kontaktfamilj

Hej

Är det någon som varit kontaktfamilj varje helg fredag till måndag?

Hur gör man som kontaktfamilj med kläder? Förväntas det skickas med eller ska man ha eget här.
Ska barnet ha eget rum? Får man ersättning till inköp till barnet (startpaket typ)?

I tv-programmet Familjen annorlunda första säsongen har ju trilling familjen kontaktfamilj och det konstiga man såg där var att det inte fanns säng utan det lilla barnet sov på golvet (en madrass på golvet)

Jag tänker att är det vanliga att dessa barn är som en gäst i hemmet. Men detta uppdrag är ju betydligt mer med tre nätter i veckan.

Vi har rum och lite leksaker och säng och matstol. Men behöver köpa lite mer.
Läste att det var 129kr dag, hur räknas tre nätter? Och vad ska man förhandla om, helgerna är ju lite dyrare då man gör mer. Man spar ju inte in något från veckans lite billigare dagar då man har noll kronor.
 
Har för mig att jag hade dubbel ersättning lörd-sönd...så det är mer under helgdagar...jag valde att köpa in lite saker själv...men att oxå se till att det byttes om innan hemgång på söndagen då det annars hade försvunnit ur min garderob...men va inte så kul om man kanske skulle iväg på tex kalas och det enda som var med var fläckiga t-shirts och trasiga jeans...men ja de hände tom att förälder ringde och frågade om jag kunde skicka med några kalsonger för de hade hört de hade fått nytt här och de han hade hemma var trasiga eller för små...men då sa jag nej..är ju inte meningen att jag ska se till att han har kläder hemma..är en sak att de finns ombyte då han var hos mig...men hemma är de ju föräldrarna som får ordna..

Samt att helg fre-söndag är ju bara två nätter...inte tre..:)... har för mig att man fick för 2.5 dag istället för 1.. är ju två dygn de blir från 15 på fredag till 15 på söndag...men kolla upp det för jag vet de var mer betalt just helgdagarna.
 
Vi är kontaktfamilj varannan helg, fredag em till söndag em. Vi får ersättning för 2,5 dagar (2 nätter).
I beloppet ingår en liten peng för kläder men vi valde också att köpa in lite mer ombyteskläder, som vi ser till att behålla här hemma.

Vi har fått extra ersättning med 300 kr/mån för aktiviteter eftersom det är ett av de uppdrag vi har, att göra saker med hen. Dock blir det inte något speciellt varje gång, ibland sparar vi så att vi kan göra nån lite dyrare aktivitet t ex Kolmården :)

Angående sovplats så tyckte soc att hen kunde sova på vår soffa, vilket vi inte tyckte kändes okej... Inte speciellt välkomnande... Så vi valde att köpa en ihofällbar resesäng på Jysk (80x200 cm). Berättade det för soc och de sa att de kunde stå för den kostnaden, vi lämnade in kvitto o fick tillbaka pengarna. Dock äger soc sängen så om placeringen upphör får soc sängen.

Vad är det för extrasaker ni behöver köpa? Hur gammalt är barnet? Vissa saker kan soc hjälpa till med....
 
Tillbaka
Topp