Kläder eller dyl.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min fråga är till er som är kontrakterade jourhem.
Om ni måste köpa kläder eller dyl till barnet som jourplaceras hos er, ingår det i omkostnadsdelen eller lämnar ni in kvitton?
 
Vi köper inte kläder till våra jourplaceringar. Och om vi gör det så lämnar vi in kvitton.

Ibland kan det hända att man köper lite underkläder/strumpor utan att lämna in kvitton, om det är akut.

Oftast så har barnen kläder hemma och då brukar soc åka och hämta kläderna.

Men det här är ett ämne som det diskuteras mycket om och det verkar inte finnas några klara riktlinjer om vad som gäller.
 
Oftast är det ju så att barnen har med sig kläder när de kommer, men många gånger är det också sådan brist på kläder och då har vi en summa disponerad på ett konto hos oss, som vi kan köpa ex. kläder för. Då vi gjort detta redovisar vi kvittonen och vi får tillbaka summan vid nästa lönetillfälle. På så sätt har vi alltid en summa på kontot och slipper att ligga ute med egna pengar för alla akutinköp. Vi kommer oftast överens i telefon med vår fam.hem. sekr för vilken summa vi ska handla kläder för.
 
Vi är inte kontrakterat jourhem, men har ändå erfarenhet av att vara jour. Hade en jourplacering aug-dec förra året. Alltså handlade det om tre säsonger. Vi fick stå för alla utlägg själva. Barnet ifråga hade nästan inget med sig. Ibland hade bio med sig något klädesplagg hemifrån.....som nästan kunde läggas i soptunnan direkt. Den kommunen tror jag nog att jag inte tar någon mer jour ifrån. Andra kommuner som vi varit jour åt har vi lämnat kvitto och fått ersättning.
Har för mig att jag läst någonstans att barnet skall vara utrustad för säsongen när det placeras åtminstone när det gäller familjehemsplacering. Vid jourplacering skall man inte stå för något.
 
Hej!
När vi blev jourhem åt vårt kontaktbarn fick vi 1500:- i början att köpa kläder för. Gick snabbt åt och vi fick mer ett par månader senare.Nu är h*n placerat hos oss och vi får handla det vi behöver med sunt förnuft och får ersättning för detta.När skolan började var det ju gympasaker och regnställ, extra gummistövlar osv som behövdes samt idrottsgrejor till fritiden.
Inga som helst problem. Samt 5000:- att inredad rummet för samt ersättning för tapeter och färg.
Och till våren ska h*n få en cykel.
Senare kommer vi få en högre ersättning 1600:- mer i månaden som vi själva får spara och ha till semestrar , idrott m.m. Hoppas att det kommer fungera bra.
Tycker vi har bra kontakt med vår familjehemsassistent och med soc.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp