kontaktfamiljs ersättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag undrar hur ekonomiska biten egentligen ser ut. Rik har jag inte tänkt att bli men ersättning för ev utflykter bilresor odyl känns ju bra att kompenserars för så det inte blir på bekostnad av mina bios. inkl arvode o omk kan det handla om 1000 kr/mån/barn som jag kan göra aktiviteter för eller tillkommer det? någon som vet/erfarenhet?

Tack på förhand

undrar bara
 
Man kommer överens om allt sånt med soc. vid kontraktsskrivning. Men klart man ska ha betalt för omkostnader. Finns ju att läsa på rekommendationer osv.
 
Vi får 1700 kr/mån (netto) för vår helgflicka. Det är då arvode, omkostn och körersättning eftersom jag både hämtar och lämnar henne varannan helg.
 
Vi har ett netto på drygt 2400 inkl milersättning. då är barnet varannan helg här.
Det är nog väldigt individuellt hur mycket man får. I vårt fall är det föräldrarna som behöver avlastning.
 
tack för svar

Ja det låter ju rimligt, så man kan säga att hälften av ert netto går till aktiviteter o resor med barnet o knappt andra hälften "lön" till familjen som tar emot?
Vilken ålder rek våra bio är 2, 6, 11 (ingen i den storas ålder då jag tror att hon kommer att känna sig tvungen att leka hela tiden, utan mellan 3-5 tänker jag mig, vad tror ni?)

Frågvis semla
 
PS

Om man har två barn, syskon som kommer bli det dubbel ersättning då?
tex 1700x2
2400x2
eller blir det samma? till viss del blir det ju dubbel kostnad vid akivitet?

Ni får ursäkta att jag frågar men det känns tabubelagt att prata pengar om barn som behöver "komma ut o lufta" sig, men jag vill verkligen veta så jag har bilden klar för mig, att vi kommer att ha råd att leva som vanligt om ni förstår vad jag menar....så missförstå mig rätt nu
Plats har vi, stora hjärtan har vi, nu ska vi bara komma till skott;)
 
Arvode och omkostnad räknas alltid per person, två barn blir alltså dubbelt. Bara gemensamma kostnader som tex att hämta och lämna (om man gör det) beräknas utefter ett barn.
 
Ok! tack då har jag nog förstått det rätt,,,ska höra med några bekanta i kommunen som är fam/jourh vad dom har för erfarenheter av vår kommun annars är det väl bara att sätta igång o fråga runt i kommunerna

Tack för hjälpen!
 
Sen beror det ju oxå på om det finns någon problematik runt barnet om det är högre ersättning eller ej. Kan tänka mig att det även mellan syskon kan utbetalas olika per barn i så fall.
 
Re: PS

Hejsan klart det blir dubbel ersättning vi har ett syskonpar var tredje helg via soc och allt är dubbelt förutom ers för hämtning och lämning.
Vår ers ca 4500 /mån.
Kerstin
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp