lite rörigt, men det kanske är så det är?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Har nyligen blivit familjehem till en liten bebis, anhörigplacering.

Det var semestertider när vår utredning blev klar & placeringen gjordes,( liten var i jourhem i några veckor innan efter akut omhändertagande) så vi har haft en barnföljare som inte är vår barnföljare längre, nu har h*n ingen barnföljare utan det är utredaren som gjorde placeringen som har "ansvaret" tills placeringen ska upp i nämnden nu om en vecka.. EFter det ska liten få samma barnföljare som sitt äldre syskon.
Som jag fattar det så är vi jour tills det slutgiltiga beslutet tas av nämnden...

Brukar nämnden gå EMOT socialtjänstens placering? Eller går dom bara igenom allt och skriver på?

Utredaren har varit med på de 2 umgängen vi har haft, sk skyddat umgänge, men nu skulle vi få sköta allt sånt själva.
Biosarna har efter det ställt in 2 umgängen, det har varit struligt med dagar, de har bytt fram & tillbaka osv.

Jag tycker allt verkar så rörigt, vill gärna att soc styr upp, men dom verkar nöjda med att slippa. Den barnföljaren vi hann ha i 2 veckor först var väldigt rak & bestämd när det gällde umgänge och allt annat vilket kändes bra..

Vår familjehemskonsulent är bra och verkar tycka att det är dåligt uppstyrt, ska dock ha möte med bägge imorrn och kan ju hoppas att man blir lite klokare...
 
Hejsan!
Nämnden går ytterst sällan emot socialtjänstens utredning.
Du ska absolut be att soss styr upp umgängena, allra helst eftersom det är släktingplacering också.
Där får du stå på dig.
Lycka till.
 
Det skall inte alls vara rörigt, men det blir gärna det...

Soc skall göra en umgängesplan, det ligger i deras jobb. Men eftersom en placering tar väldigt mycket pappersarbete så är umgängesplanen inte det första som tas fram. Man måste ju ha ett placeringsbeslut först.
Men det är ju väldigt bekvämt att lägga över så mycket runt umgänget som möjligt till familjehemmet för det tar en väldig tid att hantera alla struligheter som uppkommer. Soc skall sätta formerna för umgänget, hur ofta, hur länge, med vilka, osv. Och hela den diskussionen med biosarna är deras sak, inte din. Bara att komma överens om formerna kan vara fruktansvärt tidsödande.
Ställs umgängen in, se till att dokumentera och vänta in nästa planerade tillfälle. Har man en bra relation med biosar så kan man ju vara flexibel, man kan ju själv behöva flytta på ett möte någon gång.
Just umgänge är något biosar har rätt till enligt lagen, former och begränsningar måste motiveras och det är soc's ansvar.
 
Jag håller med de övriga i det mesta.

Meeen, jag kan förstå om det är jobbigt i o m att det är en anhörigplacering.
Kan vara svårt att sätta gränser då.........
Försök att redan från början vara klar med era gränser.
Ni ska inte behöva tassa på tå och stå redo för ev umgängestider.
Ställs ett umgänge in av bio utan "okej" anledning får de vänta tills nästa tillfälle.
Ert liv kommer kapsejsa om ni ska leva för att anpassa er till alla andra.

Fundera på hur ni lever ert liv.
Hur lever bio?
Tänk sedan ut ett förslag som du/ni tror skulle passa och föreslå det.
Då har du ett utgångsläge som passar er och så får ni se var det landar..

Lycka till!
 
Hej :razz:

Det är lite mer uppstyrt nu, umgänge varje fredag em hemma hos oss utan personal, OM dom lämnar neg drogtester på fm..
Det har dock inte skett än så nu är det 4 veckor sedan det var umgänge....
Så egentligen är det lika "rörigt" som innan, man vet aldrig förrän fredag lunch ca om det ska bli umgänge eller ej... :?

Jag kan ju tycka att man ska ha neg prover hela veckan dvs mån, ons ,fre för att få ha umgänge på fredagen... För då vet man ju redan på måndag eller onsdag eventuellt, om det blir nåt, men det räcker tydligen med fredagen.
 
Är det lättare att ha en "oviss" dag än fredagen så föreslå en dagändring i s f.
Vet ju inte hur ni lever men jag hade tyckte det varit jättejobbigt att sitta bunden varje fredagseftermiddag på osäkra kort och inte kunna planera nåt som har med helgen att göra.
Kanske känns mindre med en annan dag?
Å andra sidan kan jag förstå att de vill ha det innan helgen.
Måste de bara klara fredagsprovet så är det ju "bara att köra på" efter umgänget, om dom nu vill och prioriterar det.

Önskar att det går bra för er!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp