Kan jag bli jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Jag är ensamstående med en son på 14 år. 40 år.
Är just nu kontaktfamilj 4 nätter i månaden. Jag är lite nyfiken på famhem... men med tanke på
att jag är ensamsående så kanske de är bättre att prova på med jourhem.
Trodde först de va svårare att vara jourhem,,men vet inte rilktigt ?
famhem känns på något sätt större o barnen stannar länge med tanke på att jag är just ensamstående.
Bor i en trea,, så just nu finns inget rum. Men så va de någon som sa att man kan ju ta ett mindre barn under 2 år ,då är inte de behovet så stort utan att de räcker med att få en liten hörna ?
Vet inte om de här känns så aktuellt nu när jag är kontaktfamilj ,men när de är avslutat.
Kan man utredas o sen bara säga att man vill ha endast ett litet barn ?
Under en kortare tid ...?
känner att de kunde vara en bra början.. en att de kommer en som stannar flera år..
Har de högre krav på jourfam ?.. eller kan man vara famhem till barn som behöver under kortare tid bara.. Jag har ingen som helst erfarenhet som ni märker ..men skulle så gärna vilja pröva .
Och behöver bolla mina funderingar.
Har arbetat med barn i olika former sen jag va 20 år ,alla åldrar men skulle gärna pröva den här varianten..
Jag arbetar skift idag.. vilket är att jag är tveksam till placeringar då de ska gå på dagis o hämta o lämna... men att vara hemma med en liten under en kortare tid.. kan man vara ett sådant " samlt" jourhem eller famhem ? om man gör en utredning hur länge är den aktuell då ?
vad tror ni ?
 
Hej

jag har tyvärr ingen aning om hur jourhem funkar, är bara vanligt familjehem, men vår lill som vi fick för drygt 2 år sen var placerad i jourhem i 7 månader innan h-n kom till oss. Och jag har fortfarande kontakt med den familjen som var jourhem och nästan alla deras jourplac. har varit på lång tid. Så det krävs nog en hel del tid hemma även som jourhem.

Lycka till! Ester
 
Jo ,,men hemma kan jag vara. Det är det att jag är skeptisk till att arbeta o hämta o lämna på dagis
att de inte blir optimalt om man är ensamstående..vardagslivet.
Men i jourhem boar de inte in sig ? sällan man skolar in på dagis o skola ? eller är jag helt ute o cyklar..... iof tycker jag 7 mån är ganska länge för ett barn ,,för att sen dras upp igen ?
 
Brukar oftast, enligt min erfarenhet, vara så att skola/dagis skall vara kvar för att uppnå någon form av stabilitet.
Vår nye :angel: fick åka bil 2 mil ENKEL resa varje dag för att bibehålla dagis under jourtiden.
Snart, efter 2 månader hos oss är det dags att skola in på nya dagiset.
 
Jaha jag så barnet skolas in på dagis sen i jourhemmet en sen igen i familjehemmet ?
Jag tänkte mig mindre barn som inte går på dagis alls.. typ bebisplacering.
Jag har inget eget rum att erbjuda o de tycker jag det behöver.. men mycket plats så bebis funkar.
Och om man vet innan att de är en kortare placering eftersom de skulle passa bäst i början..
SEn kanske får mersmak...o då kanske man tänker om.
 
melodi sa:
Jaha jag så barnet skolas in på dagis sen i jourhemmet en sen igen i familjehemmet ?
Jag tänkte mig mindre barn som inte går på dagis alls.. typ bebisplacering.
Jag har inget eget rum att erbjuda o de tycker jag det behöver.. men mycket plats så bebis funkar.
Och om man vet innan att de är en kortare placering eftersom de skulle passa bäst i början..
SEn kanske får mersmak...o då kanske man tänker om.

Nej, man brukar inte byta dagis/skola i jourhemmet utan barnet går kvar som tidigare.
Du kan erbjuda dina tjänster och ta emot endast spädbarn men dels så blir du då så begränsad att du kanske inte får något uppdrag. Och ofta så söker de erfarna familjehem/jourhem till spädbarn. och sedan kan man aldrig i förväg veta hur lång en placering blir.

Kanske du ska fundera på kontaktfamilj istället :idea:
 
Jag har har varit kontaktfamilj ett tag..o skulle vilja utveckla de här arbetet lite och gå vidare..
Ja de blir samlt med bara bebis.
Och jag är inget familjehem med erfarnenhet. eftersom de blir min första placering..
Men just spädbarn har jag arbetat med i olika former i 20 år ,,så de känner jag mig tryggast med.
Lite just därför jag vill börja med det.
Men jag kanske tänker fel ? för mig känns de som ett större uppdrag ju större barnet är ..
ju mer de har i ryggsäcken ... Men de kanske tänker annorlunda på soc.
Just bebis menar jag.. Tänkte att de kanske är bra att lämna en bebis till en person som inte har några andra barn att ta hänsyn till..
Varför väjer de ett tidgare kännt familehem ?
 
Hej!

Jag tror att ett av skälen till att man vill ha ett erfaret familjehem/jourhem till bebis är för att det är en av de känsligaste perioderna att bli av med ditt barn. Du är nybliven förälder och känslorna är i gungning bara av det. Det krävs erfarenhet att klara föräldrakontakten med bioförälder. Dessutom framkallar en bebis moderskänslor på ett helt annat sätt en ett yngre barn, vilket kan vara svårt att hantera när det är dags för seperationen, där kan erfarenheten vara bra att ha. En sista orsak är att det brukar finnas många familjehem/jourhem som vill ta emot just bebis, därför finns det många att välja på och är man då ett känt och erfaret familjehem/jourhem har man naturligtvis förtur.

Lycka till med vilket ditt beslut nu än blir!

Tre
 
Tack för ditt ärliga svar.
Det är just det man undrar ...om de väljer att ta ett tidigare kännt familjehem. Kanske de inte finns behov ? För de är just det som du tar upp som jag känner att jag vill arbeta mer med..
Jag har ju noll erfarenhet. Därmimot har jag arbetat med föräldrar i andra svåra situationer så man har ju livserfarenhet.. Men de kanske inte räknas.
Om jag öppnar mitt hem ... enbart för bebis.. känns de ju konstigt om de placerar ett barn i ett hem där de kan ta alla åldrar.Då blir ju de familjehemmet låst en tid.
Och mitt står tomt ?
Om de nu är brist på familjehem ?
Lite funderingar bara..
 
tre sa:
Hej!

Jag tror att ett av skälen till att man vill ha ett erfaret familjehem/jourhem till bebis är för att det är en av de känsligaste perioderna att bli av med ditt barn. Du är nybliven förälder och känslorna är i gungning bara av det. Det krävs erfarenhet att klara föräldrakontakten med bioförälder. Dessutom framkallar en bebis moderskänslor på ett helt annat sätt en ett yngre barn, vilket kan vara svårt att hantera när det är dags för seperationen, där kan erfarenheten vara bra att ha. En sista orsak är att det brukar finnas många familjehem/jourhem som vill ta emot just bebis, därför finns det många att välja på och är man då ett känt och erfaret familjehem/jourhem har man naturligtvis förtur.

Lycka till med vilket ditt beslut nu än blir!

Tre


Ja det var väldigt bra sammanfattat :claphappy:
 
melodi sa:
Tack för ditt ärliga svar.
Det är just det man undrar ...om de väljer att ta ett tidigare kännt familjehem. Kanske de inte finns behov ? För de är just det som du tar upp som jag känner att jag vill arbeta mer med..
Jag har ju noll erfarenhet. Därmimot har jag arbetat med föräldrar i andra svåra situationer så man har ju livserfarenhet.. Men de kanske inte räknas.
Om jag öppnar mitt hem ... enbart för bebis.. känns de ju konstigt om de placerar ett barn i ett hem där de kan ta alla åldrar.Då blir ju de familjehemmet låst en tid.
Och mitt står tomt ?
Om de nu är brist på familjehem ?
Lite funderingar bara..

Jag förstår hur du tänker . Men det finns familjehem som begränsar sig i andra åldrar med. En del tar bara emot barn mellan8-10 och någon annan 3-5 år osv. Så alla åldrar täcks av dem som begränsar. Förstår du mitt svammel :angel Så vilka barn ska då placeras i de hem som tar emot barn i alla åldrar?

Och en kommun eller org placerar helst i ett hem de tidigare har samarbetat med. För enkelhetens skull.

Om detta var vad du har möjlighetet till idag så är det bara att köra på och hålla tummarna.

Men tänk också på att man aldrig kan veta hur långvarig en placering blir.
 
Hej Melodi!
Jag håller med de andra som skrivit här. Det är svårast att få små barn för det är många familjehem som vill ta emot just små barn. Och alla säger inte att de kan ta emot "alla åldrar", de flesta som jag känner eller har kontakt med har satt en åldersbegränsning som de tycker passar in i deras liv och familj.

Jag tror att det är få socialsekreterare som sätter ett så litet barn i ett oerfaret familjehem om de har erfarna att tillgå.

Att barn är i jourhem en längre tid en de tre-fyra månader som det enligt lag bara ska vara, är inte ovanligt alls. Vår flicka, 3,5 år gammal, hade varit i jourhem i 10 månader när hon kom till oss. Under jourhemstiden är det vanligt att barnet får gå kvar på sitt gamla dagis/skola och kan då bli skjutsade flera mil dagligen ibland (så var det också i vårt fall). Men när de sen kommer till familjehemmet så brukar de få börja i skola/dagis på den ort som familjehemmet ligger. Det hade inte blivit hanterbart annars.

Jag tycker också att du kan försöka bli jourhem om du vill, men jag tror nog att du kommer att få vänta på en placering om du bara kan tänka dig att ta emot ett spädbarn. Och sen så tar utredningstiden och utbildniingen också tid.

Lycka till och berätta gärna hur det går.
 
Tänkvärda saker ni skriver..
Man har helt klart mycket att lära här,vilket ger lite mersmak...
Jag har just nu ett kontaktfamiljsuppdrag en tjej på 4 som tar massa tid...Så så länge jag har henne
kommer jag inte att gå vidare.....
Jag hade nog inte fattat att just bebis var så högt upp på listan för många.Specielt inte när man
kanske har fler barn placerade...Jag hade heller inte tänkt att man är på jourhemet under så långa perioder som ni beskriver.Varför är det så ?
Just familjehem är jag lite tveksam till eftersom jag är ensam.. känns som de är en stor fördel
att vara två. Är det någon som är ensamstående o jobbar som familjehem ?
Jag förstår att man inte innan kan veta hur lång en placeing ska bli ..Men kan man inte ha ett hum
Kanske att de här blir en kortvarig lättare placering. Man vill ju ändå inte börja med den safftigaste.
Hur låg tid tar utredning o utbildning ?
vad har ni för jobb ?
Med tanke på att man kanske hastigt måste vara tjänstledig ?
Många saker att tänka på........o jag funderar .
 
melodi sa:
Tänkvärda saker ni skriver..
Man har helt klart mycket att lära här,vilket ger lite mersmak...
Jag har just nu ett kontaktfamiljsuppdrag en tjej på 4 som tar massa tid...Så så länge jag har henne
kommer jag inte att gå vidare.....
Jag hade nog inte fattat att just bebis var så högt upp på listan för många.Specielt inte när man
kanske har fler barn placerade...Jag hade heller inte tänkt att man är på jourhemet under så långa perioder som ni beskriver.Varför är det så ?
Just familjehem är jag lite tveksam till eftersom jag är ensam.. känns som de är en stor fördel
att vara två. Är det någon som är ensamstående o jobbar som familjehem ?
Jag förstår att man inte innan kan veta hur lång en placeing ska bli ..Men kan man inte ha ett hum
Kanske att de här blir en kortvarig lättare placering. Man vill ju ändå inte börja med den safftigaste.
Hur låg tid tar utredning o utbildning ?
vad har ni för jobb ?
Med tanke på att man kanske hastigt måste vara tjänstledig ?
Många saker att tänka på........o jag funderar .

Nej, ett jourhemsuppdrag kan aldrig förutspås. Och de är nog aldrig lätta.
Vad tänker du att skillnaden ligger i att det skulle vara enklare att vara jourhem som ensamstående, jämfört med familjehem?

Jag är hemma på heltid, det känns nödvändigt för oss.

Du skriver att du inte ska gå vidare så länge din lilla kontakttjej är hos dig. Är dte tänkt att det uppdraget ska avslutas? För annars så brukar de pågå tills barnen inte längre vill. Vi räknar med att sådana uppdrag pågår minst tills de är i tonåren. Och vi har också alltid i åtanke att det kan bli fråga om en familjehemsplacering av det.
 
Jag är barnsjuksköterska o arbetar skift o jag ser de svårt att få ihop de i familjehemsjobb ,som ensamstående,.. tänkte att jourhem är kortare placeringar som 3 mån...vilket jag nu fattat att de inte riktigt stämmer. Jag tänkte med att de skulle funka lättare att vara hemma annars måste jag nog jobba dagtid...och de känns ju fel att byta jobb just när jag vill pröva om famhem är min grej.
just därför vill man ju kanske ha en kortare placering. familjehem ställer högre krav i längden.
Jag har min kontakt tjej tills behovet inte finns längre. jag har inte hört att de skulle vara till tonåringen.Det har inte funnits någon pappa tidigare , men han har dykt upp nu. Om de får igång ett samarbete med han så tror jag inte kontaktfamiljsuppdraget kanske inte behövs.
Och jag upplever att de här har varit väldigt roligt..
famhem verkar åxå roligt o givande ... med jobbiga saker o praktiska.. Det är ju mycket att tänka på.
 
melodi sa:
Tänkvärda saker ni skriver..
Man har helt klart mycket att lära här,vilket ger lite mersmak...
Jag har just nu ett kontaktfamiljsuppdrag en tjej på 4 som tar massa tid...Så så länge jag har henne
kommer jag inte att gå vidare.....
Jag hade nog inte fattat att just bebis var så högt upp på listan för många.Specielt inte när man
kanske har fler barn placerade...Jag hade heller inte tänkt att man är på jourhemet under så långa perioder som ni beskriver.Varför är det så ?
Just familjehem är jag lite tveksam till eftersom jag är ensam.. känns som de är en stor fördel
att vara två. Är det någon som är ensamstående o jobbar som familjehem ?
Jag förstår att man inte innan kan veta hur lång en placeing ska bli ..Men kan man inte ha ett hum
Kanske att de här blir en kortvarig lättare placering. Man vill ju ändå inte börja med den safftigaste.
Hur låg tid tar utredning o utbildning ?
vad har ni för jobb ?
Med tanke på att man kanske hastigt måste vara tjänstledig ?
Många saker att tänka på........o jag funderar .

Att barn är i jourhem långa tider kan bero på många olika saker. I vår flickas fall så berodde det på att först skulle föräldrarna utredas, sen blev ett LVU satt och så överklagade de LVU:et och så fick de avslag igen och så överklagade de igen, sånt tar tid. Många gånger så kan det vara så att det inte finns något familjehem att skicka barnet till. I vår kommun är det t ex stor brist på familjehem. Barnen matchas ofta med familjehemmet också för att placeringen ska bli så bra som möjligt. Dels är det familjehemmets åldersönskemål, men också biologföräldrarnas önskemål tas det hänsyn till, barnets intressen ska helst matcha familjehemmets intressen, om barnet behöver få vara yngst eller äldst i den familjen det kommer till eller det kanske inte får finnas några barn alls, husdjur, allergier mm.

Jag känner en som är ensamstående och jourhem och har så varit i 8 år, en annan familj som jag känner har varit jourhem i 15 år och en sak som de båda säger är att man kan absolut inte tro att man bara får barn som ska stanna i en månad eller två. De har båda två haft flera långa jourplaceringar, upp till två år till och med. Så om du ska bli jourhem måste du vara beredd på att barnet kanske stannar länge. Kan du inte tänka dig det så kan du inte bli jourhem.
Allt kan hända när det gäller placeringar, man kan aldrig veta hur länge ett uppdrag kommer att vara oavsett vad som sägs i början.

Jag vet inte vad alla familjehem har för jobb men jag kan tänka mig att det finns alla yrkeskategorier.
 
Tack... oj två år verkar ju väldigt långt.
Varför kan inte barnet få vara i ett famhem så länge ? medans ala överklagor håller på.
Verkar ju så hattigt för barnet bryta upp gånger två..
vad är vanligtas i jourhem längden........ ?
 
Därför att oftast när ett barn blir placerat så sker det hastigt utan förvarning och det är det som jourhemmen är till för; att stå redo med ett tillfälligt hem vilken tid på dygnet som helst. Som jag berättade innan så ska familjehemmen matchas, och det tar tid. När en familj är i kris och ett barn behöver omhändertas finns inte tid för sådant.
Visst det är synd att ett barn ska behöva bryta upp två gånger, men så är det, det finns inte mycket man kan göra åt det, mer än att försöka rekrytera fler familjehem så att det finns fler att välja på. Det är i alla fall bättre än att ett barn ska behöva vara kvar i ett dysfunktionellt hem, där det kanske blir både vanvårdat och misshandlat.
 
Jo de e jag på de klara med... men upp till 2 år ?
är de för att man inte hittar rätt familjehem ?
stackar barn ändå...men de klart att de är bättre..
 
Vår erfarenhet av att vara jour är genom att vi vikarierat åt vår hemkommun.
Den största skillnaden mellan att vara jour och familjehem är just att vid jour " får du ta vad som helst" som behöver en plats.
Du kan inte välja!
Vid familjehem matchas det så att det ska bli så bra som möjligt för alla.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp