Mitt i all julglädje, mitt i all gemenskap föds den, ledsnaden. Det blir ibland så tydligt o klart att vår Liten inte är riktigt som andra barn- o då menar jag inte att Liten inte bor med sina biologiska föräldrar- för det märks inte i våra släkt- o vänskapssammanhang (för Liten betraktas som vårt barn av alla :love: ) - utan det faktum att h*n är utvecklingsförsenad, att allt inte är som det borde vara. Liten är snart i skolåldern o borde vara självständig, borde förstå mer än vad h*n gör. När nästan de jämnåriga "kusinerna" gör olika saker hamnar Liten på efterkälken mentalt. Vi älskar detta lille knyte så enormt o det skär i mitt hjärta då jag inser att Liten kanske aldrig kommer bli som dem. H*n får vara som h*n är, men ändå- jag blir ledsen. O lite irriterad över det ibland. Är så svårt att veta av o till hur mkt vi kan "kräva " att Liten ska klara av, orka med. Rädd att kräva för mkt o får emellanåt dåligt samvete då jag jämför.
Samtidigt lite stressande att Liten inte orkar med så mkt. "Alla" andra barn klarar senare kvällar, mkt stök o mkt stimulans. Men inte Liten o det är ledsamt. Vi anpassar oss helt naturligt. Men känner ändå en viss sorg. Tror att det är fullt naturligt att sörja ett inte helt friskt barn , ett handikappat barns tillkortakommanden. Hade så gärna velat att h*n var frisk, pigg, alert o utvecklades som andra barn. Har sådana här stunder emellanåt. O kanske får det vara så. Någon som känner igen sig? Eller är jag för "blödig"? :?
Samtidigt lite stressande att Liten inte orkar med så mkt. "Alla" andra barn klarar senare kvällar, mkt stök o mkt stimulans. Men inte Liten o det är ledsamt. Vi anpassar oss helt naturligt. Men känner ändå en viss sorg. Tror att det är fullt naturligt att sörja ett inte helt friskt barn , ett handikappat barns tillkortakommanden. Hade så gärna velat att h*n var frisk, pigg, alert o utvecklades som andra barn. Har sådana här stunder emellanåt. O kanske får det vara så. Någon som känner igen sig? Eller är jag för "blödig"? :?