LSS- Stöd För vem????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill någon hjälpa mig att reda ut begreppet. LSS stöd för barn med utvecklingsstörning??
Vår placerade pojke 8 år ingår i LSS personkrets 1, men vi kan inte utnyttja lagen LSS till vår pojke??
Som jag förstår är detta en rättighetslag som ska gälla för alla som den tillämpas för, men enl. plac. kommunen kan den inte gälla vår pojk?
Han är placerad enl LVU och har varit hos oss i 4 ½ år, så nu är mitt tålamod slut och frustrationen på topp.
Enl. Socialstyrelsen och Länstyrelsen säger att det är en tolkningsfråga, men vem har rätt???
Kan han utnyttja sin lagliga rätt till LSS det som är mest akuta är ledsagarservice till hans ridning. Är allerigisk mot hästar, men pojken måste stärka sina muskler Kan en kommunsekr stoppa detta och vem ska vara hans LSS Handläggare som han har rätt till??
Placerar kommunen 15 mil bort eller vår kommun??? Efter 4 ½ år har vi ingenting och nu är mitt tålamod slut???
Är det någon som kan hjälpa mig att svara på mina frågor??? Tack
 
Jag vet bara att LSS är en rättighetslag och mig veterligen så gäller den på precis samma sätt för familjehemsplacerade barn!
Ge dig inte, även om det är tungt just nu!
Önskar dig all lycka!
 
Hej! Be biologföräldrarna (eller vem som nu är vårdnadshavare) att ansöka om LSS-insats i er hemkommun, dvs var barnet är folkbokfört. Ni kan få nej med motiveringen att socialtjänstlagen väger tyngre och att placerande kommun ska betala (fick vi). :evil:

Ansök då om kontaktperson till barnet genom biologföräldrarna igen hos er placeringskommun. Begär att få vara med på socialnämndens möte för att förklara muntligt. Vi fick då kontaktperson till våre placering - hoppas det går lika bra för er!

Mama
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp