Kan detta vara rätt????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en fråga som jag hoppas nån kan svara på:

Snart 15-åringen vill ha moppe (så klart!!) - kan det verkligen vara rätt att det är familjehemmet, alltså INTE soc, som ska bekosta det?

Nån som vet???

KRAM till alla!

K
 
Katten sa:
Har en fråga som jag hoppas nån kan svara på:

Snart 15-åringen vill ha moppe (så klart!!) - kan det verkligen vara rätt att det är familjehemmet, alltså INTE soc, som ska bekosta det?

Nån som vet???

KRAM till alla!

K

Hej!
Här kommer lite text som finns i SKL´s cirkulär 08:81, sid 11.

7.5 Extra utrustning till barnet
Det är inte möjligt att ha generella rekommendationer när det gäller nivån på extra utgifter för olika behov. Det kan t.ex. vara fråga om inköp av cykel, moped eller en dator. I det fall barnet har egna tillgångar, t.ex. pengar på ett spärrat konto, bör kontakt tas med Överförmyndaren för att få pengar till den extra utrustning som barnet behöver. Behovet kan även tillgodoses genom att nämnden beviljar kostnaderna för sådana inköp. En sådan extra utrustning är till för att täcka barnets behov och tillhör barnet och inte familjehemmet, vilket kan behöva tydliggöras. Om barnet flyttar från familjehemmet ska barnet få denna utrustning med sig.

Det förekommer även att kommuner beviljar körkortsutbildning för ungdomar i familjehem som avser att bosätta sig där och när det finns brister i de allmänna kommunikationerna. Körkortet är en förutsättning för att de ska kunna få arbete. Det ses då som ett led i förberedelserna för vuxenlivet.

Barn och unga som placeras i familjehem för en längre tid ska inte särbehandlas. Hänsyn måste därför tas både till den placerades behov och till familjehemmets standard. Det har betydelse om tanken är att det ska bli en lång placering – kanske hela uppväxten - eller om det är en tillfällig placering när inköp ska göras för barnets räkning.

För att kunna bedöma vilka extra kostnader som kan bli aktuella i ett visst familjehem bör nämnden redan innan placeringen informera sig om familjens levnadsvanor, fritidsintressen, semestervanor och liknande.

När placeringen pågått en längre tid kan familjehemmets levnadsvanor ha förändrats så att de kostar på sig t.ex. utlandssemestrar som inte var aktuella vid tiden för placeringen. En allmän standardhöjning i samhället gäller även för familjehemmen och kan leda till förändrade levnadsvanor. Vad som är att betrakta som extravagant utrustning vid en viss tid kan längre fram anses som en vanligt förekommande utrustning t.ex. hemdatorer. Våra värderingar förändras över tiden.

Socialnämnden måste själv ta ställning till vad som är rimligt i det enskilda fallet.

Familjen bör redan inledningsvis informeras om nämndens regler när det gäller olika extra kostnader. Att lämna sådan information först i samband med en begäran om extra ersättning kan leda till störningar i relationen mellan nämnden och familjehemmet.

Kostnaden för den beviljade extra utrustningen betalas till familjehemmet, som gör inköpet. Beloppet redovisas som omkostnadsersättning på kontrolluppgiften till Skatteverket.

Sara
 
Hmmm ok,

så hemskt mycket klokare blev jag väl inte precis (hej och hå vad bra de är på att formulera sig luddigt för att slippa undan...), men jag tolkar detta som att... öööhhh... om moppe inte kan sägas vara nödvändigt för barnet så får familjehemmet själv stå för det???

hm.

I alla fall, TUSEN TACK för ditt snabba svar, Sara!!! :bow

KRAM
K
 
Ja man kan ju tolka det lite hur man vill tyvärr.

Vissa kommuner har en "pott" som man kan äska pengar från när det gäller större saker. Men utifrån din fråga så har du kanske redan frågat och fått svaret att ni får stå för detta?

Men ett tips är (om ni inte redan provat) att skriva en lista varför barnet behöver en moppe, med bra argument så kan man komma en bit på väg. Placerade barn ska inte särbehandlas, detta kan man trycka på.

Lycka till!

Sara
 
om barnet behöver en moped för att ta sig till vänner/träningar/skola etc så bör (läs ska) soc stå för den.
Men det kan ju inte ge de placerade barnet en moped bara för att han "vill ha". Men om era egna tonåringar har mopeder så bör även den placerade ha det även om det bara är för skojs skull. då borde ni få den helt eller delvis betald beroende på hur dyr/ny ny köper.
 
Tusen tack för (ytterligare) svar, både Hjärtat och Sara!!!

Ja, vi har fått svaret att vi själva får stå för det, det är ju alltså därför jag undrar... Våra fyra biobarn är alla yngre, så det är inte dags för moppe för dem än, men 'planen' är ju att de kommer att få moppe när det blir så dags.

Hur som helst så börjar jag fatta lite bättre hur resonemanget går nu, så STORT tack ska ni ha!!! Tack även för konkreta tips - jag ska skriva ihop ett riktigt bra brev med argument... :D

KRAM
K
 
Jag har fått lära mig att man som familjehem INTE skall behöva ha några egna utgifter eftersom du inte skulle haft detta om du inte tagit något uppdrag...
 
Ja men precis - det var liksom det jag trodde också. Fast på sätt och vis är det ju lite så i alla fall då, bara att man måste argumentera för varför barnet 'måste' ha en vis sak. Och om man kommer fram till att det faktiskt är så att han SKA ha det så kan man söka om pengar för det... Så har jag iaf fattat det nu... :razz:

Kramen
K
 
a-team sa:
Jag har fått lära mig att man som familjehem INTE skall behöva ha några egna utgifter eftersom du inte skulle haft detta om du inte tagit något uppdrag...

Nja. Man kan ju inte köpa vad som helst till de placerade barnen och kräva pengar för det :roll:

De ska få sådant som de behöver och utifrån familjehemmmets standard. Men ofta så måste man kunna motivera det riktigt bra även när det känns som självklara grejer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp