Lite frågor angående kontaktfamilj!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!
I vår kommun är de i akut behov av kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi har pratat lite här hemma om att kanske bli kontaktfamilj en helg i månaden. Men hur gör de när de "väljer" barn till våran familj? Jag förstår att de kollar saker som om man är en aktiv familj, har djur, vad man tycker om att göra osv, men jag tänkte mer åldersmässigt. Tänker de jämngamla med våra egna barn liksom. Och vad kan anledningarna vara till att barn behöver kontaktfamilj? För det kan väl inte vara så "illa" hemma menar jag för då skulle dem väl få bo i familjehem på heltid istället. Vi har ju en liten plutt familjehemsplacerad hos oss men det känns som det här med kontaktfamilj är en helt annan sak! Känns som om jag svamlar mycket men ni förstår nog hur jag menar :razz: Ha en fin kväll!
Vänligen, Josse
 
Matchning till familjen är A och O!
De lyssnar på er (förhoppningsvis) så att ni tillsammans kan komma fram till vad ni gemensamt tror skall bli bra.

En anledning till att kontaktfamilj behövs att det är en ensam förälder utan nätverk som kan behöva avlastning.
Eller en familj som kan behöva "avlastning från" ett handikappat barn.
Behöver inte betyda misär och kaos.
 
Ofta mkt avslappnade o trevliga uppdrag- med NÖJDA biologiska föräldrar!!! :banan: Iaf min erfarenhet.... :razz:

Färre konflikter och ofta bra samarbete med soc. Man ses som en resurs!!!! O man får dela ett barns liv utan att barnet slits mellan olika föräldrar. Vi har haft barn vars föräldrar bett om att få ha sina barn hos oss, vi har fått förfrågningar från soc om barn med olika funktionshinder, situatioenr där förälder behövt avlastning vid egen sjukdom, annnan förälder jobbade skift o fick stödfamilj, en föälder hade mist sin fru och behövde hjälp i krisen....så anledningarna är många. Att vara kontakfamilj är kul!!! :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp