lagar och förordningar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som vet vilka lagar det är som gäller vid familjehemsplaceringar? Har nyss fått veta att man inte kan placera barn utomlands hos släktingar, hur moraliskt rätt det än kan tyckas vara. Om nu den tilltänkta familjen annars är godkännt, känns det konstigt att det kan finnas någon lag som stoppar det. :x Detta gäller ett skandinaviskt land.

Ha en riktigt god jul allihop! :smirk:
 
Jag vet inte om det finns någon ny lag, men förut hade Norge flera familjehem i Sverige. Norge låg långt framme i familjehemsvården då och familjerna fick regelbundet stöd,handledning och uppskattning för arbetet. Tror det var helt OK. med betalningen också.
mat-tilda
 
Jag har läst lite grann om Norge, jag tror att dem fortfarande jobbar rätt så hårt för att förbättra barnens status framför föräldrarnas status angående familjehemsvården. (Detta har ju inget med urspungsämnet att göra)
Jag har tyvärr inte den notisen kvar, men för någon månad sen hittade jag en artikel om just Norge, jag ska ta mig tid någon dag och se om jag kan finna på den igen.
Tills dess; Ha en god helg!
 
"en placering med stod av lvu är inte möjlig att genomföra i ett annat eftersom socialtjänsten inte har möjlighet att tillämpa den lagen utomlands"

enl kommunförbundet
 
vidare..

den placerande nämnden är skyldig att regelbundet besöka den placerade och kontrolera att barnet har det bra och att ge fam hemmet stöd mm. Och nämnden måste direkt kunna ingripa med för att hjälpa barnet och famhemmet om det behövs.Därför blir det ju svårt att placera utomlands.

Jag rekomenderar alla att införskaffa ett ex av "barnet och familjehemmet" där får man svar på allt :D
 
Tack för de snabba svaren. Det är alltså LVU som påverkar i det här fallet. Täck om bioföräldern kunde tänka på barnen i första hand istället för sin prestige :( . Och varför kan inte de nordiska länderna samarbeta mer med lagar och förordningar gällande barnen :x ?

Men hur som helst. EN GOD OCH FRIDFULL JUL ÖNSKAR JAG ER ALLA! :P
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp