Låg ersättning jourhem?

Hejsan, detta är mitt första inlägg här så hoppas nu att jag gör rätt.

Vi har tidigare varit familjehem, då åt en mycket liten kommun där placeringarna är få. Efter att vårt uppdrag tog slut har där ej funnits nya behov och vi har hört av oss till en stor kommun då vi önskar bli kontrakterat jourhem.

Nu till min fråga, vad brukar arvodet ligga på för ett sådant? Vi har fått förslag på drygt 12,600kr vilket är detsamma vi hade som famhem i vår mindre kommun. Är detta verkligen rimligt då man skall vara tillgänglig 24 timmar om dygnet?
Känns lite snopen att arvodet är detsamma och det enda som erbjuds är 2 veckors semester

Jag är dessutom föräldraledig vilket gör att jag antagligen ej får lönebortfallsersättning. Men å andra sidan fick min sambo ersättning vid IBF när vi var familjehem då jag som föräldraledig ej hade möjlighet att gå på alla möten då jag isåfall skulle behöva ta alla barnen med mig (3 bio barn hemmavarande barn utan barnomsorg).

Vad har ni fått för arvoden? :)
 
Hallå

Tyvärr vet jag inte vad jour ersättningen kan vara.
Dock har vi gjort följande:

Vi tar emot enligt jour dvs inom timmar.
Då vi inte har skrivit på Jour avtal har vi rätten att säga nej till t ex påtända tonåringar, hvb barn mm.
Socialen kan skicka riktigt dumma påhitt till dig som igentligen borde vara inlåsta eller liknande.
Har du då skrivit på är det bara att gilla läget.

Om en socialtjänst ringer om nått som vi tycker är hanterbart på jour.
Vill vi ha arvode 1000 kr per dag och placering ink omkostnad samt minsta debitering: per påbörjad vecka.
Dvs 7000 kr i veckan , om placering är t ex 3 dagar får de ändå betala för 7 dagar.
För detta får socialen en vuxen hemma på heltid, eget rum till placeringen, mat och hygien artiklar.
Ev kläder köper vi, tar kvitto och socialen får ersätta oss.
Transporter dvs skjuts åt nått håll debiteras 18,50 kr per mil.
Vi gör ingen skillnad om det är julafton, nyårsafton eller liknande.
Vi kommer inte att göra någon pris ändring för år 2016.

Komihåg att socialen ringer först familjehem går inte det, då måste de ringa hvb hem för ca 3000 per dygn.
Lite sido info där: om soc vill att ni ska stå som kontakt där någon är på rymmen.
Dvs personen är efterlyst och polisen ska i sitt system ha en kontakt person och adress dit, vederbörande ska skjutas vid anträffande.
Måste soc ange ett hvb hem till polisen: debiterar hvb hemmet full taxa (3000kr) från dag ett.
Får vi frågan tar vi 500 kr per dygn vi väntar och håller ett rum tillgängligt. 1000 kr per dygn enligt jour taxa när placeringen anlänt


Den som vill kan ju kopiera ovanstående i sin förhandling.

Blev någon hjälpt av detta så värmer det.

God lucia
 
Hejsan, är mycket tacksam för informationen. Väldigt skönt med lite mer "kött på benen" vid förhandling.

I vårt avtal har vi dock sagt att det skall stå med att vi ej tar emot placeringar med någon form av beroende/missbruk eller som är mycket utåtagerande vilket dem oxå höll med om. Vi kommer fungera som jour till åldrarna 0-12 då dem saknar detta och har ett par familjer nu som tar emot 12-21. Har tidigare haft tonåring med svår problematik hos oss.

Jobbar ni åt kommun eller stiftelse?

Tackar så hjärtligt för ditt svar!
 
Vi samarbetar med ett flertal kommuner och några olika organisationer.
Beror alldeles på vem och vad som ärendet handlar om.

Har en bra kontakt som bytt från organisation till en kommun som placerings ansvarig.
Den killen är riktigt bra och han kan alltid ringa oavsett vem han jobbar för, så följer vi med.
Har nån till sån också.
 
Tillbaka
Topp