lönebortfall för student

Hej,

Vi ska få en placering av en 1åring och då vill soc att någon är hemma i mist 6 månader. Det är ok för oss, men den som ska vara hemma pluggar och söker jobb just nu. Blir det en placering då kan man inte söka nån jobb och kommunen redan sagt att dem betalar lönebortfall, men frågan är hur mycket blir det eller hur mycket ska vi försöka förhandla? Innan studier var lönen runt 35.000 och nytt jobb skulle vara förmodligen mint 28.000.
Jag kan inte hitta riktlinjer hur mycket ska betalas om man har inte jobb att ta ledig från men samtidigt kan inte börja en heller.
Några tips?

MVH,
Corri
 
Hej!
När vi fick vår placering så pluggade jag. Jag gjorde så att jag räknade på vad jag tjänat innan jag började plugga (jag hoppade av studierna i samband med placeringen), då jag var timvikarie inom hemtjänsten så räknade jag ut ett medel och fick det i lönebortfall.

Eftersom du inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande längre vid placeringen, så i mitt tycke, så har du bara det förra arbetet att gå efter.

Sen som alltid så ser det olika ut i kommunerna. En del kommuner har ett tak för hur mycket man kan få i lönebortfall och det kan också vara så att förvaltningen har tagit fram riktlinjer kring hur lönebortfall ska beräknas/ges som de måste förhålla sig till, i andra fall så kommer man fram gemensamt till vad som är rimligt.

Lycka till!

Anne
 
Hej,
Tack för svar, det är bra att andra också har varit i samma situation. Vi tänkte ungefär lika och vi räknar inte med 35k, men mist lika mycket som typ personal på förskolan eller nåt. Vi får se snart vad de kommer med som förslag.

Corri
 
Jag blev uppsagd 20% och hade akassa upp till heltid och ett halvår senare fick vi en placering. Då gick soc in på den akassedelen för att jag skulle slippa hoppa in på vilka tider som helst som vikarie. Viktigast för dem var att det blev förutsägbara rutiner för placeringen... Har funkat bra för oss!
 
Hur gick det för dig med löneborfall? Fick du det? Jag sitter i samma sits och hittills har kommunen slussat mig mella 3 olika handläggare där ingen svarat på om jag kommer få det eller ej, de säger "det ska hon som bad dig att ringa mig besluta om".
 
Hej,
Vi fick hela lön som maken hade innan studier plus semesterersättning. 6 månader i taget men det blir 14 månader lbf på 100% och senare 25% då lille ska inte vara på förskolan så långa dagar första året. Plus vanligt arvode, lite högre än rekommenderad på grun av komplicerat släkt och syskon. Och lite högre omkostnader då vi här hög standard.
Sen i början fick vi startbidrag och extra till resor då allt var redan planerat innan.
Det var ingen problem med lbf kansle därför att liten behövde flytta från jour snabbt men jag hoppas att de också ville att liten får tid han behövde.

Corri
 
Tack för svaret.

Stod det med i ditt avtal från början eller fick du förhandla fram det? Får jag fråga vilken kommun?

Just nu står det inte med lb i mitt avtal, och jag blir ifrågasatt av alla på kommunen när jag säger att jag behöver ha det. "Det handlar ju inte om pengar, du har ju en liten hos dig att tänka på" sa den jag pratade med idag. kände mig otroligt kränkt =( . Får just nu totalt 8000kr av dem (efter skatt) och det är bara så det täcker mina fasta utgifter. "Du kan ju söka socialbidrag" sa även samma person till mig.
 
Tillbaka
Topp