Kommuner läs detta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag har försökt att gå direkt på kommunerna och erbjuda våra tjänster. Men det funkar inte.

Vi arbetar som Extra förstärkt familjehem (läs vi vill ha en normal lön)minst en person är hemma på heltid vi är utbildade. Vi har lång erfarenhet.Vi har de kontakter som kan behövas. egen handledning. Vår .omsorg. vi är självgående.

Vi får uppdrag via olika organisationer (då får kommunerna betala uppåt 100 000/mån)

När jag försökt förklara för kommuner att de spar massor med pengar om de anlitar oss utan mellan händer så har jag fått till svar att de inte kan betala mer än Kommunstyrelsens rekomendationer???? Men hur kan de då betala så mycket till Org?? tror soc att de får bättre hem via org?

Vi som är familjehem är de samma oavsett om soc går via org eller ej.Skillnaden idag är att familjehem får en skäligare lön via org. Men detta kan soc ändra på. det är trotts allt skattebetalarnas pengar som vi ska vara rädd om.

Om någon soc ser detta PM mig.
 
Vi har familjehem i bekantskapskretsen som arbetar direkt mot kommun och tar betalt (långt) över rek.
Vi själva tar inte så tunga uppdrag ännu men vi får alltid högsta omkostnad och arvode för det är vad vi kostar. Skulle vi ta tyngre uppdrag så kostar det mer och jag tror inte det skulle bli några problem att få igenom.

Hur många kommuner har du diskuterat detta med? Har du ifrågasatt? Har du förklarat att du då inte behöver ett inkomstbortfall?

Dels så är det som du säger billigare för dem och dels så ska ni ha betalt för det tunga jobb ni gör.
 
Tack för infon och råd. :bounce:

De uppdrag vi tagit via kommun så har det alltid hetat att det inte behövs vara någon hemma på heltid. Men jag har inget annat jobb än just foster Mamma sedan 7 år tillbaka.Det är klart att man blir av med sin anställning för så länge går det inte att vara tjänstledig. För de flesta barn och ungdomar så är det en stor trygghet att en vuxen är hemma och väcker fixar frukost och finns hemma efter skolan.I synnerhet för de barn som fosterhemsplaceras Lägg sedan till alla de besök till Bup utryckningar till skolan.Jag stärkande terapi mm mm som sker på dagtid och som vi förväntas följa med på. Alla lov finns det en vuxen att tillgå.jag kan ärligt säga att inga av de placeringar vi haft skulle gått att kombinera med heltidsstänst. Jag har däremot haft ett eget företag som jag skött hemifrån på deltid. Men det var svårt.

Det skulle vara intressant att se hur många här inne som arbetar heltid (båda om man är ett par)och dessutom har fosterbarn??
 
Jag arbetar hemifrån men det blir mindre och mindre. Snart har jag avvecklat det helt. För, nej, det går inte för oss att båda är borta från hemmet större delen av dagen. Fram tills nyligen så har jag haft halvt eller helt inkomstbortfall men nu är det självvalt att inte arbeta mer.

Jag tror att det är vanligt att det börjar med en placering där man måste vara hemma och får inkomstbortfall och så rullar det på. Tillslut har man ingen anställning att återgå till eller kommunen anser att ingen behöver vara hemma men man vet själv att det är nödvändigt och då stannar hemma utan inkomstbortfall. Vid nya placeringar där man skulle få vara hemma med inkomstbortfall så får man då inget eftersom man inte längre har en anställning. Då är det viktigt att familjehemmet kräver ett högre arvode.
 
Hej!
Jag och min man har jobbat heltid. iof så jobbar jag som dagbarnvårdare så jag jobbar hemma med 6 småttingar. Det går att jobba heltid men det är inget som jag rekommenderar. Jag skulle mer än gärna vara hemma på heltid om det gick att ordna ekonomiskt.


mvh: Fia
 
Har jobbat hemma dom sista 28 åren.Sa när jag började (ska vara hemma hos dessa barn precis som jag varit till mina egna.Dom har behövt det (många har ringt från skolan kollat om jag var hemma).Jag ångrar mig inte,men vist är det ofta tufft (och ingen att väntelera tankarna med.Nu har jag en psykolog som kommer en ggr veckan. Skönt
 
Med väldig tydlighet så förstår man mer och mer att Sverige lider brist på Familjehem. Vi har en otroligt dålig anställningsform.

En placerad som vi hade en lätt tonåring enligt soc. Hon kom inte upp på morgonen och skolkade ofta, om jag inte var hemma så var huset fullt av skolkande ungdomar när vi kom hem.Vi blev av med saker men det gällde ingen försäkring för. Det blev då en självklarhet att någon måste vara hemma och passa huset......men det tyckte inte soc. de betalade inte för de vi blivit av med....för det var inte den placerade som tagit utan hennes kompisar.

Summan av alltihopa är att det bör vara en SJÄLVKLARHET att vi ska dra ner på arbetstiden både för de placerades skull OCH vår Egne. SKÄLIG ERSÄTTNING FÖR FAMILJEHEMSVÅRD.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp