Lönebortfall?

Hur gör man när kommunen inte verkar veta vad lönebortfall betyder?
Dom tycker att man ska leva av sitt arvode även om man är tjänstledig 100% på deras begäran för att uppdraget kräver detta.
Vi är i startgroparna och kommunen håller på att räkna fram ett förslag. Vi kommer att få tvillingar under 3 år placerade hos oss.
Hur ska man tänka och argumentera kring detta?
Visst kan man förlora ganska mycket pengar i form av förlorad semesterersättning och tjänstepension t ex?
Vi är helt nya på det här men vi känner barnen i och med att vi varit kontaktfamilj åt dem under en längre tid.
Kommunen kommer att ge oss ett förslag på ersättning nu kommande vecka och vi har ännu inte skrivit något nytt avtal.
Har jättesvårt för sånt här, känner mig elak och girig men min fråga är:
Har man rätt till lbf eller är det upp till kommunens godtycke att betala ut det eller inte?
Tacksam för svar från alla er fina människor där ute.
 
har kopierat detta ifrån skl´s sida, det är bara att hänvisa till detta :D
Cirkulärnummer: 08:81



6.1 Under inskolningsperioden

Vid alla placeringar är det rimligt att en vuxen avstår från förvärvsarbete och finns med barnet under en inskolningsperiod. Nämnden och familjehemmet ska ha kommit överens om detta i förväg och tidsbegränsat denna period. Inskolningsperioden kan förlängas om det finns särskilda skäl. Nämnden föreslås kompensera familjehemsföräldern för dennas inkomstbortfall inklusive semesterersättning. För samma tid utbetalas det arvode som har fastställts utifrån barnets förhållande.

6.2 Vid tidsbegränsad tjänstledighet

Det kan också förkomma att nämnden, med hänsyn till det placerade barnets behov, begär att en vuxen ska finnas hemma under en längre period. En sådan period ska tidsbegränsas och kan förlängas vid behov. Frågan blir aktuell vid t.ex. spädbarnsplaceringar. Den familjhemsförälder som då tar en tidsbegränsad tjänstledighet förlorar sin förvärvsinkomst. Nämnden föreslås kompensera för detta inkomstbortfall inklusive semesterersättning. För samma tid utbetalas det arvode som har fastställts utifrån barnets förhållanden.
 
Tack för era svar men vad jag förstår är ju inte kommunen skyldig att ersätta lbf utan det står att nämnden föreslås att ersätta detta.....
Tänker på ordet föreslås..... vad innebär det i egentligen?
 
Jag tycker du ska vägra nåt annat, krävs det att du är hemma på heltid ska du ha lönebortfall +arvode och omkostnadsersättning. Självklart tycker jag. Jag har haft det och nämnden knorrade lite, men vår socsekreterare stod på sig. Lycka till!
 
Det har inte gått så bra :(
Vi har fortfarande inget avtal utan vi har haft uppdraget i snart en månad utan.
Vi skulle inte få betalt för lönebortfallet det var i alla fall solklart tyckte soc. Dom påstår att eftersom jag vanligtvis arbetar inom kommunen så utgår inte detta utan det är bara personer som har jobb utanför kommunen som detta gäller???. Dom har däremot föreslagit att jag ska entledigas från mitt jobb....
Håller på att bli less på denna eviga väntan.
Kommunen har gett ett förslag till arvode som låg drygt 3000 kr lägre i månaden än vad jag tjänat som kontaktfamilj????
Jag vägrade att godkänna detta och sa att jag ville ha högsta enl SKL..... sedan dess har det varit ljudlöst från kommunen men jag tänker inte ge upp. Snart pallar jag inte längre.
Trivs jättebra med uppdraget men jag tänker inte jobba gratis i alla fall!!
Så är det i nuläget!
 
Nejmen hjälp!! Detta är ju helt åt skogen!! De kör över dig. 2 små barn i inte lönebortfall!!!! Jobbar du som vanligt eller är du hemma m barnen ?? Jag jobbar i kommun o nog 17 ersätts jag . Fortfarande efter 5-6 år för attbarnet behöver mig hemma o för att jag ska orka.... Ett tag varder tänkt att det skulle gå över t högt arvode - men vill hellre ha lönebortfall i nuläget
 
Ja herregud vad är högt och vad är lågt? Har blivit erbjuden näst högsta enl SKL....plus omk.
Tycker att det är värdelöst dåligt betalt, barnen tar 100% tid och dessutom har vi egna biologiska barn i varierande åldrar den yngsta är 7 år. Har varit hemma ca ett år med ett arvode som motsvarade min lön inom kommunen och nu när vi får ännu mer tid med barnen vill dom alltså sänka arvodet med lite drygt 3000 kr.... ner till SKL´s näst högsta klass..
Jag är desperat, vad ska jag göra? Har skrivit ut papper om lbf men på kommunen tittar dom inte ens, utan dom säger att det är högst ovanligt att detta betalas ut, men genom att titta på olika forum har jag förstått att det i själva verket är ganska vanligt. Mitt soc vill att jag fortsätter att vara tjänstledig!
Just nu har jag ingen kontakt med soc utan jag känner mig "utfryst". Har jobbat utan nytt avtal i ca en månad nu, vi kör på det gamla avtalet som gäller än. Håller på att vara rätt stressad över detta och har ont i magen hela tiden och sover dåligt.
Finns det något man kan göra? Vem kan hjälpa till? :?
 
Jag blir heligt förbaskad av sånt här, inte konstigt att det inte går att få tag på nya familjehem, vissa kommuner skulle svartlistas och man skulle totalvägra ta från dom. Vägra gå ner i arvode och omkostnad, det är ett hån att få det sänkt.
 
Jag är nöjd med min kommun. Samarbetet går hur bra som helst. Trotts att dom har enorm belastning stor personalomsättning och dom är unga.
Lätta få tag på.
Dom hör ofta av sig.
Jag jobbar nu 50% får lönebortfall 50%.
arvode på 8700kr x2 för två syskon i lågstadiet
omkostnad 3500 kr
Får extra för större utlägg.
Får 18kr/mil om jag kör utanför vår stad

Visst är det låga belopp men det är ju inte soc fel.

Det som stör är att dom nekar betala utlandsresor. Vi kommer inte bjuda med två barn när vi har så låga belopp. Det har gjort att vi stannat hemma inte så kul.
 
Hej

Jag följer bara upp denna tråd och undrar hur det går ?

Känns ju som att denna kommun skulle VARNINGS FLAGGAS PÅ DETTA FORUM !

Vi har haft uppdrag både via kommuner och organisationer.
Alla ekonomiska frågor tycker vi går bättre och enklare med organisationer.

Från org får vi aldrig mindre än skl högsta arvode och omkostnad, några uppdrag har vi
fått betydligt mer.
 
Är det samma typ/svårighet på uppdragen som förmedlas via organisation? Det är inte så att de som går via organisation är svårare uppdrag och att det är därför som det är lättare att få högre arvoden där?
 
Hallå

Nja..... min uppfattning är ingen skillnad mellan det som kommer från kommun eller org.
Ser mest ut som slumpen på vilka familjehem som är lediga.

Antar att kommunernas taskiga ekonomi gör att man väntar för länge med att placera.
När placeringen väl sker är placeringen skapligt svår och man testar alla vägar för att få fram ett familjehem dvs frågar både org och egna familjer samtidigt och tar den billigaste lösningen. Kom ihåg att socialen ofta har tidspress på sig att fixa detta :evil: så använd er förmåga att förhandla där och då.

Det är väldigt ont om familjehem, så vi har förhandlingsposition :wink:.

Kom dessutom ihåg att org är rädd om sina familjer för annars har de inga intäkter.
Man blir inbjuden på kursdagar, lägerdagar, julbord mm detta kan man glömma hos kommunerna.

Prata med flera kommuner och organisationer håll dörrarna öppna lär er vad som olika aktörer tycker och tänker i olika frågor.
Sedan använd den infon vid förhandling, vi ska inte ta ansvar för kommunernas ekonomi utan bara för placeringen samt oss själva i frågan :razz: .

Nu blev det visst lite längre än tänkt ........jaja
 
Vi har tre barn, två små och en tonåring. Vi får max arvode, max omk.ers och 100% betalt lönebortfall på en av oss. Så vi har max på alla tre plus vårt ena lönebortfall som är ca 35.000. En självklarhet anser vi då dom kräver att en av oss är hemma.

Däremot får vi inte milersättning och inte resersättning för ena barnet. Vi reser och kör mycket. Givetvis med alla barn med oss.
 
Hej igen! Vill bara berätta hur det gått för oss, till sist blev vi färdiga med våra förhandlingar!
Jag kommer att fortsätta att vara tjänstledig men något inkomstbortfall blev det inte!! Kommunen blåvägrade! Istället fick vi högsta arvodet enl skl på båda barnen och lite mer än högsta omkostnaden. Detta pga av att vi skjutsar barnen en hel del och för att det ska täcka bränslekostnaderna. Vi fick dessutom ett "startbidrag".
Jag känner mig nöjd med detta!
Detta avtal ska omförhandlas efter sex månader. Hur blir det om skl höjer ersättningarna?
Måste man tjata igen för att få det höjt eller höjs det per automatik?
 
Tillbaka
Topp