Låna pengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som har fått låna pengar till bostad och banken har räknat med arvodet som inkomst?
Vi bor i ett "nytt" villaområde eller "gammalt" sommarstugeområde och granntomten säljs nu med vinterbonad sommarstuga på 64 kvm med kommunalt VA som jag verkligen vill köpa och ha som bredvid boende till mamma/barn placeringar och som framtida investering. Räknar de in arvodena så borde vi få låna men gör de inte det så är det nog kört. Om ni har fått räkna med arvodena så dela gärna med er vilken bank :oops:
Kanske ska tillägga att vi har 1 familjehemsplacering och 2 jour.
Tack på förhand :bow
 
Japp vi har.....men jag fick ha en lång disskution med Nordea och förklara, dom godkände och allra helst när jag sa att jag fick sjukpenning för att F-kassan gjorde samma uträkning som när man har eget företag, dom tittade tillbaka 3 år och räknade ut snittlönen, sen var det inga problem, men berätta även att du hr en omkostnad som är skattefri.

Vi har ju inga andra jobb utan både maken och jag är jour på heltid. Inga problem bara lite konstig anställningsform :)

Inga problem för oss vi fick låna 2 millar och köpa grannhuset ;)
:claphappy:
 
Sist vi tog ett lån (litet renoveringslån) så räknade Swedbank också på hela inkomsten.
Tre
 
Kul föresten Björken att du också vill ha mamma/barn inte så många här inne som har det.
Himla kul faktiskt, det enda är att när man förhandlar om arvode/omkostnad så får man se till att man man får så pass mycket omkostnad så man har råd att stå tom några månader, för köper man ett hus just för det ändamålet så kostar det ju i räntor och fasta avgifter.
Ska du jobba direkt med kommunen då eller genom org?

Lycka till hoppas ni vinner budgivningen :rollhappy:
 
Vi har handelsbanken gick över till dom för swedbank räknade min inkomst som så osäker så vi fick högre ränta på vårt bolån när vi la om lånen.
 
Trixen vi har inte tänkt att vi ska vara kontrakterade utan tänker att vi tar emot från de kommuner och org som vi samarbetar med idag. Framförallt 1 org tycker att vi enbart ska satsa på mamma/barn (vilket vi kanske inte tycker). Tack för tipset om att förhandla arvode och omkostnad så att det täcker de tomma perioderna har du lust att PMa mig vilken nivå ni lägger er på :oops:?
Vi håller fortfarande på att diskuterar här hemma om vi ska satsa fullt ut med grannhuset eller om vi ska söka bygglov och utöka på vår egen tomt så vi får väl se hur det blir.
Ni andra tack för era svar nu vet vi att det inte är omöjligt :claphappy:
 
Vi valde att inte gå vidare med grannhuset utan istället ska vi bygga en 30m2 på vår egen tomt med kök och badrum så att den kan användas som stödboende/bredvidboende. Så nu har vi ett litet sommarprojekt :rollhappy:
 
Björken sa:
Vi valde att inte gå vidare med grannhuset utan istället ska vi bygga en 30m2 på vår egen tomt med kök och badrum så att den kan användas som stödboende/bredvidboende. Så nu har vi ett litet sommarprojekt :rollhappy:

Åh vad kul, 30 kvm kan man göra mycket av, har du några ritningar? Har ni fått bygglov?
Våran minsta lägenhet är 33 kvm där har vi haft mamma/pappa/barn, det var inte särskilt trångt. Vi har en sån där familjevåningssäng 120 cm nere och 80 cm uppe, den är superbra, sen har vi så klart en spjälsäng bredvid om det behövs :banan:
 
Vi har inte sökt bygglov ännu för vi har inte bestämt exakt var vi vill ha den men vi får bygga en till byggnad som är max 40m2 så det borde inte bli några problem :razz: Anledningen till att vi bara tänker bygga 30m2 är för att det finns en hel del stora friggebodar 30m2 som kommer i sektioner så man slipper bygga lösvirke och så tänker vi att 30m2 ändå är helt ok om man har en bra planlösning.
Ska bli kul :banan: och tack Trixen för dina tips förut om arvode och omkostnad :bow jag har tagit tjänstledigt från mitt jobb resten av året för det känns som att vi har fått snurr på det här med jour nu :rollhappy: och får vi dessutom till det här då är det nog ganska lugnt men vem vet jag kanske hör av mig snart igen och vill ha lite råd :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp