Kontaktfamiljsutredning vad är rimlig tid?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag och min man fick förfrågan från vänners vänners vänner om vi ville vara kontaktfamilj åt ett av deras barn. Så den kommunen tog kontakt med oss i November... Samtal gick bra sen skulle de bara beställa alla intyg. Hörde inget till veckan innan Jul då jag ringde dem igen! Då fick jag höra att de trode att just denna placering inte kanske var något för oss (något vi själva oxå sagt). Eftersom de hade många andra som ville ha kontaktfamilj så ville de höra av sig i Januari igen... Inget hände! April ringer en av dem upp mig och frågar om vi fortfarande är intresserade (nya barn)? Efter lite funderande tackar vi ja. Men nu ska en annan socialutredare komma ut igen och i stort sett göra om samma sak som vi redan gjorde i november. Detta samtal var i Maj och det skulle bara ta några veckor (ca 4) innan de skulle återkomma. Nu har det gått 8 veckor och inte minsta kontakt! Jag har ringt och lämnat medelande men inte fått minsta svar eller blivit uppringd igen. Idag ringde jag igen men då har handläggaren gått på semester.

Så vad tycker ni nu jag ska göra? Byta kommun? Är ju igentligen inte vår hemkommun!
Förstår inte riktigt varför de gör såhär, de har hela tiden påpekat hur mycket de behöver sådana som oss och varit väldigt positiva till vår situation. Känns lite som om det strular redan innan man ens fått någon placering så bådar det INTE gott för fortsatt samarbete??? Hur lång tid bör vara rimlig att det ska ta att bli utredd som kontaktfamilj? Borde ju gå mycket fortare är familjehem då det är endast en kortare utredning enligt hanläggaren. Det är inte så att vi har jättebråttom med att få en placering men vi vill ju gärna veta ändå! Väldigt tacksam för tips!!!
 
Tja, jag hade nog vänt mig till annan kommun om ni har en vilja att vara kontaktfamilj. Tycker inte riktigt att den kommun ni haft kontakt med "tagit väl hand om" sina medarbetare. men det här är lite svårt-ni är ju utredda och har inlett sammarbete, ellertja, det har ni ju inte och ett gott samarbete där man kan lite på att ha kontakt med soc då det behövs är viktigt. Rent indtinktivt hade jag nog samtidigt vänt mig till andra, så ni känner att ni har att välja på och jämföra med.

Lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp