Kommunöverflytt, fortsatt assistent i skolan?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Edit: Tråden är delad från "Uppdrag granskning 3". Valde att göra det för att lyfta nedanstående problematik. /familjehemmet.se

Nu är tråden ganska gammal men en sak som inte kommit upp och som kan vara ytterst viktig att tänka på som familjehem när en kommunöverflyttning blir aktuell är vem som ska betala för barnets assistent i skolan.

Detta gäller ju naturligtvis inte alla barn, men för oss blev detta en kärnfråga. Vi bor inte i den placerande kommunen. Lagen säger att den placerande kommunen är skyldig att bidra till eventuell assistent vilket de gjorde i vårt fall, utan knot. Vid en kommunöverflyttning har den gamla kommunen inte längre detta ansvar, utan det tas över av den nya kommunen. Av skolan närmare bestämt. Helt plötsligt backade vår rektor. Från att ha varit helt enig med oss om att en assistent var nödvändig under hela barnets skoldag, hade barnet plötsligt blivit så moget och behovet fanns inte längre. Detta trots att assistenten, lärare, kringpersonal och barnpsykiatrin inte höll med.

Nu blev det ingen kommunöverflyttning i vårt fall utan en vårdnadsöverflyttning istället, men problematiken kvarstod och från en dag till en annan stod vårt barn utan assistent så scenariot blev ju det samma som det skulle blivit vid en kommunöverflyttning. Nu, mer än 1 år senare, har vi efter att ha bråkat med skolan mer än jag orkar tänka på, till slut fått besked om att barnet inte når målen och att vi måste överväga anpassad skolgång/resursskola. Detta trots att vårt barn genomgående fick godkänt vid de nationella proven när assistenten fortfarande fanns kvar. Det är riktigt sorgligt att se. Och våra placerade barns liv är ju redan sedan innan kantade av misslyckanden.. detta blir ännu ett i raden..

Vi som familjehemsföräldrar är ju vana vid att få kämpa för våra placerade barn. Men ibland är det mer än lovligt besvärligt. Jag skulle föredra att behålla ursprungskommunen som känner till historien, oss, barnet och allt annat.
 
Re:

Vem bestämmer och varför bestäms det om kommunöverflyttning? Låter som att det skulle vara bättre att barnet/barnen alltid tillhör samma kommun.

/Lilla ja
 
Re: Re:

Det är väldigt sällsynt att man begär en kommunöverflyttning, och att det sen godtas av den mottagande kommunen. De som bestämmer om ev överflyttning är nämnderna, dvs politikerna. Många anser dock att det inte ligger i barnets intresse att begära en kommunöverflyttning eftersom det är placerande kommun som har all kunskap om barnet, men tyvärr är det ju en ekonomisk fråga också. Däremot är det ju så att när man gör en vårdnadsöverflyttning så är det kommunen som familjehemmet bor i som blir ansvarig för extra insatser, tex kontaktfamilj, resursperson i skolan mm och de kan ju alltid göra en annan bedömning.
 
Jag tycker också att det vore bättre att barnen får tillhöra en och samma kommun så länge placeringen fortgår (efter en vårdnadsöverflyttning hamnar man ju så klart i ett annat läge).

Det är den placerande kommunens utskott som bestämmer om huruvida de vill genomföra en kommunöverflyttning eller ej. Som jag förstått det är det svårt för den "mottagande" kommunen att neka. I vårt fall hade den placerande kommunen fått ta emot flera "ärenden" från andra kommunen vilket gjorde att deras kostander sköt i höjden. De ville därför flytta vissa av sina egna ärenden vidare och mitt barn hörde till dem.

Vi kunde inte se några fördelar med detta dock och är glada över att vi slapp. Som familjehem är man ju hela tiden beroende av att man har rätt handläggare att jobba med och våra funkade till slut riktigt bra. Men vår, och handläggarnas, åsikt hade ingen betydelse, utskottet drev frågan ändå.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp