Körkort?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Det blev en diskussion på jobbet idag. Kan man som familjehemsplacerad bara kunna räkna med att få körkortet betalt av soc? Arbetskompisarna menade att idag är det många som inte har råd att hjälpa sina barn med körkortet, så varför skulle man få det bara för att man är familjehemsplacerad?
Jag har läst någonstans att endast en tredjedel av Sveriges 18-åringar har körkort. Visst beror detta till viss del av var man bor. Själv tog jag körkort i 25-årsåldern och i min familj fick vi alla betala körkortet själva. (Det fanns heller ingen tanke på något annat från mig och mina syskons sida heller).

Vad har ni för tankar om detta?
 
Vår utflugna placering fick beviljat 8 lektioner av soc för att få fart på körkortstagandet.
Som arbetslös i "glesbygd" måste man ha körkort för att kunna söka jobb.

Tyvärr blev det inte något kort....................ÄN :angel :smirk:
 
Det är nog olika med det men bor man med bra komunikationer blir det kanske svårt att få hjälp. :?
Jag fick mitt körkort betalt av mina föräldrar.det hade inte funnits en möjlighet för mig att få jobb utan.
 
Mitt låne-"barn" har bilar som intresse och det var ett bra sätt att tända livsgnistan så jag hjälpte till och köpte en bra manuell bil då jag bara har automat. Sedan var det timmar och åter timmar med övningskörning, vilket även var mycket bra terapi visade det sig!
Att soc skulle hjälpa till med körkort var helt uteslutet då det inte tillhör basbehoven. Dessutom bor vi nära kommunikationer.
Då intresset var så stort krävdes inte många lektioner så det blev relativt billigt att ordna körkort men visst kostar halkkörning, handledarkursen etc, etc. Nu är det dock mycket bra med bil då det håller h*n borta från det grövsta supandet.... "man kan ju inte offra en dag som bakfull för då får man inte köra!" :smirk:
 
Charlotta sa:
Mitt låne-"barn" har bilar som intresse och det var ett bra sätt att tända livsgnistan så jag hjälpte till och köpte en bra manuell bil då jag bara har automat. Sedan var det timmar och åter timmar med övningskörning, vilket även var mycket bra terapi visade det sig!
Att soc skulle hjälpa till med körkort var helt uteslutet då det inte tillhör basbehoven. Dessutom bor vi nära kommunikationer.
Då intresset var så stort krävdes inte många lektioner så det blev relativt billigt att ordna körkort men visst kostar halkkörning, handledarkursen etc, etc. Nu är det dock mycket bra med bil då det håller h*n borta från det grövsta supandet.... "man kan ju inte offra en dag som bakfull för då får man inte köra!" :smirk:

jag tycker regeln att familjehemsbarn ska ha det som ens egna barn borde gälla. Eftersom mina barn fått körkort betalt av oss så borde ju lånebarnet också få sitt. Kostnaden kan ju jämföras med en resa tycker jag.
 
svårt det där...
Men i regel sparar ju föräldrar pengar varje månad till sina biobarn från födseln för att ha just till moppe, körkort första egna boendet mm mm mm.
Till "lånebarn" måste väl detta övervägas om när barnet blivit omhändertaget. Var det när den var liten kan familjehemmet lägga undan en slant av omkostnaden varje månad. Blir barnet placerat vid senare tonåren tycker jag att socialen bör gå in och betala i allafall en viss del av summan.
Samtidigt tycker jag att alla ungdomar bör (om det finns möjlighet) tjäna ihop en slant själv för att känna att de "dragit ett strå till stacken". Det finns ju inget som säger att barnet MÅSTE ha körkortet klart till 18-års dagen. Om det nu inte är så att avstånden är långa och ingen förbindelse finns att tillgå...
Vid såna här frågor är det ju så många faktorer som spelar in....svårt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp