterns kalas den dagen hon (flickan här alltså) faktiskt själv fyller år. Eller när mamman ringer och meddelar att de reser till Grekland över jul, mamman hennes pojkvän och lillasystern. Tjejen här räknas aldrig! Mamman ville inte och vill fortfarande inte ha henne och tyvärr verkar det inte gå att påverka. Tanken då hon placerades var dock att kontakten kanske kunde bli lite bättre dem emellan då de slapp vardagen, men det har gått åt motsatt håll. Förmodligen p.g.a. mammans nonchalans gentemot dottern.

Vad gör man? Och finns det någon i liknande situation?
 
Men alltså???? :? Nu förstår jag ingenting......Arvodet då???Får du inget arvode???

Arvode är alltså den beskattningsbara summa som gäller som "lön" för själva arbetet.....
Om du kollar i fliken "Start" härovanför så ska du kunna klicka dig fram till hur stort arvode som rekomenderas.....Det är lite olika beroende på barnets ålder och behov....
 
Är det en "släktning"placering kanske? För då vet jag att många kommuner gärna vill spela på känslor och håller inne med både arvode och normala omkostnader. Vad står i ditt kontrakt med placerade kommunen? För du har väl ett kontrakt? Annars måste du få ett möte med placerade kommunen och gå igenom både skälig ersättning då det gäller omkostnade och arvode.
Tycker visst att du har kommit rätt.
 
Tack dör att ni tog er tid:) Och nej, jag har inget arvode och ingen omkostnadsdel. Placeringen är inget biståndsbeslut står det.

Placeringen kan nog likställas med släktingplaceringar även om vi inte är släkt. Jag har funnits nära och för flickan sedan hon var knappt två år och hon har under alla år gått ut och in hos mig då mamman prioriterat annat. Flickan bad själv om att få flytta hit permanent med motiveringen att "det känns som att jag inte bor någonstans" och mamman sade bara okej. Då var situationen den att jag var rädd för hennes skull för att hon skulle bli tvingad att bo kvar hos modern och jag ville därför inte säga emot beslutet om noll i arvode e.t.c. Tänkte att de kanske tvingar tillbaks flickan då dit det inte alls fungerade. Varken att hon fick känna att hon bodde då mamman tvingade bort henne titt som tätt, måltider eller annat känslomässigt fungerade. Det fanns inte alltid mat i skåpen så att hon kunde tillreda själv ens.

Jag har inget kontrakt. Ska jag ha det trots att placeringen skedde på flickans egen önskan? Jag har bara papperet med beslutet där det står på vilka grunder placeringen skett och att medgivandet för hennes boende här är godkänt. Inget mer.

Tusen tack för er hjälp. Den är uppskattad.
 
Hur fräcka får soc vara egentligen? :twomad: Utnyttjad - det är ordet som stämmer in här!!! Och bara för det får din biologiska familj sämre standard och även :angel: . Skäms dom inte?! :x
 
Det var det värsta jag hört!! :x
Brukar soss ringa dig och fråga hur det går? Har ni någon form av kontakt med soss?
Får soss verkligen göra så här????? Nog kan man säga att du "hamnat utanför systemet" alltid.....
 
Nej men snälla nån så här får det ju inte gå till,herregud!
Jag om någon vet att de kan utnyttja ens känskor för barnen men detta var väl att ta i?!
Nej,ta och få till ett möte omgående med den soc där barnet hör hemma :twomad:

Låt oss höra hur det går så får vi se om vi kanske kan hjälpa dig "efter vägen"
 
Vänta lite hörni. Det är vad jag förstår en s k privatplacering, dvs flickan, föräldrarna och du har kommit överens om detta och soc har givit sitt medgivande, alltså de anser inte att det är någon fara för flickan att hon bor hos dig.

Det är alltså inte soc som utnyttjar dig, utan du har gett dig in i en överenskommelse som inte längre känns bra.

Den ursprungliga överenskommelsen är det inget juridiskt fel på; soc ska inte betala dig något arvode eller omkostnad eller ge dig handledning eftersom de inte har utrett och beviljat en familjehemsplacering för flickan.

Men - vi människor har full rätt att ändra oss! Överenskommelser är till för att omförhandlas när verkligheten förändras.

Om jag var du skulle jag nog i första hand ta upp detta med föräldrarna, det är ju ni som har överenskommelsen. Samla kvitton och räkna ut vad flickan faktiskt kostar. Begär att de betalar mellanskillnaden mellan kostnaderna och barnbidraget. Känns det omöjligt, ta hjälp av soc - men inte familjehemssekreterarna utan familjerätten. Du och föräldrarna kanske kan få deras hjälp med samarbetssamtal precis som frånskilda föräldrar som inte kommer överens om underhållet.

Om det misslyckas, ring till soc familjehemsenhet och undersök möjligheten att bli "vanligt" familjehem för flickan. Då betalar föräldrarna underhåll till soc och soc betalar arvode och omkostnad till dig.

Lycka till och hoppas att ni kommer fram till något som blir bra både för flickan och för dig och resten av din familj!
 
Tusen tack till er alla:)

Vi kommer att ha ett möte inom närmaste där båda föräldrarna, jag och två socialsekreterare deltar. Jag är oerhört tacksam för de tips jag fick här och har någon fler råd inför mötet så tas de tacksamt emot.

Och Deanna, visst är det som du skriver. Det är en överenskommelse mig och föräldrar emellan och medgivandet soss gett gäller att de accepterar just den. Fast samtidigt så dömer de i utredningen ut båda föräldrarnas möjligheter att själva kunna vårda och ha barnet boende. Fadern p.g.a. geografiskt avstånd och modern p.g.a. hennes sätt och agerande. Att flickan inte bör bo med sin mor har de klart och tydligt skrivit så frågan är ju också vad som hade hänt om jag inte hade gått in. Då misstänker jag att det hade blivit fråga om annan placering.
 
Till förra inlägget vill jag tillägga att utredningen som gjordes vid överflytten är densamma som görs vid familjehemsutredningar. Det handlar alltså inte bara om ett okej på ett papper utan om en rejält omfattande utredning med referenser, genomgång av både hela mitt och föräldrarnas liv, samtal med barnen inkluderat redan utflyttade, utdrag ur alla register på mig, hembesök o.s.v.

Idag har vi möte. Båda föräldrarna har meddelat förhinder och därmed blir det som vanligt jag och flickan som träffar socialen. Föräldrarna har bara deltagit på möten under utredningen för drygt 1,5 år sedan. Därefter alltid meddelat förhinder vilket socialen accepterar.
 
ursäkta uttrycket alltså men vilka "slapptaskar" soc är mot föräldrarna - uselt alltså
/Adal


ohana sa:
Till förra inlägget vill jag tillägga att utredningen som gjordes vid överflytten är densamma som görs vid familjehemsutredningar. Det handlar alltså inte bara om ett okej på ett papper utan om en rejält omfattande utredning med referenser, genomgång av både hela mitt och föräldrarnas liv, samtal med barnen inkluderat redan utflyttade, utdrag ur alla register på mig, hembesök o.s.v.

Idag har vi möte. Båda föräldrarna har meddelat förhinder och därmed blir det som vanligt jag och flickan som träffar socialen. Föräldrarna har bara deltagit på möten under utredningen för drygt 1,5 år sedan. Därefter alltid meddelat förhinder vilket socialen accepterar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp