Kraven på ett familjehem/jourhem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan allihopa, jag är helt ny här, men jag har läst en tid, och nu är det dags för mig att starta en tråd. :)

Jag har försökt läsa mig till vilka krav som ställs på ett familjehem/jourhem, men jag får det inte helt klart för mig.

-Måste båda vuxna ha heltidsjobb?

-Ses ett biologiskt barn med ett lättare funktionshinder som ett problem?

-Är enda skillnaden på familjehem och jourhem att barnen inte blir permanentplacerade i jourhemmet? Ett familjehems mål väl också att barnet inte ska bo där "för evigt"?

-Att de tar utdrag från kriminalregistret är ju givet, men kronofogden? Varför det?

Många frågor, men jag hoppas att nån av er kan hjälpa mig, tack på förhand :)
 
Hej Tant Blå.
Jag kan svara på några av dina frågor.

-Heltidsjobb är absolut inget krav eller ens önskemål, tvärtom kan jag tro. Har man ett deltidsarbete eller är hemma på "heltid" redan så blir det mindre kostsamt för den placerade kommunen eftersom de inte behöver betala ut ett ev. inkomstbortfall. Förutom att man naturligtvis har mer tid för barnet förstås.
Vi har inte vid något tillfälle haft heltidsarbete bägge, när vi tagit nya placeringar, kommunerna har sett det som en fördel att jag redan varit hemma helt eller delvis.

-Funktionshinder hos de enga barnen är inte heller det nåt hinder, man avgör själv hur ett nytt barn påverkar och om man har tid o.s.v. Ett eget barn med funktionshinder visar ju även att man är van att ta itu med problem utöver de som "vanliga" föräldrar råkar ut för, en extra merit alltså :idea: .

Viktigt är att marknadsföra sig och sin familjs speciella fördelar.....som det att man inte arbetar heltid eller minsann vet hur man kämpar med att få vardagen att fungera kring barn med extra behov :wink: .
 
Hej och välkommen till oss!

Din fråga om kronofogden:
-Att de tar utdrag från kriminalregistret är ju givet, men kronofogden? Varför det?

De kollar upp att de blivande famhemmen inte har ekonomiska bekymmer. Då anser de att det är risk att man gör det för pengarnas skull.

Skulle det vara så att man har gamla skulder som man betalar av på så är det kanske bra att upplysa om detta innan, och berätta hur det idag påverkar familjens ekonomi eller inte påverkar...
 
Adal sa:
Hej och välkommen till oss!

Din fråga om kronofogden:
-Att de tar utdrag från kriminalregistret är ju givet, men kronofogden? Varför det?

De kollar upp att de blivande famhemmen inte har ekonomiska bekymmer. Då anser de att det är risk att man gör det för pengarnas skull.

Skulle det vara så att man har gamla skulder som man betalar av på så är det kanske bra att upplysa om detta innan, och berätta hur det idag påverkar familjens ekonomi eller inte påverkar...
Oj, ja, det var ju ganska självklart.. Tänkte inte ens tanken att man kunde göra det för pengarnas skull.. :oops:
 
skärtorsdagsnatt sa:
Viktigt är att marknadsföra sig och sin familjs speciella fördelar.....som det att man inte arbetar heltid eller minsann vet hur man kämpar med att få vardagen att fungera kring barn med extra behov :wink: .
Tusen tack för svaren! Det låter lite som att det jag trodde kunde vara nackdelar för oss snarare är fördelar, och det låter ju positivt :)

Då kanske det är ett plus att anledningen till att jag bara jobbar deltid är för att jag ska kunna vara hemma när vår son kommer hem från skolan, för att han inte ska behöva vara på fritids.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp