Kontaktfamilj- familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
HeJ!
Är sedan flera år tillbaka familjehem men har nu funderat även på att bli kontaktfam
Min man tycker att det kanske räcker med en fampl. och har sagt att ett kont.fam uppdrag skulle vara en lösning.
Jag för min del skulle kunna tänka mig ett fam.hems uppdrag till jag inbillar mig att det kan vara "lättare".
Ni som har erfarenhet kan det vara svårt att "lämna" ett barn då ni vet att barnet kanske inte har det toppen ?
Ett barn som kommer till någon över helgen kan ju ha så olika behov och bakgrund har jag för stått.
Det vore kul att prova på något nytt.
Skriv gärna ner era funderingar. Ha det!!
 
Hej!

Vi började som kontaktfamilj för att se hur det skulle fungera med familjen och har haft ett antal uppdrag. Två av dem som vi haft som kontaktfamiljslånebarn är idag familjehemslacerade. Är i dag familjehem/jourhem och får även förfrågningar som kontaktfamilj. Det är ju precis som du skriver ibland mycket jobbigt att göra "återlämningen" på söndagkvällen, speciellt om man efter en tid inser att behovet är större än tiden man kan ge som kontaktfamilj.

MEN då får man trösta sig med att det som man faktiskt har gett kan vara mycket värdefullt ändå!

Vad jag har förstått så kan det vara så att en familj som behöver stöd i vardagen kanske bara gått med på att barnet ska få en kontaktfamilj exv en helg i månaden eller att man börjar med det i alla fall, även om tanken kanske finns hos soc att behovet kan vara större.

Är behovet större så ska det ju förhoppningsvis märkas/utredas och då kan det ju bli frågan om familjehemsplacering i slutänden och någonstans i bakhuvudet måste man vara införstådd med att frågan kan komma om man vill fortsätta uppdraget som familjehem istället. Det riktigt jobbiga kan då bli att man känner att huset redan är fullt om man har flera uppdrag och man då får frågan om man kan tänka sig att kontaktfamiljsuppdraget ska övergå till familjehemsuppdrag istället. Man kanske ryms tillfälligt en helg i månaden men att det blir för trångt i det långa loppet rent utrymmesmässigt eller att ungdomarna/barnen inte fungerar ihop.

Prata med er handläggare blir mitt tips och kom ihåg att matchningen är lika viktigt i dessa uppdrag och att hela familjen är med på det.

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp