liten ska hem....

Så har vi fått beskedet att liten ska hem. Kammarrättens dom. Detta är vår första placering så nu vill vi gärna ha lite tankar från er. Troligen blir det nån sorts överslussningsplan, så att överflytten blir så bra som möjligt. Vi är chockade o ledsna, liten hade ju på sista tiden kommit in i hjärtat.

Vad kan man tänja sig kommer hända nu? Från soc sida kvarstår ju att de anser att liten behöver va placerad. Väntar nan för att se om det funkar? Väntar in anmälan?

Och till sist nån som vet hur vanligt detta är att det upphävs i kammarrätt, men gått igenom i förvsltningsrätt?
 
Hej!
Jag har inga som helst svar på dina frågor... Vill bara skicka en liten KRAM till dig och hela familjen. Det måste vara riktigt tufft. Hoppas verkligen att de gör flytten så bra som möjligt för liten... er och givetvis även bio.... Hur tar ni det med era barn? Och hur tar de det? Oj... visst mer frågor än svar men vill bara önska er allt det bästa... mitt i allt...
/Anliwi
 
Tack! Jo soc vill ju göra flytten bra..vi får se hur föräldrarna resonerar. Våra biobarn har tagit det förhållandevis bra. De är 10 och 5, och har ju förstås varit införstådda med spelreglerna. Precis som vi...Men som jag sa till soc igår, att det är en sak att fatta det i huvudet, en annan sak att fatta det i hjärtat. :littlesad
 
Ja hur länge va hen placerad? Min första va här 8 mån. Visst va de en separation när de skulle hem. Men ändå ingen katastrof för mina barn. En tyckte till o med att de va skönt o hämta andan. Det blev en bra början för mina bio med facit i hand ,,men tyckte inte de just då. Men att få lite erfarenhet om hur de här går till. Kommer ni finnas kvar i barnets liv ? Ja de e ju de med insyn. Föräldrarna lär sig dölja bra mycket. Beror på omgivningen va de ser o hur många anmälningar grannarna orkar göra.
 
Har bara varit hos oss 4 månader. Så på så sätt ingen katastrof. Men det som är värst är ju förstås på vilket sätt det sker, att LVU upphävs i kammarrätten. soc åsikter om omhändertagande kvarstår, och barnet ska hem till föräldrar som aldrig haft barnet själv. Först bb, sen utredningschef o sen vi.. Och nu hem.. Ja klumpen i magen är stor.
 
Jo soc kommer ha fortsatta insatser, fast nu i hemmet. Det lindrar oron en hel del, att de faktiskt besöker familjen dagligen. Barnet omhändertogs på starka grunder enl soc. Det handlar om flera olika saker..... Hade varit lång tid på utredningshem med bio innan placering. Så mer välutrett än så kan det inte vara. Men tydligen lyckades de inte framföra detta på ett tillräckligt övertygande sätt.
 
Vi har ett <3 som varit placerat i 6 av sina 9 å, men som vi har funnits för i 8 år. Tingsrätten gav oss i julas vårdnaden vilket överklagades och där nekades vårdnadsöverflyttning.
Mycket lögner fr bio. Barnet hade inget juridiskt ombud. Ny handläggare som inte träffat barnet säger att nu ska umgänget utökas med fler övernattningar. :cry:
 
Hej EmmaLisa!
Hur går det för er och hur har det blivit? Ok... det är bara en månad sen du berättade för oss här att liten ska hem, men det kan ju hända mycket på en månad. Hur mår ni som familj mitt i allt och hur mår liten? Hoppas att det är/blev en bra övergång... Stor kram från mig
/Anliwi
 
Tack för omtanken! Det går förhållandevis bra. Bebis flyttade för 4 vevkor sen. Efter 3 dagar kom soc på att det inte var så bra med att klippa banden till mig (anknytningsperson), så vi tog emot bebis varannan dag, några timmar. Detta har pågått i ca 3 v nu. Och det fungerar bra för oss,. Först tänkte jag stt hjärtat skulle slitas itu vid varje överlämning, men det blev inte så. Vi kunde liksom ställa om och hantera det ungefär som att vi är barnvakt åt kär väns barn. Konstigt men det gick. Så närvi fick beskedet fram till bebis flyttade tog det en vecka och den veckan var fruktansvärd, men sen lättade det. Vi är tacksamma att vi fick den veckan med bebis, föräldrarna hade ju rätt att ta hem bebis samma dag som beskedet kom, men tror att den vecksn var avgörande gör vår bearbetning.

Vet inte riktigt hur länge detta arrangemang kommer fortsätta, soc vill länge till, bios vill avsluta. Ny utvärdering nu på fredag.

Bebis har av vad soc säger, och vad vi kan se, det bra hemma. Kanske var det denna "väckarklocka" det dom bios behövde för att skärpa till sig.
 
Tillbaka
Topp