Kräva vad?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!

Nu har vi blivit godkända som familjehem åt en liten på 4 år.
H*n är en väldigt aktiv och enligt jourhemmet finns misstanke om ADHD.
Biokontakten har varit/är turbulent.
Barnet är väldigt krävande och kan inte leka själv, utan skall ständigt vara inpå de vuxna i jourhemmet.
Barnet är troligen en uppväxtplacering.
Barnet skall ha umgänge med bioföräldrar, samt ett syskon i ett annat familjehem.

Vad behöver vi veta mer innan vi bestämmer oss?
Hur mycket tror ni vi rimligen kan kräva i arvode/omkostnad?
Barnet kommer inte ha mycket med sig, troligen bara ett ombyte sommarkläder. Inga möbler och inga leksaker, vad kan vi kräva i startbidrag?

Ge oss gärna lite kött på benen inför kontraktskrivningen nu är ni snälla :bow
 
Vår lill* var nästan 4 när h*n landade hos oss förra hösten.
Det som fanns med i klädväg rymdes i 2 plastpåsar. Av detta var i princip inget användbart då det var i fel storlekar. Vi fick köpa in de kläder som behövdes inkl vinterkläder, kängor mm.
Vi köpte dessutom sängkläder - lakan mm men inga möbler då vi redan hade så att det skulle räcka.

Tänk på om ni behöver leksaker eller sportsaker (skridskor/skidor) så att ni inte glömmer i all hast.

Arvode och omkostnad är alltid svårt -flera här inne säger "kräv högsta" för soc är inte alltid lätta att övertyga om hur pass krävande uppdraget kanske är när ni annars vill omförhandla.

Kräv att få vara hemma länge med lönebortfall för att underlätta anknytningen.

och... lycka till!
 
Hej. Jag skulle nog tänka igenom en och tre gånger innan besluta att ta hand om en placering som inte ens har påbörjat en Adhd utredning. Vi har en :angel: som har Adhd men har medicinerat i ett år, jag trodde nog inte att det skulle vara så frustrerande som det är, hela familjen blir väldigt irriterad på h-n beteende, gapar och skriker, ljuger,har alltid rätt om allt, kopplar inte saker som är självklara för en annan, blir hysterisk om saker och ting inte går som :angel: vill. Och då har :angel: medicin, skulle inte ens våga tänka tanken om det inte fanns. Din fråga om arvode ska du absolut ha det högsta då du kommer ha ett enormt jobb framför dig,, särkilt om du ska gå igenom en utredning och allt vad det innebär. Vi fick 4 barnbidrag för att köpa kläder för, sen fick vi även till en cykel, cykelhjälm,bilstol,skrivbord,stol,gardiner,matta, allt som vi behövde fick vi köpa, inga problem jätte nöjd med våran kommun, dom är hur trevliga och gulliga som helst. Har du egna bio barn i så fall hur gamla är dom? tänk på att denna lilla :angel: kommer ta mycket tid från er, men lycka till och styrkekramar till er om ni bestämmer er för att tacka ja... :banan:
 
Hej.

Vår :evil: var 2.5 år när h.n kom till oss och vände verkligen vår familj upp och ner, trolig adhd trodde soc eftersom det finns i släkten, efter ett år fick vi påbörja en utredning, och ytterligare ett år senare medicinering och nu är vår :evil: än :angel: istället. :banan: Men hu vilket jobb vi har lagt ner, och jag kände mig mycket nära att ge upp flera gånger. Att det kan vara så svårt att lyssna, sitta still, ja att bete sig någorlunda normalt, det trodde jag inte fanns. Men medicinerna har hjälpt otroligt bra här så kämpa på så kommer ni också att få en guldklimp så småningom.
Jag skulle gå hemma 1 år med lbf, som förlängdes ytterligare med 1 år. Nu går jag hemma med förhöjt arvode eftersom :angel: med adhd har svårt att ha långa dagar på dagis, behöver komma hem och ta det lite lugnt innan resten av familjen trillar in. Jag fick den lägsta omkostnaden, men förhandlade upp den senare, eftersom :angel: ibland blir en :evil: och då slits det mycket på kläder och på inredning.

Vi fick 7 000 i startbidrag, för att köpa säng, bilbarnstol, kärra och leksaker. Kläder köpte vi själva.

Men var beredda på att leva ett väldigt "fyrkantigt" liv ett tag, adhd barn behöver mycket gränssättning och mycket rutiner. Våra stora barn tyckte vi blev så tråkiga som aldrig kunde hitta på något spontant, men det funkade inte för vår plac :littlesad .

Lycka till nu och grattis till placeringen :banan:
 
Hej
måste få säga att alla adhd barn är inte Jobbiga :littlesad
har en bio son på 11 år som är underbar kille med adhd och lite till
tror alla barn som blir placerade i nya hem rör om i huset tror på kaos :rollhappy:
viktigast är att de känns bra när man tackar jag till ny placering
har tackat nej till flera som inte skullle passa vår härliga familj
då är åldern som inte känns ok 8)
önskar dig lycka till
kram Stormamma :banan:
 
Hej igen.

Japp jag får hålla med stormamma, att alla adhd barn är inte jobbiga, men vår :angel: är utåtagerande och naturligtvis en jobbig start på livet vilket inte gör det lättare :littlesad Men som sagt vår plac. funkar jättebra med medicin och så här i efterhand är det värt allt slit vi lagt ner. Vill absolut inte avråda någon från att ta en plac. med adhd.
Än en gång Lycka till! :banan:
 
Tack för alla svar! Hinner inte svara utförligare än så just nu, men tar åt mig era tankar och råd!

/I tankar som troligen snart har en placering
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp