Kalmar Kommun

Hej allihopa!
Jag blev medlem på den här sidan idag då jag & min man drömmer om att få vara familjehem.
Vi har två egna barn ( snart 4 år och en 3 månaders ).
Det verkar tyvärr som om vår kommun inte godkänner detta om man har spädbarn
( det står i deras informationsblad ).
Min fråga är, hur går man tillväga då?
Kan man ansöka hos kommuner längre bort eller hur gör vi?
Detta är något vi verkligen vill och drömmer om!

/Mammsi
 
Kan inte svara på din fråga men vill ge dig ett tips. Njut av din föräldraledighet. Lär känna det nya barnet, knyt an ännu mer och ge tid till det äldre syskonet.
Men ge inte upp drömmen om att bli familjehem.
 
Håller med Familjen.
Njut av din spädbarnstid. Du/ni ska orka med att vara föräldrar. Familjehemsplacerade barn kräver ofta mer än man tror, många av dessa har relativt stora svårigheter i bagaget.
Men som tidigare "talare" skrev ge inte upp drömmen utan återkom när dina barn blivit lite större.

Välkomna hit!
 
Som tredje person säger jag samma sak, njut av din barnledighet och ta en sak i taget.
Kanske, när minstingen blivit något större, att ni kan börja som stöd/avlastningsfamilj så får ni känna på hur det är att ha någon annans barn i familjen.
Det är ett stort behov av dessa familjer också, inte bara som familjehem.

Varmt lycka till och välkomna hit!
 
Sitter här m biologisk dotter på under året o en plac vi haft i snart 6 år. Det är tufft att vara familjehem - o en liten bebis kräver sitt<3 Stressa inte m detta. Du/ ni har tid på er :)
 
O som svar på din fråga - visst kan man söka sig utanför sin egna kommun. Vi känner att vi helst inte vill ha från egna kommunen . Har idag plac som kommer många mil hemifrån . Skönt att inte " riskera " springa på biologiska föräldrar på stan
 
Gör mitt bästa... sa:
O som svar på din fråga - visst kan man söka sig utanför sin egna kommun. Vi känner att vi helst inte vill ha från egna kommunen . Har idag plac som kommer många mil hemifrån . Skönt att inte " riskera " springa på biologiska föräldrar på stan
Får väl klämma in då att nära inte heller är dumt ibland :wink:
Långa umgängesresor är inte kul om det är ni som ska köra och har småbarn.
Vi har jobbat med både långt bort (20 mil) mellanbort (8 mil) och vår egen kommun (1 mil) och jag måste säga att jag faktiskt föredrar min egen.
Men vi har också ett väldigt bra samarbete med dom och det är aldrig några problem med att komma överens :bow

Bägge delarna har både för och nackdelar och man måste nästan prova för att veta vad man tycker själv.
Och så är det otroligt olika mellan kommun och kommun, tyvärr......
 
Hej
Tycker att ni kan ringa och fråga hur de ställer sig till att ha så småbarn. Finns ett stort behov av familjehem i Kalmar. Och alla barn har olika behov kanske just er familj skulle passa jättebra till något äldre barn?

Lycka till!
 
Tillbaka
Topp