Kommun eller organisation?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Blir man utredd av kommunen eller kan bli utredd av en organisationen?
Jag kommer troligtvis bli ensam sökande.

M V H
bettyx :?
 
Ska du jobba åt en organisation så brukar dom utreda, ska du jobba åt en kommun så brukar dom utreda "sina" hem.
 
Jag har ingen erfarenhet alls av hur org. har för rutiner. Vi går utbildning för kommun nu och i den gruppen finns 2 stycken singelkvinnor som också utbildar sig till familjehem.
 
Undrar

Tack för era svar.
Kommer troligen att bli kontaktfamilj, sedan får vi se om det blir via organisationen eller kommunen (eller närkommunerna).
Hur långt har ni till era placeringskommuner?
 
Till den stad vi går utbildning har vi ca 8 mil, men vi tar aldrig bilen ända fram dit, utan parkerar på lämpligt ställe och åker allmänna kommunikationer resterande väg. Nu under sommaren när vi ska vara feriehem har vi lite längre till den aktuella kommundelen, ca 9,5 mil vart det när vi var där i veckan på intervju och då tog vi faktiskt bilen, mest beroende på att vi skulle hinna fram i tid + att det ligger en bra bit utanför centrum, men om vi hade haft mer tid på oss, hade vi mycket väl kunnat ta allmänna kommunikationer även dit. Nästa vecka ska vi dit igen men denna gång för att träffa den aktuella ungdomen, så det känns väldigt pirrigt men spännande.
 
Vart?

Jag undrade bara för att jag har 12 mil till en storstad och 13 mil till en annan storstad.
Har mailat till ett par organisationer, ska titta på kommunerna. Funderar även på storstäderna.
Får väl se.
Soliga hälsningar
bettyx
 
UNDRAR IGEN!

Sökte ni bara i de närmaste kommunerna?
Jag undrar om jag ska våga söka mig även till de 2 storstäderna (som ligger 12-13 mil härifrån.
 
Upp till kommunerna att säga ja eller nej till. Tycker dem det är för långt så säger dem det. Den kommunen som vi går utbildning hos, den har tom familjehem som bor längre ifrån än vad vi gör. Jag kan kanske tänka mig att beroende på om kommunerna har väldigt mycket barn som ska omplaceras så har man kanske ett mer flexibelt tänk vad gäller sådana praktiska ting.
Kan säkert också vara olika beroende på om man är bilburen och har allmänna kommunikationer i närheten osv.
Vi har bra allmänna kommunikationer trots att vi bor några kilometer utanför staden. Så jag tror kanske man inte alltid kan svara ett enkelt ja eller nej med att bara se till antalet mil utan måste ta hänsyn till mer än så.
Lycka till!
 
Hejsan!
Jag bor lite ute på landet och har bil. Våra allmänna kommunikationer är så där.
Ska ringa de kommunerna också.

Tacksam för era svar
 
Vi har

35 mil enkel resa.Och det fungerar mycke bra.
Trodde det var för långt när jag skrev svar på annons,
Men dom tyckte det var bra.
Vi kör umgä.på långa lov.
Det är dom som väljer inte vi.
 
Jag ska ringa min kommun för utdrag ur socialregistret på måndag, och sedan blir det kontakt med antingen någon organisation och/eller kommun.

Vilka åldrar är era placerade?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp