ledigt från arbetet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Om soc/org bedömmer att en av föräldrarna i familjehemmet behöver stanna hemma från arbetet ett tag - vilken sorts ledighet söker man då? Är det tjänstledigt för att prova på annat arbete(max 6 mån) eller hur gör man? Tacksam för svar av er som varit med om detta :?
Ann
 
Måste du ange i just detta vaför du ska vara tjänstledig?
Hos oss kan man fylla i bara tjänstledig, alltså utan orsak.

Fråga din löneassistent annars :razz:

/Adal
 
Hej Ann!
Jag har precis ansökt om tjänstledighet och jag fyllde bara i tjänstledig utan lön, men jag skrev först 3 månader och sedan ska jag fylla i en ny för 3 månader. Bara för att jag inte skulle stå där utan jobb om soc väljer att säga upp avtalet tidigare än beräknat eller o jag själv skulle vilja sluta av någon anledning, jag har bara en månads uppsägning på avtalet.
mvh: Fia
 
Tack!
Finns det en maxgräns på hur länge man får vara tjänstledig utan lön eller det är upp till arb.givaren att bevilja/avslå?
 
Hej

Jag har varit hemma i 10 månader nu och ska vara hemma ett tag till, vet inte om det finns
någon max gräns för tjästledighet. Jag upplever att det inte varit några problem hos min
arbetsgivare.Det är kanske annat om man tar tjänstledigt på grund utav att testa ett nytt arbete(då menar jag inte vi inom familjehemmen) då tror jag att man måste bestämma sig efter 6 månader om man vill återgå till det gamla arbetet eller hoppa på det nya.

Lycka till!
 
Och jag har haft och har tjl sen september -92.....ibland 50% och ibland 100%.Just nu har jag 100% en period igen.....
Nu vet jag inte om det spelar någon roll att jag själv är kommunalt anställd (inte uppdragskommunen) och att jag öppet angett att tjl är till för familjehemsuppdrag.......men än har ingen ens andats om att jag skulle bli nekad!
Jag tror nog att det är ett plus att ange varför....det respekteras och accepteras på ett annat sätt då.....
Tycker faktiskt att jag blivit helt otroligt bemött :claphappy: :D ...både av chefer och kollegor :angel: .....trots att jag fladdrar på med lediga lov och nu och då bara går hem!
 
Hej,

Jag tror att det är olika beroende på arbetsplats och hur pass atraktiv man är på arbetsplatsen!

Jag sitter själv som personal & driftansvarig där en av mina uppdrag är att bevilja tjänstledigheter.

Vi har två alternativ när man söker tjänsledighet:

Lagstadgad tjänstledighet: (föräldraledig, studieledig, pappaledig samt fackliga uppdrag, allt måste styrkas med intyg)

Ej lagstadgad tjänstledighet: (prova på annat arbete eller bara vara ledig)

Alla ansökningar måste innehålla orsak, start och slutdatum.

Jag har själv aldrig råkat ut för att få in någon tjänstledighetsansökan där man söker för att vara familjehem.... personligen tycker väl jag att det borde ligga under lagstadgad tjänstledighet, men förmodar att det inte gör det för att barnet kanske är över ålder och kanske inte ens skriven hos er (vet inte riktigt hur det funkar, med föräldraledigt osv när man är familjehem).

Är som sagt var ny här på forumet samt relativt ny i dessa frågor, är barnen skrivna på er adress? Är dom inte det så komplicerar ju detta ännu mer.... då är det definitivt ej lagstadgad tjänstledighet.

De lagstadgade tjänstledigheterna kan inte en arbetsgivare neka till om arbetstagaren visa antagningsbevis för studie eller intyg från försäkringskassan...

De icke lagstadgade tjänsledigheterna är upp till arbetsgivaren att bevilja, personligen tittar jag mkt på anledningen, andra hand hur pass viktig han/hon är för oss som företag, ibland händer det att man önskar/vill att någon annan gör något annat för att bli av med dom då de hamnat i en negativ spiral. I annat fall bli det ett avslag på ansökan då personen är så pass värdefull för att den har kompetens som företaget behöver.

Man kan också ge avslag på en ansökan fast det är en person som man mer än gärna ser gör något annat då den mest dränerar arbetsplatsen när den är där.... man kör ett spel och hoppas att personen istället säger upp sig!

Vet inte ifall det funkar lika på alla arbetsplatser, förmodligen inte... men så här funkar det hos oss....

Hoppas det var till någon hjälp!
 
Fråga på du, vi svarar :rollhappy:

Vid familjehemsplacering skall barnen skrivas på den adress de bor på, alltså familjehemmets.
Då inkluderas de i hemförsäkringar och dylikt.
Kallelser till tandläkare, läkare, skola o s v kommer, förhoppningsvis, också rätt.
Om biosar vägra skriva på kan kommunen gå in och "tvångsskriva" men de vill helst att biosarna gör det.

Föräldrapenning av f-kassan får man inte vid placeringar.
Det är där kommunen får gå in med inkomstersättning.
Där emot får man för vård av sjukt barn precis som vid "egna".
 
:D Sunshine....Jag jobbar annars inom barnomsorgen och har fast jag varit tjl så pass mycket fått löneförhöjningar långt över snittet vid personlig lönesättning....Så din syn på saken stämmer inte i mitt fall....Tror mer att just i mitt fall ser cheferna och kollegerna det mer "samhällsmässigt".....Jag är fortfarande en del i arbetslaget fast jag jobbar mest hemma!Har också vissa uppgifter jag sköter hemifrån.....när tid finns!När jag är där ger jag järnet och vet att jag är saknad när jag inte är på plats.DET behöver jag för min självbild!!!
För oss blev det så att familjehemsuppdraget kräver mer än nån kunde ana innan.....men det kompenseras ju av att jobbet och soc ställer upp! :banan:

Men jag har full förståelse för att den som beviljar tjl har precis de tankebanor du beskriver....och DET är väl nåt vi behöver protestera mot!Barnen som far illa är ju ALLAS angelägenhet tycker jag.....Några av oss sliter häcken av oss för att ge dessa barn ett bra liv...andra får bidra med resurserna!!!! :claphappy:
Välkommen till den här världen förresten!!!Den är speciell....på gott och ont....MEN barnen :angel: är alltid värda allt!!!!
 
Som jag tidigare skrev...alla företag/arbetsplatser hanterar säkert detta annorlunda!

Bör tillägga att min arbetsplats är mansdominerad och de kvinnor som arbetar på min avdelning kan man räkna på 2 händer. Männen är ett par hundra i storleken.

Jag brukar kalla det mitt lilla "gubbdagis", man började här när man nu gick ut skolan ifall man nu gick någon skola och sen har man blivit kvar, man är mer eller mindre gift med jobbet och vet inte annat. Dock har tiderna förändrats och många äldre som har jobbat under den gamla goda tiden har svårt att hänga med i de förändringar som är med allt vad det innebär. Man går runt och gnäller dag ut och dag in och tycker att det borde vara som förut!

Känner att jag sitter och försvara min tankar kring ett eventuellt avslag på en tj-ledighet, tror att det viktigt att man ser skillnader på arbetsplatser och individer. Man får absolut inte dra alla över en kant.... hoppas ingen tolkade det så!
 
Det är lugnt Sunshine.....jag ville bara visa på att det kan vara tvärtom också.... :D Fast jag är också medveten om att jag är lyckligt lottad :banan: Tyckte mina glada gubbar visade att jag inte tog det personligt.... :rollhappy:
 
Jag är tacksam för alla svaren!

Givetvis hade jag i tanken att jag skulle ange skälet till tjänstledigheten men jag kände att jag ville lyfta frågan här för att man kan få många bra tips från det här forumet. Eftersom jag är föräldraledig och tror att "min" vikarie gärna fortsätter på min tjänst ett tag till tror jag inte det det ska bli något problem. Så länge man kan "säkra verksamheten" d v s ha en fungerande vikarie och det finns. Ann
 
Vilken helt underbar resurs vi har fått tillgång till här i forumet med dig Sunshine!
Sen, vad kul om fler "använder" sig av sina erfarenheter dem har genom sina arbeten då vi kan hjälpa o stötta varandra än mer.
Jag tycker också att det är ett väldigt intressant o viktigt ämne ni tar upp med tjänstledighet.
Så jag vill väldigt gärna att den här tråden hålls igång, jag vill få veta o lära mig mer.

Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver Sunshine, om en mansdominerad arb.plats. Jag hade en sådan förut, det var otroligt svårt att kombinera den med barn, speciellt jag då som har ett behov med särskilda behov. Min chef hade noll förståelse för det tyvärr, det gjorde att jag kände mig väldigt otrygg i min anställning där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp