Kontaktfamilj - familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är nyfiken att höra om era synpunkter när det gäller skillnaden mellan att vara kontaktfamilj och familjehem. Själva har vi sammanlagt några månaders erfarenheter av att ha ett barn "stadigvarande" här och har ingen erfarenhet av kontaktfamiljssituationen. De familjehem jag har pratat med (två stycken) har båda uttryckt att de upplevt det jobbigare att vara kontaktfamilj, att barnet aldrig riktigt "landar" eftersom de kommer mer sällan.

Vore intressant att höra vad ni som har erfarenhet av båda formerna tycker.
 
Ständig beredskap...

Jag tycker det är en ständig beredskap att vara kontaktfamilj. Man vet aldrig när extra avlastning behövs utöver det som redan är. Samtidigt som vårt extra barn ibland landar och ibland inte beroende på hur föräldern/föräldrarna mår. Mår föräldern/föräldrarna dåligt är det svårare att landa.

Tanken finns hela tiden om denna situation är hållbar eller ej för barnet ifråga. Det är lättare om det är solklart att föräldern/föräldrarna inte klarar av situationen.

Men det är också välldigt givande när man ser att föräldern/föräldrarna tar till sig en del av alla tips man delar med sig och man går och hoppas att allt ska ordna upp sig.
 
Helt klart måste det, som du skriver, vara lättare om det är solklart att föräldrarna inte klarar av situationen.

Det verkar som om flertalet upplever det jobbigare att vara just kontaktfamilj.
 
Kontaktfamilj

Jag tycker att det är svårt att vara kontaktfamilj när barnen jag har inte har det bra hemma. Det kommer hit, lever upp, åker hem och kommer tillbaks lika tomma igen. Men då tänker jag att det inte är kvantitet som räknas, utan tiden hos mig är kvalitetstid. Kanske packar de något bra från oss i ryggsäcken som de kan packa upp senare. Så vet jag att barnen som ínte har det bra hemma kan säga att de ska rymma hit när det är bråk hemma och då finns vi ju med som en trygghet och utväg för barnen. Sista kontaktbarnet jag tog övergick ganska snart till en placering, liksom mitt mellanfosterbarn som också kom som kontaktbarn. Det kan vara lättare för soc. att få till en behövlig placering frivilligt genom att erbjuda kontaktfamilj som sedan blir familjehemsplacering. Allra bäst fungerar det med de kontaktbarn jag har genom LSS där det är ren avlastning för föräldern och jag vet att han har det bra hos sin bios.
 
Tusen tack för svaren. Då vet jag lite mer och det verkar som om de flesta är ense om att det inte är lättare att vara kontaktfamilj än familjehem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp