Kan soc tvinga oss att ha placering ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en fråga, någon som vet, vi har krävt akut jourhem nu åt vår placering, pga av en massa orsaker.
Men det är farligt för oss att hen hemma.
Så min man är på sjukhuset nu med hen.

Men då säger soc åt oss att vi har ett uppdrag och att vi måste ha hen hos oss.
Att dom inte kommer skicka hen till nå jourhem och sen till ett nytt familjehem, för det är inte bra för hen.

Någon som vet vad lagen säger ?
När vi inte orkar och har signalerat i månader om de. Samt sagt upp placeringen.
 
När går er uppsägning ut? Alltså man har ju 1 mån så när sa ni upp plac? Om den har gått ut så finns ingen tvekan. Packa ihop grejerna och ta med barnet till soc. Men detta är bara den drastiska lösningen. Annars säger ni ifrån extremt tydligt att ni har på er till i morgon eller ngn annan tid som ni anser vara ok, att fixa jour.

Klart att det är bättre för plac att inte behövas flyttas runt för mycket men man kan bara till en viss gräns. Och fara för familjen, då är gränsen nådd för länge sedan.

Ni kan också ge soc alternativet att ni behåller plac en viss tid till och så delar ni upp er. Plac och en vuxen stannar hemma (med lönebortfall) och soc får betala så att resten av familjen kan hyra en stuga (rimligt pris) i ngr veckor. (Jag tror inte soc går med på detta och ni kanske inte alls fixar det heller men jag spånar bara).
 
Dom mötte oss inte alls soc, på det vi tyckte.
Dom svarade inte ens idag när läkarna försökte. Få tag i dom.
Och dom menade att vi måste ta hem hen, men 20 min efter att min man åkt från sjukhuset så ringde dom, dom hade fixat ett jourhem.
Så nå kunde dom ju fixa det när dom blev tvungna till det.
Tragiskt och tråkigt att det ska bli så här.
Men vi vet våra rättigheter och tack och lov så var läkaren och personalen på samma linje som oss.
Men hen var super nöjd över att vara inlagd, lekte pratade med allt och alla, nöjd över att få så mycket uppmärksamhet, så hen sa bara hej då när gubben åkte.



Så nu hoppas vi att hen kommer till rätt familj och får det bra.
 
Skönt att få det avklarat och skönt att ngt händer. Sorgligt men en del barn är för svåra för vanliga familjehem.
 
Känner igen det där, vi lämnade en placering på psyk en gång med ordentliga psykoser, läkarna sa nej hen får inte va kvar, vi vägra ta hem hen, dom fixade ett jourhem som hen slet ut på några dagar, tbx till psyk, nytt jourhem, som också sa stopp detta går inte efter det blev det inläggning och medicinering, men man måste stå på sig, vi är bara människor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp