Kommer vi att behöva gå ner i lön?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vi är under utredning för att bli förstärkt familhem via en organisation. Ersättningen har vi inte pratat om eftersom vi inte är färdigutredda ännu. När jag läser här på forumet så ligger ersättningen på 800-900 per dygn, alltså ungefär 26 000 i månaden cirka. Efter skatt blir det cirka 17 500 kronor om jag har räknat rätt. Sen omkostnad på det, men det kommer ju att gå till just omkostnader så som mat, kläder, aktiviteter, bensin vid umgänge osv.

Eftersom en av oss ska vara hemma så kommer vi alltså att förlora pengar varje månad. Vi gör ju inte det här för pengarna, men inte sjutton har vi lust att förlora pengar varje månad för att göra en god sak.

När vi hade en placering via soc så jobbade vi båda två så ersättningen därifrån blev ju ändå utöver så att säga, som en lön för jobbet vi faktiskt ändå gjorde restan av dygnets timmar.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan förklara för mig om det är något jag har missuppfattat.
 
Du behöver kolla detta med tjänstepensionen... Jag tror ni blir såkallat anställda .. Men under samma villkor som kommuner har..
 
hjärterum sa:
Hej!
Vi är under utredning för att bli förstärkt familhem via en organisation. Ersättningen har vi inte pratat om eftersom vi inte är färdigutredda ännu. När jag läser här på forumet så ligger ersättningen på 800-900 per dygn, alltså ungefär 26 000 i månaden cirka. Efter skatt blir det cirka 17 500 kronor om jag har räknat rätt. Sen omkostnad på det, men det kommer ju att gå till just omkostnader så som mat, kläder, aktiviteter, bensin vid umgänge osv.

Eftersom en av oss ska vara hemma så kommer vi alltså att förlora pengar varje månad. Vi gör ju inte det här för pengarna, men inte sjutton har vi lust att förlora pengar varje månad för att göra en god sak.

När vi hade en placering via soc så jobbade vi båda två så ersättningen därifrån blev ju ändå utöver så att säga, som en lön för jobbet vi faktiskt ändå gjorde restan av dygnets timmar.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan förklara för mig om det är något jag har missuppfattat.
Med risk för att sticka ut hakan...........
Summan 26 000 i månaden som lön, med vår skattetabell ca 20 000 ut, är det många som ligger under.
Att det sedan inte står i proportion till arbete 24/7 är en annan sak, men summan i sig som månadslön är väl inget konstig?
 
Du får gärna sticka ut hakan ;). Får man ut 20 000 så är det ju helt okej så klart. Om man nu får det alltså. Får man ut mindre lön än när man jobbar så får man ju på ett vis betala för att vara familjehem. Och det känns inte okej för mig. Vi är inte ute efter att tjäna pengar men vi vill heller inte förlora pengar. Det påverkar ju även pension, A-kassa m.m. Det är otroligt givande att vara familjehem och det är ju defintivt inte pengar man blir rik på men att gå ner i lön för att jobba mer timmar än tidigare känns inte okej. När man har placering via soc får man ju lbt + arvode om man ska vara hemma. Nu får man ju i stort sett bara lbt om jag förstår saken rätt.

Jag kanske låter girig men jag vill bara få klart för mig vad som gäller och ni är en underbar tillgång när det gäller att få information. Jag kommer inte ta illa vid mig om ni sticker ut hakan, jag är inte ute efter medhåll utan efter bra information och vettiga åsikter.
 
Lönebortfallsersättning trodde jag det hette. Men lönebortfallstillägg som jag skrev första gången heter det inte i alla fall ;).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp