Kommun som inte vill betala.....*långt*

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I slutet av april i år fick jag förfrågan av min syster om jag kunde tänkas ta hand om hennes 14-åriga dotter.
Dottern har varit strulig under de senaste året, druckit alkohol, varit inblandad i slagsmål osv, osv.
Hon är ganska stökig hemma också och bråkar väldigt mycket med min syster. Pappan bor med dem och tar stort ansvar när han väl är hemma, vill säga. Han reser mycket i sitt arbete och är därför mycket borta.

Pga min systerdotter har hela familjen haft mycket kontakter med socialtjänsten genom stödpersoner och sådant och fosterhem har varit på tapeten många gånger tidigare men det har inte diskuterats mer allvarligt eftersom min systerdotter inte ville placeras hos någon som hon aldrig har träffat osv. Hon kom själv att tänka på mig, om jag skulle vilja ta emot henne.
Hemma hos oss har hon vistats på nästan samtliga lov och det har aldrig varit nåt problem. Jag och hon har en bra kontakt och kan prata om allt.

Hursomhelst föreslog min familjen mig och min familj till soc och de tog ett gemensamt beslut på att det skulle fungera så vida vi blev "godkända" av soc efter deras utredning.
Soc påbörjade utredningen i maj och den blev klar nu i förra veckan.
Nu till själva problemet. De vill inte betala någon som helst ersättning till oss för att vi tar emot Therese i vårt hem....
Inga omkostnader och inget arvode. De påstår att det är pga föräldrarna själva har velat och bestämt detta och så kallas det för "privat placering".
Arvodet skiter jag eg i också men omkostnaderna blir ju ändå en hel del med tanke på att allt är så mycket dyrare här uppe i norr än där nere i söder (vi har 110 mils avstånd) så även om min syster skulle stå för hennes underhåll så blir det ju dyrare än om hon skulle ha bott kvar hemma och det fungerar ju uppenbarligen inte.
Jag har varit i kontakt med alla jag kan komma på - SKL, Familjehemsförbundet osv men ingen verkar kunna hjälpa mig ytterligare. Därför vill jag höra mig för om någon varit i samma sits och hur gjorde ni?
Snälla, hjälp det börjar bli bråttom nu för skolan börjar nästa vecka.....

Tack på förhand!
Mvh/Elisabeth
 
Hej!!
Om soc anser att hon ska placeras i familjehem på grund av hennes egna eller familjens problematik så ska du självklart både ha arvode och omk.
Ta ett snack med soc om de följer rek. som kommunförbundet har lagt fram, om de gör det så framgår det inget att det är någon skillnad om man har blodsband eller ej när det omk eller arvode!!!!!!!
Självklart ska du ha arvodet också!!!!!!!!!!! Det är en stor arbetsinsats du gör. Det är inte lätt att bli en till i familjen även om man är släkt, det kommer du att märka.
Stå på dig! :P
// Karin
 
Nu säger ju soc plötsligt att DE aldrig har ansett att hon behöver flytta, utan enbart hennes föräldrar... Men varför i hela friden ska VI då utredas? Då hade hon ju kunnat flytta rakt av utan att soc ens blev informerade om det, eller?
Det är en sån soppa detta så jag blir helt snurrig snart....
 
Skrev ni aldrig något avtal? Hon flyttade alltså långt innan utredning blev klar?! Ja du...tyvärr så har man inte så mycket att sätta emot där..de är en myndighet..

Har ni fått ta del av er utredning? Soc hade väl gjort en utredning och godkänt er?!

Jag och min familj hade en tjej här..och soc var mycket noga med att tala om att de inte placerat henne, utan hon bodde ju bara hos en kompis.. Kan ju berätta att det var som vilken placering som helst, med biokontakter mm mm. Men det var ju inte soc som placerat henne här..utan skolan som bad mig ta emot henne då hon blev slagen hemma.. *snurriga värld*
 
Inget avtal har skrivts förrän soc påbörjade och slutförde sin utredning. Vi har ínte ens ifrågasatt ersättningsfrågan förrän nu eftersom vi trodde det var en självklarhet.
Har i eftermiddag fått svar från soc igen och det verkar vara precis som du säger - inte mycket att sötta emot där... :(
 
Suck vad less man blir när man hör sånt här.......
Förstår att det kan vara speciellt när det är släktingplacering men ärligt så tycker jag du ska tacka nej till uppdraget.....
För lyckas soss med dessa metoder så kommer dom fortsätta...... :x
JO anmälan kanske?? Dom har rätt att begära in journaler och står det då där att barnet varit aktuell för placering innan och dom gör så här så kanske en liten näsbränna skulle sitta fint...hmf. :smirk:
 
Jag håller nog med Trixen.
När jag läser det du beskriver så tolkar jag det som att soc varit delaktig i diskussionerna om familjehemsplacering.
Tänk så smidigt om du löser hela problemet åt dom och dessutom gratis!
Vilket läge!
Nej,för ditt och även barnets bästa, bromsa!
För att orka,på alla områden, behöver du både arvode och omk.ers...Helt självklart!
Stå på dej!

Gittan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp