"lätt placering " och lägsta arvgode

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej...har nu fått våran första placering och det är spennande och går bra. En kallad "lätt placering" enligt soc. Funderar på om det verkligen finns placeringar som är "lätt" alla barn som behöver placeras har ju en historia bakom sig och vad det för med sig.

Som nytt familjehem har vi fått information om att vi får lägsta arvgode och omkostnad...som är ca 6000 kr tilsammans efter skatt. Tycker det är "dårligt" betalt för ett heltids jobb som vi faktiskt gör. Är jag helt fel ute? eller va tycker ni som har varit med ett tag?

Takk för ett bra forum och era råd i mina tidligare funderingar här på forumat :bow
 
Hej!
Det finns inga lätta placeringar. Alla barn har en ryggsäck. En del har lite större ryggsäck, andra en mindre.

Vi fick också en lätt placering. Det har visat sig med tiden att det finns stor problematik hos barnet. Detta hade man kunnat räknat ut om man bara sett till det biologiska arvet, vad som finns med från början så att säga. Detta har vi nu lagt pussel och fått svar på våra funderingar som vi haft genom åren.

Första tiden kan flyta på, "smekmånad" men sen kan det komma testningar, om man fortfarande står kvar. OM man vet hur barn fungerar och framför allt reagerar på att flyttas från sina föräldrar, oavsett hur bedrövligt de haft det, så vet man också hur mycket arbete som ligger framför en att få barnet att känna trygghet i en helt främmande familj och allt vad det kan innebära. Även om barnet inte uppvisar direkta "symtom" på flytten så finns det ändå inom dem och det kan komma fram när som helst.

Det är respektlöst att ge en så låg "lön" för ett arbete som man faktiskt gör dygnet runt och man förväntas ställa upp till tusen på allt och alla och då UTAN att säga emot eller ha en åsikt.


Stort lycka till!!

Sara
 
Vi arbetar för MINST högsta rek på både omkostnad och arvode. Något annat är otänkbart då skulle vi inte orka eller kunna hålla på länge. De betalar er inte mer än de behöver. Accepterar ni det lägsta så får ni det lägsta. Men för både er egen, placeringen och alla andra familjehem och placerade barn så tycker jag att ni inte ska göra det.
 
Takk för era svar:)

Hjärtat....hur gör man då när man kräver högre arvgode och omkostnad. Vi har ju fårr placeringen och avtalet är skrivet. Avtalet skall omandlas om 6 månader igjen...är det då man kräver högre? Jag skall vara tjänstledig nu i 3 månader och får da full lön från soc. Fattade som att da är det vanligt att man har lägsta "betalt"....men det har ju inget med arvgode och omkostnad att göra tenker jag? Tenker jag rätt? Skall ha telefonkontakt med våran handläggare nu på måndag och då tenker jag ta upp det här...hur skall jag lägga fram det tycker ni?

Tacksam för alla råd ni kan ge mej :razz:
 
noddde sa:
Takk för era svar:)

Hjärtat....hur gör man då när man kräver högre arvgode och omkostnad. Vi har ju fårr placeringen och avtalet är skrivet. Avtalet skall omandlas om 6 månader igjen...är det då man kräver högre? Jag skall vara tjänstledig nu i 3 månader och får da full lön från soc. Fattade som att da är det vanligt att man har lägsta "betalt"....men det har ju inget med arvgode och omkostnad att göra tenker jag? Tenker jag rätt? Skall ha telefonkontakt med våran handläggare nu på måndag och då tenker jag ta upp det här...hur skall jag lägga fram det tycker ni?

Tacksam för alla råd ni kan ge mej :razz:


Förstår inte riktigt hur du menar. Jag känner då ingen som arbetar för lägsta. det är tufft nog som det är att vara familjehem. Vilket menar du "har inget att göra med omkostnad och arvode" :roll:

Att du ska få sämre betalt för att du har inkomstbortfall?

Jag skulle säga som det är. "vi litade på er men nu när jag pratat med andra familjehem så inser vi att vi inte kan arbeta för de här låga summorna så vill omförhandla!" :banan:
 
Hej hjärtat:)

Förlåt om jag var otydlig. Soc har sagt att det är den lägsta ersättningen som gäller när det är en "lätt" placering. När jag skall vara tjänstledig med full lön från dom i 3 månader är det oxå lägsta som ersättning i arvgode och omkostnad som är vanligt. Det här är våran första placering så vi har gått med på det dom har sagt till oss:( När jag läser här på forumet ser jag att dom flesta INTE jobbar för det lägsta ersättningsnivå.

Skall ha samtal med handläggaren på måndag och då skall jag ta upp vad jag tycker själv om jag inte tror att dom ändrar sig iallafal. Vi har skrivit kontrakt med soc MEN har ej skrivit på kontraktet änn då det blev bråttom med placeringen...dom ville ha placeringen gjordt innan semesteren. Jag tittade på kontraktet i går då vi skall skriva under det och skicka tilbaka det och vi har 5100 i arvgode och 3089 i omkostnad. Sen dras det skatt såklart på arvgode så det blir inte mycket kvar för det jobb vi faktiskt gör.

Hoppas jag var tydligare nu och tack för att ni svarar på mina funderingar :razz:
 
Det är ganska vanligt att de har någon "policy" att ge lägsta till nya familjehem men också skylla på att de alltid ger lägsta när de även ger lönebortfall. Har hört de flesta förklaringarna 8)

Lönebortfallsersättning och ersättning för uppdraget har egentligen inget direkt med varandra att göra. Lönebortfall får du för att du avstår från ditt ordinarie arbete, du ska ha full ersättning plus semesterersättning. Arvodet får du för det arbete som du utför och omkostnaden för de merkostnader barnet medför.

Eftersom det inte finns några lätta placeringar utan ALLA barn har en ryggsäck, de allra flesta barn har ett biologiskt nätverk, många har också andra kontakter som ska upprätthållas, det tar ibland mycket tid. Att från början veta hur en placering kommer att fungera är omöjligt.

En annan väg man kan gå är att det skrivs in i avtalet att det ska omförhandlas efter tex 3 månader. Då har man fått en liten bild av hur det fungerar. Kruxet kan ju dock vara för att ett avtal ska gälla så måste båda parter skriva på...
Att få höjd ersättning kan vara jättesvårt, ibland helt omöjligt. Även om det uppdagas mer problematik än vad man kunnat föreställa sig. Många gånger har det då gått en lång tid och man är rädd för att sätta hårt mot hårt (rädslan för att barnet omplaceras), vilket gör att man tackar och tar emot det man får. Det är efter sådana teamarbeten man lär sig sitt värde och man lär sig att kräva högre ersättning nästa gång.

Men nu har ju inte ni skrivit på något ännu så ni kan alltid försöka prata med dem och förklara hur ni tänker. Sen om det blev lite hastigt med placeringen så har ni ju heller inte hunnit tänka igenom ekonomin helt :angel Bara för att kommunen säger att denna ersättning betalar vi alltid så behöver inte det betyda att de gör det till alla. Bara till dem som inte säger emot...
Ett problem som kan uppstå om det blir många turer fram och tillbaka innan ett avtal är skrivet är att ni inte får någon ersättning förrän det är klart. Lönebortfallet vet de ju redan så det borde de kunna betala ut.

Ja det var bara några tankar från mig :D

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp