kontaktfamilj till skyddad id

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.
Fått förfrågan om att vara k-familj till liten ängel som lever på skyddat boende med en förälder pga hotbild. Kontakten ska skrivas till 1 gång/veckan några timmar/gång. Den faktiska tiden kan variera från 1gång/månad -> 2 gång/veckan.
Då det föreligger en hotbild utan dess like runt denna ängel har jag lite funderingar. Har som krav från soc att endast träffa ängeln i hens skyddade hem för att inte sätta min familj i större fara än det redan är att träffa ängeln. (smart eller dumt?)

Finns det mer saker ni hade tagit upp vid ett möte med soc? Ang sättet att träffas, ersättning, beskydd mm?
Någon som har erfarenhet av liknande situation?
 
som kontaktfamilj tar man väl emot barnet i sitt eget hem? eller är jag helt ute å snurrar nu??
Vilket tufft uppdrag ni ställts inför.
Jag kan inte råda dig i denna frågan mer än att gå på magkännslan. Är du rädd för din egen familjs säkerhet så lyssna på den kännslan.
Lycka till!!!
 
Jo det brukar ju gå till så. Så har vi det med vår andra ängel. men i detta fallet är jag osäker på om det är rätt eftersom jag upplever att jag själv kanske blir mer oskyddad om fler än soc känner till vårt namn och efternamn och vår adress (dvs om både ängeln och bio vet om den vilket de ju gör om träffarna sker här). Tanken var att om man inte träffades här hemma så blir det svårare för de elaka människorna att kunna skada mig/min familj då hotbilden mig ängeln är så stor.

Vi vet inte riktigt vad vi ska kräva av soc och vår soctant verkar inte vara van med denna typ av "problem" kring ett barn.
 
Hej.

Vi har ett familjehemsplac barn hos oss som lever med skyddad id. Vårat soc vet inte så mkt hur de ska hantera detta. Ska även bli umgänge med både pappan o syskon. Barnet har inte bott här så länge men vi få se hur de ska lösa allt...

Inte så mkt att tillföra eg

Lizen
 
Lizen sa:
Hej.

Vi har ett familjehemsplac barn hos oss som lever med skyddad id. Vårat soc vet inte så mkt hur de ska hantera detta. Ska även bli umgänge med både pappan o syskon. Barnet har inte bott här så länge men vi få se hur de ska lösa allt...

Inte så mkt att tillföra eg

Lizen

Det är VÄLDIGT speciell, är dom från annat land så ska ni kräva tolk så den förälder som utsätter för hot inte kan säga nåt på sitt språk.
Ni ska INTE vara med utan ni ska byta bil på halva vägen och speciell personal ska vara med, är det bara barnet som har skyddad identitet?
Är :angel: kvarskriven eller är det "bara sekretessmarkering"?
Jag har haft lite såna fall och är lite insatt.
Du kan PMá om du vill berätta mer.
 
Lizen sa:
Hej.

Vi har ett familjehemsplac barn hos oss som lever med skyddad id. Vårat soc vet inte så mkt hur de ska hantera detta. Ska även bli umgänge med både pappan o syskon. Barnet har inte bott här så länge men vi få se hur de ska lösa allt...

Inte så mkt att tillföra eg -



Lizen


--------

Hej Lizen

Det var 2012 - Så hur löste soc det??

Divine
 
Hej

Ja du, hade jag vetat det jag vet idag hade jag ABSOLUT hanterat detta annorlunda... Vet inte hur mkt jag kan skriva här men våran :angel: har umgänge var 3e vecka på annan ort (alldeles för ofta om vi får tycka till). Vi känner oss inte alls skyddade. Soc har varit/är inte försiktiga nog. Om det någon gång händer våran :angel: något så kommer jag lägga allt ansvar på soc.

Undrar någon mer får ni gärna skicka PM / Lizen
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp