Kontrakterat JourHem och "vanligt Jourhem.... ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1

1683

Guest
:? Har fått så många olika svar angående skillnaden på Kontrakterat Jourhem och "vanligt Jourhem? Tror att detta forum är det bästa att vända sig till om svar! :razz: Har ringt till olika familjenheter i olika kommuner och tro´t eller ej så har även dom svaren varit olika beroende på vilken kommun jag frågat.
Vad är det egentligen för skillnad?
Ställs det olika krav på familjerna för dom olika Jourhems varainterna?
Vilka är fördelarna/nackdelarna med dom olika varianterna?
Måste man ha varit ett Familjehem innan för att bli ett "vanligt" Jourhem och måste man ha varit ett Familjehem tidigare för att kunna bli ett kontrakterat jourhem?
Går det fortare att få ett barn placerat beroende på vilken variant av hem man är?
Är det skillnad rent ekonomiskt?

Många frågor blev det men jag skulle bli jätte glad som någon av er som vet och har erfarenhet (vilket så många av er har, det är så givande och faschinerande att läsa era frågor-svar,tankar-känslor,goda råd och åsikter) kunde hjälpa mig att reda ut dom olika begreppen.
 
Vet bara skillnad på kontrakterat och vanligt familjehem... Om man är kontrakterat, så kan man t.ex bli anmäld för att ha brutit tystnadsplikt om man kanske i all välmening talat om något för ex skolan för att hjälpa den placerade. Är det då många vuxna inblandade (t.ex. vid frivillig placering oh någon tycker att man gjort fel) kan man faktiskt bli dömd också. Vanligt familjehem har inte samma tystnadsplikt, men exakta skillnaden kan jag inte. Hoppas någon annan kan svara på din egentliga fråga... Lycka till. / Snus7mumriken
 
Min tolkning är att som kontrakterat jourhem sa har du ett antal platserbokat för akutplaceringar och du kan på kortvarsel, ofta typ fyra timmar i kontrakten, få hem ett barn. Som du inte kan tacka nej till. Du har dessutom samma arvode vare sig du har barn hos dig eller inte. Och barnen ska vidare, snart. Dom får stanna max fyra månader tror jag det är men det kan bli mycket kortare.

Vanlig jour tror jag är att du med kortvarsel dvs några dagar tar en kort, tillfällig placering. Dvs agerar jourhem.

Inget av dom är ju familjehem. Tanken är inte att dessa barn ska stanna. Vilket dom gör ändå ibland och då går man från jourhem till familjehem.

Rätta mig om jag har fel ( är bara en nybörjare)
 
Tack för era svar!
Nä jag vet inte heller riktigt hur det ligger till......
Familjehem är något helt annat det vet jag men just skillnaden på Kontrakterat Jourhem eller inte?
Jag har av en kommun hört detta : Dom såg helst att man varit ett familjehem ett tag innan man åtog sig Jourhems placeringar för erfarenhet av barn krävdes och även erfarenhet av att jobba med Bioföräldrar/Barn/Soc/Skola pch eventuellt annat samrabete med olika instanser beroende på hur barnet mår och vad det gått igenom.....osv
Så för att bli Jourhem så va man tvungen att ha varit ett familjehem först!
Jourhem får omkostnadsersättning och även arvode när ett barn placeras precis som ett familjehem. Skillnaden där som jag uppfattade det va att barnet oftast stannar mycket längre i ett familjehem, det är där det placeras när utredning och sånt är klart! Så i väntan på ett familjehem så bor man i ett jourhem...
Sen då Kontrakterat Jourhem får betalat oavsett placering eller inte, omkostnadsdelen tillkommer vid placering.Man kan närsom få ett barn placerat och man kan inte säga nej till en placering om man nu har en ledig plats.Platserna varierar beroende på hur stort man bor och hur mycket man tänkt sig att "lägga ner" på placeringen och på hur mycket man tänkt sig att "öppna sin famn".....
Enligt den kommunen jag pratade med så placeras barn i ett Kontarkterat Jourhem alltid först och är dessa hem fulla så går placeringen över till ett vanligt Jourhem som alltid kan säga nej om dom vill.
För att få bli ett Kontrakterat Jourhem så ska man alltså enligt dom först ha familjehems vana och ävern en längre Jourherms vana....
Stämmer det här eller skiljer det sig hurv mycket som helst från kommun till kommun?
Ändå så har min granne utan att ha någon som helst erfarenhet av familjehem och Soc fått bli ett Kontrakterat Jourhem.Det va inte ens ett krav att någon av dom vuxna va tvugna att vara hemma heltid om det nu inte va så att just den placeringern krävde just det.....Fick mina grannar ett äldre barn som skulle fungera okej med att båda jobbade med annat så va det inga problem...
Och just det här sa kommunen jag ringde till va ett av kraven till att bli ett Kontrakterat Jourhem förutom erfarenheten....att en person ska vara hemma heltid...
Tänkte därför kolla lite med någon som kanske vet eller har erfrenhet av just dettta....... skulle vilja vet hur det ligger till egentligen.
 
Det är så här:
Kommunerna har olika uppfattningar kring hur ett kontrakterat jourhem ska se ut, då det gäller erfarenhet, familjesituation etc. Din granne tillhör nog ovanligheten- det är vanligt att man har någon erfarenhet av uppdrag från soc. innan man blir kontrakterat jourhem. Du har bra koll på läget, men det där med att jourbarnet stannar max 4 månader stämmer inte. Det ska säkert vara så, säkert är det kanske en lag (det vet jag inte?). Men det blir alltför ofta betydligt längre. Detta kan bero på långdragna rättprocesser, eller att det inte finns familjehem att tillgå etc. Det är vanligt att ett barn jourplac. först i ett hem som kanske senare blir familjehem. Detta har med socialnämnden att göra (allt som oftast hinner man inte dra alla ärenden i tid och därför jourplac. barnet först). Den kommun du pratat med har säkert en sådan policy som de säger, men tydligen kan de göra undantag. En del kommuner vill inte att kontrakterade jourhem har familjehemsplac. samtidigt eftersom det kan innebära påfrestningar för familjehemsplac. barnet. Det ser väldigt olika ut och tro mig- det finns barn som bott flera år i jourhem.
 
Hmmm...

..i vår kommun ser det ut så här

kontrakterat jourhem = betalas betalas alltid ut arvode - omk, även om du står tom, när du får en placering får du även omk. Samt att du alltid måste ha telefon på fickan och vara tillgänglig inom1-4h utom när du har semester 6 veckor/år

Jourhem= Du finns tillgänglig på lista om inget annat finns att tillgå. Du får bara arvode + omk när du har placering, ej när ni står tomma.

:?
Snurrig värld det här!
C
 
Jag jobbar som jourhem åt 4 olika kommuner, alla dessa 4 kommuner arbetar olika :roll:
Kommun A är anslutna till en pool som dom först och främst utnyttjar (denna pool består av ett antal kommuner som gått ihop och har ett antal kontrakterade jourhem) När poolen är full så använder sig kommun A av sina s.k "löshästar" (vi) dom har altså inga garanterade platser hos mig utan vi bestämmer helt själva om vi vill ta just den :angel: eller inte, Vi försöker matcha så gott det går, har vi en buse med bokstavsdiagnos så vill vi inte ha en till utan tar då bara någon "introvertare :angel: " eller nån :angel: som är av det lugnare slaget. Arvodet o omkostnaden har kommun A och jag kommit överens om innan så jag får samma för alla kommun A ringer om.

Kommun B har ca 10-15 olika jourfamiljer som alla jobbar som löshästar, vissa familjer har någon hemma dagtid och vissa familjer har annat jobb och tar då bara emot barn som har dagis/skola eller praktik. Denna kommun har 2 olika arvoden den högre betalas ut till "lättare" :angel: där familjen kan jobba utanför hemmet, det högre betalas ut där det är minst en person hemma på dagtid. Genom kommun B har vi handledning en gång i månaden, vi har en "egen" socialsekreterare som vi oftast kan nå och som vi kan ösa ur oss allt till, hon är toppen :banan:

Kommun C har egna kontrakterade jourhem som dom fyller upp först o främst, i andra hand tart dom oss som är löshästar, jag jobbar nu med min första och förmodligen enda placering därifrån, men har absolut ingen struktur eller ledande chef som styr upp, har setat med vårt jourbarn nu i 14 månader och dom hör knappt av sig........ Dom kom jag också överens om arvode o omkostnad med och jag går inte efter kommunförbundets rekomendationer.

Kommun D hör just nu till en pool men ska stå på egna ben snart så dom kommer jag förmodligen jobba med, har haft lite ströplaceringar från dom förut.
Har faktiskt en kommun E också men dom har sällan några placeringar men jag är uppskriven hos dom i allafall.

Jag tror att dom flesta kommuner vill att man har ska ha erfarenhet, vi har ju även varit familjehem i 12 år så det har gett sig automatiskt.

Så visst är det stora skillnader och alla dessa kommuner jag rabblat upp är dessutom innom samma län :banan:
Men jag gillar att inte vara kontrakterad jag gillar att vara s.k. "löshäst"

Hoppas du fick svar på dina frågor :claphappy:
Så då får det vara har man inget stöd i det man gör så funkar det inte
 
TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR!
Men visst kan det bli rörigt :?
Det ena svaret man fått av Kommunerna har inte varit likt det andra!
Jag fått reda på mer här och nu av er än när jag ringt runt och kollat!
En kommun har ringt och vill skriva avtal, åt samma kommun har jag varit ett valigt familjehem ett tag nu!
Har funkat jätte bra med både handledning och allt annat runtomkring en placering!Har inget alls att klaga på vad det beträffar det, Soc har varit helt suveräna hela tiden!
Vet bara inte riktigt hur jag ska göra...... om jag ska fortsätta som jag gjort hittills eller om ett kontrakt ska skrivas :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp