kontaktfamillj varje helg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!! har en liten fundering har någon av er erfarenhet av att vara kontakt familj åt samma barn varje helg? fre - mån, i så fall blir ersättningen dubbel ( vi har haft varannan helg förut) ? eller hur räknas sådant... barnet bor ju lika mycket hos oss som hos sin familj
 
Hej Lunken

Ni ska ha en ersättning för arbetet/ dygn,den summan dras det skatt på. sedan ska ni ha en omkostnad för mat nöjen etc/ dygn den summan dras det bara skatt på de första 1500 kr/ år

fred-sön 600 kr x 2 = 1200 för arbetet samt 200 kr x 2 = 400 kr för omkostnad, dvs 1600 kr ska ni ha för varje helg/ barn.

Så om barnet är hos er 4 helger så blir summan 1600 x 4 = 6400- skatt på ca 30 % så ca 4500 kr.

Det är en rimlig summa. Be även om 130 kr utöverför att täcka skatte på omkostnadsersättningen.
 
ni är ju i princip partiellt famhem och jag tycker att ni ska ha arvode/omk efter det och inte baserat på kontaktfamiljsersättningen.
 
rent spontant så tycker jag ätt det värkar konstigt att ett hem ska ha avlastning varge helg. Ska den lilla aldrig få vara ledig i sitt hem???? :?
 
Jag håller med Trygga Rekan.

Måste det alltid vara på helgen man är kontaktfamilj? Vi var kontaktfamilj mer än varannan helg till samma barn i tre år. Det innebar för barnet att föräldern (det var bara en) fick ta alla smällar under veckan och göra alla tråkiga saker och allt tjat medan vi upplevdes allid vara lediga och ha obegränsat med tid och pengar. Det blev heltokigt.

Jag trycker att man ska ta en allvarlig funderare på vad som är det bösta för barnet. Är det att aldrig få vara ledi med sina föräldrar eller är det kanske att vara i kontaktfamiljen ex. en vecka i månaden?

Vems behov styr? Det kan ju såklart vara så att det är under helgen man som förälder inte håller ihop- men hur mycket ångest skapar det för barnet.

Kräv ersättning för partiellt familjehsuppdrag!!
 
Under den perioden vi var kontaktfamilj varje helg så berodde det då på att barnet inte skulle ha kontakt med kompisar utanför skoltid och att föräldrarna inte klarade av att hålla barnet inne.

Så det kan vara tusens anledningar till just helgplaceringar. Men man ska ha rätt betalt förstås. Om jag inte minns fel då fick vi runt 6500 minus skatt i arvode. Då var det tider fredag kväll till söndagkväll.
 
Hade förmånga årsedan en tonåring som jag jag var kotaktperson till i form av kontakt en gång i veckan-typ biobesök eller fika eller bad- detta utökades sedan till att bli övernattning i tillägg 1-2 nätter i veckan plus ev när det krisade. (Skedde ibland) Jag fick då uppdrag som familjehem och ersättning färefter, samt stöd därefter-det jag behövde. Uppdraget var från en mycket bra kommun!!! :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp