Lönebortfall och akassa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en flicka sen ett par år tillbaka. Var hemma 6 mån på heltid och gick sedan sakta upp och nu är jag på heltid igen.
Hela tiden har Soc betalat lönebortfall utefter hur jag har jobbat.
I december blev jag uppsagd då det varit upphandling och ett annat företag vann, de flesta av mina kollegor fick gå.
Hade dock redan ett nytt jobb en timanställning som nu övergår i heltid.
Men januari-nu har jag jobbat varierande tid beroende på hur mycket jobb som fanns.
Döm om min förvåning då jag tänkte stämpla upp till heltid under dessa månader att har du lönebortfall för att du gör en samhällsinsats så räknas inte det som jobb! Nej du jobbar ju bara 24/7 i början.
Min akassa beräknar att jag jobbat 27 h i veckan!
Jag som arbetat heltid i 15 år innan plac flyttade in!! Samt betalat fackavgift och allt annat till alla andra kan inte få hjälp en kortare period.
Hade jag stått utan jobb helt hade min ekonomi rasat fullständigt.
Hade jag blivit arbetslös efter mina 6 månader hemma heltid vet jag inte alls hur akassan sett ut kanske 0kr.
Är det nån som känner igen sig i detta? Spelar alltså ingen roll hur mycket du tjänar, har lämnat intyg från soc mm " de går på faktisk arbetad tid" och du arbetar inte hemma med ett traumatiserat barn!! :

Tänk på detta mina vänner! Soc hade aldrig hört talas om detta...
 
Jag tycker att det låter mycket märkligt att de på socialen säger att de inte känner till de här reglerna. Det borde de ha informerat dig om redan från början. Att vara familjehem medför att man inte har rätt till a-kassa eftersom det är ett arvode och ingen lön. Det är ju viktigt att man har klart för sig redan när man inleder en utredning.

Jag tycker med dig att det är dåligt. Jag önskar att det blir en förändring av villkoren för familjehem, eftersom det är en brist på hem och många barn i behov. Men man måste ju tänka sig för både en och två gånger innan man riskerar sin egen familjs ekonomi, för att hjälpa ett barn.
 
Nu har jag inte sagt något om arvodet, det vet både jag och Soc utan här pratar vi lön som kommer från Soc istället för arbetsgivaren men utan att räknas som arbetad tid.
Det trodde jag var självklart att det räknas som arbetad tid! :cry:
 
Nej tyvärr, det räknas inte som intjänad arbetstid. Bla pga att det är ett uppdrag och inte en anställning, du kan tex inte få semesterersättning eller sjukersättning. Ersättningen är ju inte ens SGI grundande.

Däremot räknas det som överhoppningsbar tid numer när det gäller A-kassa OBS!!!! dock endast vid förhandling med berört fack!!!!!!! du måste alltså kolla det först!!!

Som tips kan jag säga försök och förhandla med ditt fack, har du på utbetalningarna från soc för förlorad arbetsinkomst utskrivet vilken lön du har från vanliga jobbet och tjänstetid så kan det gå :smirk: Har själv varit i den processen :angel

En trist parentes är att jag nu stött på en kommun som tyckte jag skulle använda arvodet som ersättning för att jag under en period var tvungen gå ner i arbetstid!!!!
 
Vildavillan sa:
Nej tyvärr, det räknas inte som intjänad arbetstid. Bla pga att det är ett uppdrag och inte en anställning, du kan tex inte få semesterersättning eller sjukersättning. Ersättningen är ju inte ens SGI grundande.

hmm
alla arvoden är SGI grundande!
och den ersättning man får tex när man är tjänstledig (lönebortfall) är visst semestergrundande
 
Nu har jag börjat jobba heltid så nu skiter jag i det. Orkar inte fajtas om detta längre utan går vidare nu!
Tycker bara att mycket inom vårt område funkar dåligt och det är synd att samhället inte uppskattar det man gör! Men som sagt har jag fått räkna in arvodet på min sgi så jag förlorar inte lika mycket de få tillfällena när jag vabbar.
Önskar er en glad sommar!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp