Kan kommunen sänka ersättningen retroaktivt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En av våra :angel: har fårr LASS beviljat (rätt till assistent enl. LSS) och nu vill den placerande kommunen minska vårt arvode, RETROAKTIVT.

:angel: är svårt mentalt funktionshindrad men trots det så har vi under de 18 år han bott hos oss inte fått högre arvode än inom kommunförbundets rek. (ca 8100/månad i dagsläget, dvs inte ens det högsta inom kom.förb. rek. och vi har hela tiden fått höra att vi har minsann alldeles för mycket betalt). Nu menar kommunen att de vill ha "tillbaka" viss del av detta arvode under den perioden som försäkringskassan betalar ut LASSersättningen retroaktivt, vilket är från Januari i år. Kan tilläggas att jag blir personlig assistent utöver mitt familjehemsuppdrag och nu menar alltså kommunen att de inte behöver betala mig fullt arvode.

Detta kan väl inte vara vettigt, eller förväntas jag ställa upp mot ett symboliskt( lågt) arvode?
 
Detta låter hel tokigt. Skulle tro att dom måste ha varit medvetna om detta tidigare. Varför har dom inte agerat förrän nu. Jag hade utan tvekan skrivet till nämden och där får dom ta upp detta. Så låt dej inte nöjas med vad enskild handlåggare tycker. Föhör dej gärna med vad Fk säger.
Lycka till
 
Håll i er, nu kommer en ännu värre fortsättning.

Soc. vill dra in mitt familjehemsarvode helt och hållet.
De menar att jag får betalt för mitt arbete genom att jag får anställning som assistent. Jag menar å andra sidan att ett familjehemsuppdrag är så mycket mer än att sörja för att :angel: får sin tillsyn, sin mat, sin hygien etc. tillgodosedd. Jag menar, skall jag utföra ett uppdrag som familjehemsmamma utan att få en enda krona för för mitt engagemang????
Men, säger de, jag får behålla omkostnadsdelen..................

Jag tror f*#"%imej att soc inte är riktigt kloka :twomad:
 
Låter ju vanvettigt! Om du nu jobbar så är det väl ändå så att man FÅR väl inte "jobba" dygnet runt eller? Du får väl inte betalt från fk 24/7? Man måste väl vara "ledig" ett visst antal timmar per dygn med å då måste väl du åtminstone för den tiden du är "ledig" få arvode...minimum? Jag är ju färsking jag men det låter galet. Man kan inte ringa någon annan kommun och kolla hur de hanterar liknande ärenden? :bounce:

Hoppas det löser sig för dig, det här låter verkligen inte roligt! :x Kram
 
Som ass så tillhör du väl SKTF? kontakta dom och hör om det är okej att du jobbar 24 timmar 7 dagar i vecka för den lönen. Detta låter som ett varnade exempel..... Helt sjuk. Be dom förklara hur dom tänker och be att få tala med chefen. Jag måste säga att jag inte är förvånad.
 
:angel: har fått assistans beviljat dygnet runt, minus tid i skolan och på avlastning. Jag tar alltså motsvarande en heltid som ass och ytterligare en ass anställs. Då menar soc. att all :angel: tid är täckt av assistenter och mitt familjehemsuppdrag ingår i assistentsysslan, alltså skall jag inte ha något familjehemsarvode. Helt sjukt!!! Som familjehemsförälder är man istället för mamman/pappan och då handlar det inte bara om tillsyn och skötsel, det handlar om att se helheten, vara spindeln i nätet, fixa och samordna och gud vet vad.

Jag talade med en av våra andra kommuners soc. ass. som var hos oss idag om detta, hon tyckte att tanken var helt galen, självklart ska vi ha arvode, men hur resonera med nån som uppenbarligen inte inser hur galen denna tankegång är :roll:

Kan tilläggas att :angel: är 19 år gammal men klarar egentligen inte av något alls på egen hand. Kommunförbundets rek. arvode för en "normalfungerande" 19-åring ligger på drygt 6000, vi har idag 8200 i arvode för :angel: , på tok för lågt fram tills nu när LASSen beviljats men soc. anser att vi haft "väldigt mycket" i både arvode och avlastning under alla år..................mina tidigare förfrågningar om att vi ville fått höjt arvode p.g.a. :angel: svåra funktionshinder kan de "absolut inte dra sig till minnes" :angel
 
Helt sanslöst vad vi blir utnyttjade. Trots att vi gör ett arbete som i princip ingen annan vill ha så får vi uruselt betalt. 24-7 det är vad det är, och kommunerna kallar det för ett uppdrag. Inte ens pensionsgrundande är det låga arvodet/lönen. Skitdålig handledning för det mesta också. Inte undra på att folk tröttnar. Ja, ursäkta mig men börjar faktiskt bli trött på det här. Inte på ungarna utan "experterna" runt omkring.
 
Kan ju jämställas med att de skulle dra in avodet om du var ass åt någon annan???!!!
Spelar väl inge roll om du är det för plac eller någon utanför familjen............
Och jobb "utanför familjen" är vi ju många som har i varierande storlek.

KNÄPPSKALLAR :bounce: :twomad: :evil:
 
Efter många turer och tärande tjafs så har vi slutligen fått besked att vi får behålla ett arvode, det sänks visserligen till lägsta enl. kommunförbundets rek. men vi behöver i alla fall inte åta oss familjehemsuppdraget på ideell basis.

Som jag skrev i en annan tråd,; Det är inte barnen som sliter ut oss :twomad:
 
Tänk att behöva strida för såna saker. Helt sanslöst! :x . Det kan löna sig att strida, men det är så onödigt att bli trött på grund av vuxna som inte förstår vad vi gör! Litet grattis, Skärgårdsnatten, ni fick lite lön för mödan iaf....
 
Skönt att det har "löst sig" på nåt sätt iaf även om det inte blve som ni helst ville, så fick ju inte de som de ville heller o det var väl tur det! Jobbigt att behöva bråka för nåt som man tycker eg borde vara rena självklarheter.
 
Gör mitt bästa... sa:
Tänk att behöva strida för såna saker. Helt sanslöst! :x . Det kan löna sig att strida, men det är så onödigt att bli trött på grund av vuxna som inte förstår vad vi gör! Litet grattis, Skärgårdsnatten, ni fick lite lön för mödan iaf....
Tack, vi är nöjda, man är ju van vid att vara nöjd med så lite :smirk: :D :D
 
Även om arvodet betalas ut till en förälder så består ju familjehem oftast av fler än denne vuxne. Arvodet ska väl komma alla till del för vi är ju ändå hela familjer som tar sig an de små :angel:

Som sagt - skulle du jobbat utanför hemmet skulle ni väl ändå fått arvode trots assistenter dygnet runt!

Jag har flera vänner med handikappade barn som har assistenter hos sig dygnet runt - och som jag känner det - så skulle ni egentligen få ett jättestort arvode i och med att hela ert familjeliv påverkas av att alltid ha "främmande" (assistenter) inne i er familj. Nu tar ju du en stor del, men att alltid ha assistenter inne i sin familj är en stor livsomställning som visserligen är av nödvändighet, men dockväl ett aber.

Får ni vårdbidrag eller har detta täckts av ökad omkostnadsdel eller högre arvode? Eller kan man inte få vårdbidrag när barn är över 18 år?
 
Vårdbidrag har vi aldrig fått, bara ett något lite förhöjt omkostnadsbidrag. Under hela den långa tid vi varit familjehem till denne :angel: har vi fått höra att vi haft alltför hög ersättning (8200/månad nu senast innan sänkning) och hela familjehemstiden har egentligen dominerats av ett evigt tjat om pengar. Problemet är ju att när en :angel: kommer in i ens liv vid så låg ålder (h*n var bara 1 år) så vågar man inte ställa ultimatum pga risken att inte få ha kvar sin :angel: , och därför har vi väl inte legat på tillräckligt hårt om att få en ersättning som verkligen motsvarade vår insats. Nu skall vi bara vara familjehem i 1 eller 2 år till åt honom, tills skolan slutar, därefter upphör soc`s skyldighet att bekosta ett familjehem och även om det är en kort tid så hade det varit tokfel att inte få nån ersättning alls.

Och soc menade verkliegn allvar att jag INTE skulle fått något arvode även om jag arbetat utanför hemmet, jag behövde ju inte "göra nåt" nu när :angel: fått dygnet runt-assistans :roll: . Resonemanget säger mycket om hur soc. tänker och fungerar. Det är så urbota dumt att man till en början trodde att de skojade.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp