Kommun alt. organisation ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag har funderat på en sak :?
OM man har möjlighet att välja, hur kan man välja kommun?
Det här är ju en känslig fråga :oops:
Men jag har som familjehem i kommun kommit i kontakt med folk genom mitt jobb som jobbar för org. och jag måste säga att jag är jätte chockad över deras ersättningar :x
Hur kan VI som jobbar mot kommunen godkänna dessa oftast alldeles för låga ersättningar..
En del skriver att det här gör vi inte för pengar MEN man ska väl inte behöva gå back, det vill ialla fall inte jag.
Denna fam. som jag pratat med har genom sin org.
*Tonåring
*En förälders heltidslön, är alltså hemma på heltid
*OOOtrolig ersättning
*7000:- omkostnad
Handledning,besök ofta
mm

Ja hade jag vetat detta så hade jag inte tvekat på vad jag skulle välja.. :evil:


Vad tycker ni.....

/Anna
 
Vill du förklara bättre? Jag vet inte om det är någon siffra som har försvunnit för dig för jag får ingen helhetssyn riktigt.
Hälsning MGB
 
Jag känner till en del om ungefär 3 olika företag, eller organisationer om man vill kalla det så.
Det ena av dem företagen betalar ut 12000 kr/mån i arv - skatt. Där är det tillåtet att bägge vuxna arbetar, men minst en av dem vuxna ska finnas tillgänglig ändock.
Dem tillåter också att man tar in ytterligare placering, men självfallet ska ju allt stämma och fungera.

Ytterligare ett annat företag betalar runt 17000 kr/mån i arv - skatt, men dem kräver att en ÄR hemma på heltid. Då får man alltså tänka som så att 17000 är den personens månadslön och tycker man nu den är svindlande hög så....
Om just det företaget tillåter att man tar in ytterligare placering låter jag vara osagt.

Ett tredje företag som jag känner till betalr kanske faktiskt mellan 20-25000 kr/mån i arv - skatt. Dem kräver en vuxen hemma på heltid, dem vill inte att man ska ta in ytterligare placering samtidigt. DÄREMOT så förekommer det att dem placerar syskon och vad summa blir i arvode då vet jag faktiskt inte.

Oftast skulle jag tro så när kommunerna betalar för en placering så är det för ett barn som dem tror behöver mer tillsyn än vad kommunen kan ställa upp med, eller kanske att barnet är svårplacerat. I många fall och jag tror mig faktiskt våga säga oftast så är det ungdomar det handlar om som dem placerar.

Ibland kan det handla om en placering med ett handikapp av något slag som kräver merarbete.

Som familjehem har man alltid full möjlighet att välja vilken kommun man vill arbeta för eller om man inte vill arbeta för kommun utan föredrar ett företag/org. Det är ju helt upp till en själv vad man själv tror sig vilja jobba med och vad man tror att man passar för också.

Dessa org/företag har ju som jag nämnde ofta svåra, mer arbetstyngda placeringar vilket gör att det behövs tät handledning för placeringen bedöms ändå må bäst i ett familjehem och inte i ett tex HVB hem.

En ytterligare aspekt som jag anser bör tas in är att ibland om man får placering genom kommunen så stämmer det som du skriver att arvodena ofta inte är särskilt höga, men placeringen bedöms att en vuxen behövs hemma. Då betalar ju den kommunen för förlorad inkomst utöver det låga arvodet. Då kan summan av arvode + den förl. ink.ers. bli kanske ungefär som ett arvode genom en org/företag.

Vad alla dessa tre företag/org. jag nu nämner betalar ut i omkostnad har jag inte fått riktigt klar för mig ännu dock.

Jag håller med om att man vill inte gå back för att man blir fam.hem. Man vill inte heller bli utnyttjad, man vill få tjäna någon krona för man gör ändå ett arbete som påfrestar hela familjebilden.
Sen tycker jag också att man faktiskt ska se till barnet som placeras. Är DET barnet inte värd mer pengar och resurser än vad kommunerna erbjuder!? Alltså att vända lite på steken helt enkelt och inte se det hela tiden som att fam.hemmen tjänar grova pengar utan ÄR INTE PLACERINGEN VÄRD MER ÄN SÅ!!! Speciellt när det barnet troligen har fått utstå något som den inte alls ska behöva göra.
 
I och med att detta är våra skattepengar som ska finnansiera dessa barns väl och ve så blir tillgång och efterfrågan i obalans. Ingen av oss vill ju betala mer i skatt. Dessvärre blir det bara fler och fler som inte klarar föräldrarollen. Hur ska vi lösa det om ALLA vill ha hög ersättning/likvärdigt ett arbete. De som adopterar barn får inget annat än barnbidraget.

För mig är det förvånansvärt att så många adopterar....när det finns så många barn utan trygga hem i Sverige.Ta inte illa upp, men det är min uppfattning.

Sen kan jag tycka att kommunerna borde sluta med att förmedla via org. Org är ju endast en mellanhand och de tar ju betalt.Om kommunerna lät bli att gå via org så skulle familjehemmen kunna få mer ersättning.
 
Som både adoptiv- och fosterförälder måste jag säga att det GÅR INTE ATT JÄMFÖRA!!!

Då skulle du inte skaffa bio heller då..................... Hur skulle du känna om dina biobarn riskerade att försvinna/bli fråntagna dig när som helst?

Usch, nu blev jag upprörd och hinner inte skriva mer.................. :twomad:
 
Honey,

Jag menar inget illa och alla har olika skäl till sina handlingar. Jag tycker bara att det är så tragiskt att vi i detta land där så många längtar efter barn (enorma köer för adoption och insemination) Ändå har så få familjer som tar emot foster barn. Du gör ju det och har adopterat....bra.

Min familj längtar efter en till.....och vi vill ta hand om ett fosterbarn.
 
NU har jag lugnat ner mig................... :angel

Bio-, adoptiv- och fosterföräldraskap har mycket gemensamt ur föräldraperspektiv men är samtidigt så totalt olika (jag är alltihop).
Att jämföra adoptivbarn mot fosterbarn går inte. Adoptera betyder ta emot som sin egen. Egen såsom biobarn.
Fosterbarn är och förblir lånebarn även om de stannar för uppväxt. Det finns alltid flera olika faktorer som gör att det kan ändras, utan att du kan påverka det, på ett ögonblick. Det är en osäkerhet vi är medvetna om men så länge de är "våra" gör vi allt för dem.
När du har gått och längtat efter "egna barn" i flera år innan du mentalt insett, förstått och accepterat din barnlöshet är det långt ifrån alla som skulle klara av att ta emot ett barn och sedan tvingas lämna ifrån sig det igen.
Då väljer de flesta (som jag känner och diskuterat detta med) att hellre vara barnlösa än utsätta sig för det.
För mig är skillnaden glasklar!

Det som däremot upprör MIG är att folk kan lämna pengar till galor och insamlingar för barn utomlands när det finns så många barn på hemmaplan som OCKSÅ behöver hjälp!!!
Jag antar att det stillar samvetet utan någon större arbetsinsats.............
Och det är så många gör även med sina egna barn...........
Sticker till dom en peng och skickar iväg dom

No hard feelings, det var "bara ett känsligt ämne en känslig tid i månaden" :smirk:
 
TACK och va skönt att du inte tog så illa vid dig. jag var nog inte så nyanserad, det blir lätt fyrkantigt i en text.

Jag tror att vi funderar likadant rent fundamentalt.
Men om vi alla alltid kunde ta till oss att "våra barn" oavsett foster, bio eller adoptiv endast är till låns, så kanske man har en ödmjukare inställning. jag har själv förlorat ett spädbarn och det trodde man ju aldrig att det skulle hända. Förhoppningsvis så har jag väl lärt mig något av det .
jag har en son och en dotter och 2 bonusar......så efter regn komm solen till oss.

Ha en skön helg alla.
 
Trygga Rekan sa:
Honey,

Jag menar inget illa och alla har olika skäl till sina handlingar. Jag tycker bara att det är så tragiskt att vi i detta land där så många längtar efter barn (enorma köer för adoption och insemination) Ändå har så få familjer som tar emot foster barn. Du gör ju det och har adopterat....bra.

Min familj längtar efter en till.....och vi vill ta hand om ett fosterbarn.

Jo fast att familjer längtar efter barn tycker jag är en helt annan sak, tar du emot ett barn för adoption så är oftast barnet ganska litet, ok det har varit med om separationer och man får jobba med anknytning, MEN tar man ett familjehemsbarn så är det inte särskilt ofta du får ett spädbarn.... oftast och som det är svårt att hitta familjehem till är barn från 10 år och uppåt...... och i och med att dessa barn blir omhändertagn så sent så har dom varit med om massor........ har en liten jour här nu som redan försökt bränna ner huset och kallar alla för ho*****or samt säger att h*n sticka kniven i samtliga.....
Familjerna står väl inte i kö direkt för detta barn trots att h*n inte är så gammal.
:angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp