Kanske ett blivande familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Helt ny i den här familjehemsvärlden.
Har så många tankar o funderingar
Allt har gått snabbt må jag säga. Mailade soc i måndags för att få lite mer info ang familjehem. Tisdagen ringde de upp och igår fredag var soc hemma hos oss o berättade, och vi fick möjlighet att ställa alla våra frågor.
Det är mkt nytt att sätta sig in i. Vågar vi? Har två bio (tonåringar) och en ev ny familjemedlem skulle isåfall bli yngre än våra. Vi tänker oss ålder på barnet mellan 3-10 år.
Soc var mkt nöjd med oss och vi med henne, en ev utredning kommer att ske till hösten ( OM vi vill). Känns bra att det nu blir tid att tänka o fundera och mkt tid att berätta o fråga våra bio barn hur de tänker. Det är ju ngt som vi alla i familjen ska vilja.
Vågar vi?
 
JA! Det skrivs så mycket i media om familjehemsvård som inte fungerar men det finns underbara handläggare som arbetar för barnens bästa och där man är en del i teamet och man arbetar tillsammans, bioföräldrar, handläggare och familjehemmet.

När jag får den frågan så brukar jag säga att det ska kännas bra efter att man pratat med en handläggare. Man ska fått svar på alla sina tusen frågor och man ska känna att denna kommun eller företag skulle vi kunna samarbeta med. Det jag tycker är viktigt är att man får gå en utbildning innan, då får man lite mer på fötterna och man kan fortfarande säga att nej om det inte känns bra. Ett hem att växa i är en utbildning som Socialstyrelsen tagit fram, den erbjuds av många kommuner/företag eller en variant på den. Materialet finns för nedladdning så man kan kika igenom det innan.

Åldersspannet tycker jag låter väldigt klokt och eftersom era biobarn är så pass stora så är det lättare att prata om det så alla är med på tåget så att säga.

Det är en jättestor omställning att ta emot ett barn. Det är viktigt att man kommunicerar med varandra i familjen och att man är beredd på att det kommande barnet behöver mycket vuxentid till en början. Ibland kan biobarnen känna sig åsidosatt, något som man får jobba med som vuxen.

Kika gärna på några av artiklarna som vi publicerat under taggen Uppdrag och Metod.

Fortsätt gärna att fråga om ni har fler funderingar :).

Varma hälsningar
Anne
admin
 
Tack snälla för svaret

I våra hjärtan hos maken o mig finns massor av kärlek till en liten knatte till.
Vi vill att allt ska bli så bra som möjligt för alla.
Så vi vänder o vrider på alla tankar o funderingar.
 
Jag håller helt med vad Anne skriver!
Vi har hållt på sedan mitten på 90-talet och ångrar inte en minut.
Samtidigt som vi aldrig skulle ta emot någon mot killarnas vilja är det inte dom som bestämmer, det ansvaret kan vi inte lägga på dom.
Men dom måste lyssnas på!
Vi har också alltid varit noga med att dom ska ha ett fredat område som dom vet att placeringarna inte har tillgång till.
Dom ska sjunga dra sig tillbaka när dom vill vara ifred.

Välkomna in i denna världen och lycka till ☺
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp