Kommunalt eller "privat"?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag är alldelens pinfärsk här, men jag måste säga att jag läser igenom forumtrådarna som om det vore en isfolket bok! Det är så mycket nyttiga diskussioner, och för os som går och funderar på att bli familjehem så är det guld! :banan:

Nu har jag en liten fundering. Som sagt så är vi alldelens nya, och visste inte att det fanns "privata" org. som anlitar familjehem. Hur fungerar det, om man jämför med kommuner? Den kommunen som vi tänker kontakta i första hand har vi haft att göra med förut, och dom är helt underbara, så det jag tänker på är hur det är rent praktiskt.
Nu vart det lite rörigt, men hoppas nån förstår vad det är jag undrar över.
Kram på er! :D
 
Vet inte hur det är att jobba mot "privata" så där har jag inget att komma med.
Vi har alltid jobbat direkt mot kommunerna och varit nöjda med det.
 
Vi har både privata och org och det beror nog på vad man vill ha vi är nöjda med bägge

Org betalar oftast bättre brukar utgå från högsta skl och upp till 900 kr per dag .Har ofta ett bättre stöd och är mer tillgängliga .Brukar ofta se sina famhem mer genom att bjuda in till kurser,utb julmiddag mm .

Vår kommun är bra har ett bra tänk för barnen .Försöker så gott det går att se till oss också men är mer begränsade av ekonomi .Så där får man nog vara lite mer självständig .Ska väl ha enklare plac men det stämmer inte alltid ,så då får man förhandla om arvodet .Vilket en bra kommun går med på då dom vet att alla barn har en ryggsäck och kräver mycket oavsett sin egen problematik eller ej .

Det bästa är alltså att ringa runt hitta en form som passar er som familj .För vi är ju alla olika .Och inga varken org eller kommuner arbetar lika utan har ofta sin egen ide om hur saker ska vara .Och det gör att det en tycker är bra tycker en annan är dåligt :wink:

Lycka till och välkommen till djungeln :D
 
Tack så mycket, vilda barn!
Vi börjar nog att arbeta med våran hemkommun, så får vi se hur det utvecklar sig. Vi har också funderingar på att höra av oss till fler kommuner, men vi tar en sak i taget.
Den största anledningen till att vi vill höra av oss till fler kommuner är att våran kommun är ganska liten, och det skulle kännas himla underligt att springa på bio på affären eller liknande, men det beror ju också helt på varför :angel: är placerat hos oss. Vi kommer nog säga nej till :angel: som ska ha skyddad identitet, då vi bor ganska centralt.
Finns det någon som har erfarenhet av sådana placeringar? Eller erfarenhet av att bo i en liten kommun och få en placering inom kommunen, och sedan lyckas springa på bio? Som sagt, det här forumet har väckt många funderingar hos mig och min man:P :D
 
Vi bor i en ganska liten kommun men i ett samhälle 1 mil utanför.
Jag tycker det är en fördel när det gäller umgänge, det är lätt att hålla en bra relation mot bios.
Vi har i o f s haft att göra med en bra bio, när missbruket hölls i schack.
Att springa på på stan har aldrig varit något problem, men som du skriver, det beror mycket på bios och omständigheter.
Dock är det inget som skulle avskräcka mig..........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp