Kan man älska andras barn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har tagit beslutet om att ta emot en ny placering. Ny fas i livet med egna utflygna biologiska barn, ett tomt hus och saknad efter liv och rörelse och glädjen som barn medför. Känner en otrolig glädje inför vårt beslut och längtar till att vi får en ny familjemedlem som är efterlängtad. Känslan och glädjen att kunna hjälpa någon/några är så skön. Samtidigt som vi själva tycker det är väldigt roligt. :banan:

Fick frågan idag på jobbet om man kan älska andras barn. :?
Konstig fråga tänkte jag först och det spontana svaret blev: Hur menar du?
Ja, men det är ju inte dina egna, löd svaret.

Runt bordet satt en annan kollega som adopterat barn, en som genomgår en provrörsbefrukning och två som har egna biologiska barn samt jag som har biologiska och som valt att ta hand om andras barn. Vi tittade lite på varandra och visste nog inte vem som skulle börja svara.....

För mig har det inte varit viktigt från start att få egna biologiska barn- tanken fanns från början att ev adoptera. För mig är det självklart att man kan älska andras barn. Kärlek är tjockare än blod. Eller som jag läste så klokt någon stans "Du växte inte under mitt hjärta, men i mitt hjärta"

Det blev en intressant samtal, där alla kunde berätta utifrån sina egna känslor och tankar. Respekt gentetemot varandras känslor och tankar.
Det blev tre olika berättelser om att ha barn som inte är biologiska, berättelser som berörde. Alla var vi eniga om att alla barn är värda att bli älskade oavsätt hur och vem dom kommer till av :claphappy: Dessutom väckte jag en tanke hos en av kollegorna som blev intresserad att ta steget vidare och bli familjehem eller kontaktfamilj. :banan:

Nu väntar vi med spänning på att få samtalet från komunen om vår placering om den blir av och när vi ska påbörja inskolningen. För oss är valet lätt -glädjen att kunna erbjuda ett tryggt hem och bidra till att ett barn får utvecklas i en trygg miljö men en bra uppväxt är stor. Nu väntar vi och står startklara och flera intressanta samtal lär det bli- ämnet berörde alla idag..
 
Svår fråga och det finns nog ingen sanning alla har sin upplevelse.
Vissa av dessa barn som placeras när dom har bott hos egna föräldrar blir dessvärre hindrade från biologiska familjen att knyta an till familjehemmet, det har jag varit med om så många gånger.....
Många (inte alla) bioföräldrar känner sig självklart kränkta och nedvärderade, dom duger inte men en annan okänd familj har fått ok att ta hand om DERAS barn, med lite inlevelseförmåga så är det inte svårt att sätta sig in i den situationen. Men här kommer dilemmat...... biologiska föräldrarna tillåter inte lilla :angel: att tycka om sitt familjehem, barn är lojala och är nästan alltid lojala med sina föräldrar, så känner :angel: att mamma o pappa inte gillar nya familjen så försöker :angel: vara sin familj till lags.....
Men som sagt, lika många fall som det finns placeringar, många av barnen har inte bett om att få bo någon annan stans, dom vill bo med mamma o pappa även fast dom är fulla, slåss i bland, inte köper mat o.s.v barnen har en dröm om att det kommer bli bra för dom vet att det kan vara bra hemma ibland.....
Så upplever jag många fall men alla har olika erfarenheter, riktigt små barn kan vara lättare för dom har inte samma minnen av mamma/pappa.
 
Jag kännes igen det du beskriver Trixen. Själva frågan om man kan älska andras barn är ganska lätt att besvara utmaningen att tillåtas kan vara besvärligare.
 
Hej.
Jag har haft möjligheten att ta emot andras barn i snart 20 år. Har inte fått gåvan att få biologiska barn. Mitt svar på din fråga är: JA man kan älska andras barn.
Vi har haft många placeringar genom åren, man kan inte älska alla men man respektera dom och vårdar dom ömt. Vi är ju så olika, en del går direkt till hjärtat en del tar en omväg.
Lycka till
 
österlen sa:
Hej.
Jag har haft möjligheten att ta emot andras barn i snart 20 år. Har inte fått gåvan att få biologiska barn. Mitt svar på din fråga är: JA man kan älska andras barn.
Vi har haft många placeringar genom åren, man kan inte älska alla men man respektera dom och vårdar dom ömt. Vi är ju så olika, en del går direkt till hjärtat en del tar en omväg.
Lycka till

Kommer från ämnet lite här , men hur orkar du i 20år?
 
Svar till Humanisten
Ja du! Den frågan har jag och maken ställt oss flera gånger då det har varit motgångar, då det känns som om man spottar i motvind. Men då tänker vi på alla dom där underbara stunderna som vi fått uppleva med våra bonus barn, och då orkar man lite till. Vi försöker hitta lite guldkorn i vardagen. Som jag brukar säga då någon frågar -Jag kan inget annat.

:banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp