Kan någon svara på hur soc tänker???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Nä säkert inte..
Men läser runt på trådar och blir så illa berörd små som tas hem och mår uppenbart dåligt av det. Bup som ser skola, barnomsorg som ser men nej bios har sina rättigheter. Vad hände med BBIC?????
Är ju själv familjehem men har inte tagit emot småttingar ännu minsta har varit tio.
Men har erfarenheter då jag och sambo kämpat för hans bio. Trots att jag kastade en hög med kläder förlåt trasor och skor med stora hål i på bordet hos soc och sa titta här vad hxn får gå i till skolan så säger soc att nu ska vi inte titta bakåt nu ska vi se till vad mamma vill åstakomma.
Det tog två år innan skolan äntligen även dom kom in med en anmälan och vi har kämpat hårt för att bygga upp barnet igen så enormt sviken av vuxen världen, idag tonåring och gjort eget beslut om att skita i mamma som lovar men inte håller. Hon har försökt i tio år att bli en bättre mamma men inte blivit det. Skiter i födelsedagar,har inga pengar,byter karlar och skaffar ungar på löpande band,lovar besök men håller inte det super i perioder ja listan kan göras lång.
Varför gör vi så här mot våra barn?? När det finns tydliga brister som inte går att förändra varför måste vi envisas med att försöka??
Så då till hur soc tänker gör dom det över huvud taget??
När dessa små knytit an och funnits i en familj i flera år att flytta dom till ett hem med tydliga brister där även den lilla inte känner sig hemma och trygg??
Hur orkar ni???
Är på G att bli jourhem vet att det inte kommer att bli lätt men jag skulle nog aldrig klara av en liten under längre tid och att knyta an så mycket. Som jour lär man visst säkert bli irriterad och illa berörd av dåliga beslut men man vet att det är för en kortare tid.
 
Tyvärr har jag inget svar på hur soc fungerar överhuvudtaget. men min erfarenhet är att det byts ut folk på sockontoret i rasande fart. Väldigt ofta kommer det en ny person som ska sätta sej in i fallet och så går det några månader och sedan är det en ny igen. som ny socsekreterare tar det nog ett tag att sätta sej in i alla olika fall och när de stannar så kort tid på sin post så får aldrig socsekr någon riktig känsla för barnen el familjehemmet. DÄREMOT är min erfarenhet att de alltid sätter bioföräldern i focus, det ska låta så bra med BBIC hit och dit men oj vad många chanser bioföräldern ska få. vi har haft barn som får fortsätta bo hos bioförälder som knarkar och inte sköter skola, kläder, mat ja listan kan göras lång :bounce: Men visst ska föräldern få en chans till tycker soc.Vi har t om haft ett kontaktbarn som berättar om sexuella övergrepp för oss(vilket vi misstänkt länge men inte haft bevis) men jourhavande socsekr tvingade oss att köra hem barnet trots detta, annars skulle vi kunna åka dit för kidnappning av barnet :evil: så hur soc tänker kan jag inte svara på, tror inte de tänker alls :?
 
saalina sa:
Nä säkert inte..
Men läser runt på trådar och blir så illa berörd små som tas hem och mår uppenbart dåligt av det. Bup som ser skola, barnomsorg som ser men nej bios har sina rättigheter. Vad hände med BBIC?????
Är ju själv familjehem men har inte tagit emot småttingar ännu minsta har varit tio.
Men har erfarenheter då jag och sambo kämpat för hans bio. Trots att jag kastade en hög med kläder förlåt trasor och skor med stora hål i på bordet hos soc och sa titta här vad hxn får gå i till skolan så säger soc att nu ska vi inte titta bakåt nu ska vi se till vad mamma vill åstakomma.
Det tog två år innan skolan äntligen även dom kom in med en anmälan och vi har kämpat hårt för att bygga upp barnet igen så enormt sviken av vuxen världen, idag tonåring och gjort eget beslut om att skita i mamma som lovar men inte håller. Hon har försökt i tio år att bli en bättre mamma men inte blivit det. Skiter i födelsedagar,har inga pengar,byter karlar och skaffar ungar på löpande band,lovar besök men håller inte det super i perioder ja listan kan göras lång.
Varför gör vi så här mot våra barn?? När det finns tydliga brister som inte går att förändra varför måste vi envisas med att försöka??
Så då till hur soc tänker gör dom det över huvud taget??
När dessa små knytit an och funnits i en familj i flera år att flytta dom till ett hem med tydliga brister där även den lilla inte känner sig hemma och trygg??
Hur orkar ni???
Är på G att bli jourhem vet att det inte kommer att bli lätt men jag skulle nog aldrig klara av en liten under längre tid och att knyta an så mycket. Som jour lär man visst säkert bli irriterad och illa berörd av dåliga beslut men man vet att det är för en kortare tid.
Hej! Jag har säkert läst slarvigt...men ang trasiga kläder osv...får inte familjehem betalt för att kunna sköta sådant. Varför är det föräldrarnas fel fortfarande efter ett omhändertagande?
 
Ja du läste nog lite fel...det var min mans fd som inte såg till att barnet alltså hans bio hade kläder.
 
Saalina...man orkar inte, egentligen...men man gör det ändå..för vad gör man inte för barnen....
barnet orkar manoftast med när det gälelr de små knytena, åren går o så knyter man an...o sen är man fast...för att man är människa, för att man är människa med hjärta....stort som hela världen...

Men, nu vet vi inte om vi orkar ha det som vi har haft det i flera år, det riskerar att var lika krångligt år ut oc år in...trodde nog när vi blev familjehem att soc sulle stötta mer och bestämma mer...trodde inte att soc skulle få bestämma så mkt. Ändå ar jag jobbat med barn o ungdomsfrågor inom socialtjänsten och varit familjehem tidigare-dock inte för denna kommun. 8)

Det känns intesom om vi lever vårt liv längre. Det känns mer som att vi lever efter bioföräldrarnas tycke och smak och efter hur mkt soc vågar ta upp med soc...men vill inte bio bevilja pass- nej , då vill man inte stöta sig med dem....vill bio ha umgänge då o då och där o där, ja, då ör det nog bäst att göra så...och detta är LVU.

Så Saalina...du undrade hur vi orkar...det gör vi inte alltid. Och ang hur soc tänker...ja, just nu har jag absolut ingen aning. Efter enmkt turbulent vecka vet jag inte om vi orkar mer om det fortsätter så här... Hade soc varit mer klar och tänkt på BBIC hade vi definitvit orkat och mått bättre i vår roll som familjehem...
Denna vecka blev vi anmälda efer att jag gråtit och varit frustrerad hos en kurator- det är ju inte så att vi går under, men behövde spy ut lite oro och ledsnad och ilska över livet i allmänhet. Mkt av ilskan härstammade ifrån oron över att ett barn ev ska behöva flytta. Men känslor ska mantydigeninte alltid få ha...menjag vill inte vara en maskin...men soc kännns ibland väldigt omänskliga...de kanju gå hem från jobbet- det är vi som lever med dess våra minsta....
 
Näe, jag tror att soc. inte har förmågan att tänka alls, allt som oftast! Barnet blir ju nån sorts experiment! Säg inte ifrån i tid, näe, vänta och se hur barnet mår efter umgänge, så får vi jobba utifrån det :evil: Vi har en liten som är solad, och här kan jag lova att alla dansar efter mamma pipa. Väck inte den björn som sover :? Vi försöker "larma" om vad vi ser, och sopar upp, efter umgänge, men näe, vi väntar lite. På vaddå :x Katastrof eller? Efter en hel vecka, för första gången på två år, ihop med mamma och hennes nya har vi ett litet monster här hemma :bounce: Det smids planer, leks mamma, pappa,barn därhemma. Snacka om en liten som inte vet varken ut eller in. Hör soc. av sig och frågar hur det gått? Inte! Dom har nästan ingen kontakt med bio eftersom hon flyttat från kommunen som placerade. Inget hembesök som sades, heller ingen handlingsplan med bio :twomad: Så här står vi nu, En liten som mår uselt, en "galen" mormor, soc. som inte hör av sig och en bio som lever livet! Visst är livet som familjehem toppen? Hm, undrar varför vi kämpar i motvind heeeeela tiden? Joo, för att vi älskar våra små liv som vore dom våra egna :angel: Vi fortsätter lite till, eller hur? Kram på er alla kämpar :wink:
 
Kan förstå er frustration lider med er..Har själv en SOL placerad i övre tonåren.
Här ska det också dansas efter den som det gynnas mest för tillfället.
Känns som om jag förvarar.
Mamma och pappa som inte lever ihop turas om att peka finger åt varandra när hembesök, misslyckas det hos den ena så skrattar den andra klappar sig för bröstet och ska vara bättre tills denne misslyckas och så turas dom om.
Droger och kriminalitet blir vid VARJE hembesök snart blir denne inlåst och inget kan göras för att förhindra hembesök för det är en SOL placering. Denne är placerad för föräldrarnas bristande förmåga att sätta gränser.
Jag har bönat och bett om ett lvu för det är inte en liten bebis vi pratar om och jag vill ha redskapet och missförstå mig rätt jag vill ha makten att kunna agera när något händer vilket jag inte kan.
Ok om något skumt händer på hembesök då vill jag kunna hämta.
Försvinner spårlöst efter skolan JAG vill kunna ringa polisen.
Nä jag får vackert ringa den förälder som behagar svara och hoppas att dom ringer soc eller polisen.
Sitter bara och väntar på att alla misslyckanden hopar sig till låst boende.
Varför är han då här kan man undra?
Om jag nu är så här frustrerad vid en äldre placering kan jag bara ana hur ni med mindre har det.
Och detta är inte den första när jag nu haft ett gäng tonåringar hos mig och sett hur dom valsat runt i systemet så kan man inte annat än konstatera att något är GALET!!!
Kämpa på alla underbara människor med era enormt stora hjärtan för dessa utsatta barn.
 
@ Saalina :claphappy: . Bra att du tar upp detta. Jag är med och fortsätter gärna diskussionen DÅ det verkligen behövs diskuteras för detta håller inte längre.

Jag har endast uppdrag som jour och då tjejer (tonåringar). Jag har stött på en hel del socialsekreterare och jag måste säga att i många fall är de som är lite äldre och som har varit med ett tag mycket bättre. De ser. De brukar inte heller gilla dessa jojo-placeringar.

Brukar inte använda ordet men detta är skamligt hur det får fortsätta. Vad ska vi göra? Vad kan vi göra?
 
@ Gör mitt bästa.... Jag har följt din tråd om hur kuratorn du gick hos gjorde en anmälan. Jag kan bara tycka att det är för jävligt.

Jag kom att tänka på en sak som jag tänkte ta upp nu när vi ändå har det under diskussion. Jag har tidigare arbetat för en organisation i Stockholm och var på handledning ca 1 ggr/månad i grupp. Det var jourfamiljer samt handledaren. Jag vet nu att denna handledare haft kontakt med konsulenterna om mötena. Detta är en organisation och det är möjligt att de anser sig få mer kontroll då.

Stor Kram
 
Fy fn så arg jag blir...
Min tanke är vad FN vill soc att vi familjer ska vara???
Jag antar att vi är människor med fel och brister som alla andra men nej vi måste vara FLÄCK FRIA!!!
Är inte syftet att låt mig nu hård dra detta...
Inte har ett missbruk
Inte är psykiskt sjuka
Kan erbjuda ett tryggt varmt kärleksfullt hem och ha orken för det.
Sen kan vem som helst hamna i svackor i livet frågan är väl då hur vi låter det påverka våra barn.
Vi är väl inte några jäkla robotar eller??
Eller ska dom när dom anser oss inte orka eller vara lämpliga även ta våra biosar????? Dom får ju bo kvar i samma familj som helt plötsligt anses olämplig eller oförmögen att klara av sitt uppdrag.
Vill skaka om någon men vem????
 
saalina sa:
Fy fn så arg jag blir...
Min tanke är vad FN vill soc att vi familjer ska vara???
Jag antar att vi är människor med fel och brister som alla andra men nej vi måste vara FLÄCK FRIA!!!
Är inte syftet att låt mig nu hård dra detta...
Inte har ett missbruk
Inte är psykiskt sjuka
Kan erbjuda ett tryggt varmt kärleksfullt hem och ha orken för det.
Sen kan vem som helst hamna i svackor i livet frågan är väl då hur vi låter det påverka våra barn.
Vi är väl inte några jäkla robotar eller??
Eller ska dom när dom anser oss inte orka eller vara lämpliga även ta våra biosar????? Dom får ju bo kvar i samma familj som helt plötsligt anses olämplig eller oförmögen att klara av sitt uppdrag.
Vill skaka om någon men vem????
Håller med Er! Och hur kan soc bestämma vem av er orkar eller inte orkar? Kan inte vederbörande själv ta upp det isåfall. Dessa anmälningar gör krokben i många fall. I detta fall en KURATOR som går och tjallar om jag läste rätt. Några av er familjehem skriver att ni är rädda att visa för mkt känslor...andra säger att ni bör sätta ner foten. Allt beror nog på den enskilda soc handläggaren...eller? Kram
 
Jo, tror också att det beror på vilka socialsekreterare man har. våra har haft väldigt mycket förståelse för att vi har mått dåligt. Dock lite mindre för att vår äldsta dotter (22 år) kraschade när vårt pyre flyttade. Detta trots att dottern fick ett antal tim/vecka för att avlasta mig då jag hade mina tentor och äkta hälften jobbade. De hade aldrig råkat ut för att "ett barn i ett familjehem, mådde så dåligt". Hm, konstigt....?!? :roll:

"Mina" socialsekreterare är annars väldigt bra men lite "fega". Jag skulle önska att de kunde vara tuffare ibland istället för att bara säga hur oroliga de är för pyret och skylla på tingsrätten.
Tingsrätten har ju dömt utifrån deras utredning och när då socialsekreteraren som utredde själv säger att "hon kan ha gjort ett misstag", vore det ju bra om allt inte vore "skrivet i sten". Är de så oroliga som de säger, så gör något åt det istället!
 
Tessa66

vår dotter 11 år mådde otroligt dåligt då vår ängel plötsligt utan förvarning skulle flyttas.Det är klart att soc inte pratar högt och hellre blundar för sådant, hur ska de annars kunna locka fler oerfarna (läs de som inte ställer rimliga krav) familjehem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp