Kan famhemspl.barn få ta familjen efternamn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Här kommer det en aktuell fråga ifrån våran familj. Det var så har att jag och min tös satt i bilen hem ifrån mormor då kom denna fråga upp -Jag skulle verkligen vilja heta .... ...... för då skulle vi alla heta samma. Våran tös har varit plaserad sedan våren -01 så det är många år. Vi har ännu inte fått vårdnadsöverflyttning pga att socialen håller på att lirka fram och tillbaka med biomamman.
Jag tror att jag någon gång läste i detta forumet om ändring av efternamn, flickan är ju bara 11 år och jag vet inte om det kanske har stor betydelse.
Skriv gärna om ni har hört eller vet något angående detta.
Ta vara på er!
 
Hej!

2 syskon fick vårt efternamn 01, då hade dom varit hos oss sedan 95.
Det var i samband med passbyte som detta blev aktuellt. Detta hade varit deras önskan länge, för samhörighet. Vi fick vårdnadshavarens godkännande. Nu 6 år efter så är den störste 19 år och bor kvar med den yngre flyttade hem till mamman efter 11 år och 6 månader ( men det är en annan historia, då det var en idiot till socialsekr. Men vi anm. till länstyrelsen. Men vad kan ett litet familjehem göra)Detta syskon har vårt gemensamna namn kvar och säger att jag byter aldrig bort mitt namn efter den familj som alltid brytt sig.
Så kolla socialstyrelsens handbok över vad som gäller i dag. Finns att ta hem över nätet.
Må väl :wink:
Lycka till
 
eva-c sa:
Hej!
Här kommer det en aktuell fråga ifrån våran familj. Det var så har att jag och min tös satt i bilen hem ifrån mormor då kom denna fråga upp -Jag skulle verkligen vilja heta .... ...... för då skulle vi alla heta samma. Våran tös har varit plaserad sedan våren -01 så det är många år. Vi har ännu inte fått vårdnadsöverflyttning pga att socialen håller på att lirka fram och tillbaka med biomamman.
Jag tror att jag någon gång läste i detta forumet om ändring av efternamn, flickan är ju bara 11 år och jag vet inte om det kanske har stor betydelse.
Skriv gärna om ni har hört eller vet något angående detta.
Ta vara på er!

ja, det går om det "är bäst för barnet" men det avgörs ju från "fall" till "fall".

lycka till.
 
Hej eva-c!
Vi ska idagarna skicka in handlingar om namnbyte på vårt fosterbarn, väntar på personbeviset. Men detta barn är vårdnadsöverflyttat och biologförälder går med på det. Eftersom det är överflyttat så väger bioförälders nej i detta läge inte lika tungt, då det utreds om det är för barnets bästa att byta till vårt. Tingsrätten har hand om ett sådant ärende.

Tror inte att det är möjligt att byta om inte bioförälder går med på det om inte barnet är överflyttat. Vet inte hur det fungerar med barns åldrar om de kan ha något inflytande över det.

Ja jag bidrog inte med mycket svar :P men kontakta länsstyrelsen kanske och fråga där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp