LSS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Hej!
Har en fundering om Lss. Har en snart 3 åring med utvecklingsstörning, utredd. Har nu träffat habiliteringen för första gången och pratat om vilken hjälp vi behöver och kan få.

Men hur fungerar LSS?
Vad är det? (Har läst på sos.se men det ger mig inte svar på mina frågor)
Hur ansöker man, vart?
Ska vi göra det eller hur fungerar det?

Många frågor som ploppar upp och jag upptäckte att jag inte har en susning om hur detta fungerar :P .

Finns det någon där ute och vet?

Trevlig kväll!

/Sara

Hejsan!

Det är kommunerna och regionens hälso och sjukvård som ger dig hjälpen med LSS.Jag ringde till kommunen och fick prata med service och biståndsenheten. Där fick jag en handledare som vi bokade möte med. Tänk på att det är du själv som måste ta kontakt med dom.

LSS betyder lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lagen ger personer med funktionshinder rätt till mer hjälp än vad de andra lagarna gör. Man bestämmer själv om man vill ha hjälp och hur den ska vara. Man skriver tillsammman med LSShandläggaren en individuell plan på vilken hjälp man kan få.

Detta kan man få hjälp med enligt LSS:

1. Råd och stöd..för att få den hjälpen vänder man sig till hälso och sjukvården

2.Personlig assistent...man bestämmer själv vem som ska vara det(ibland gör förskringskassan det)

3. Ledsagarservice...en människa som går med dit man ska eller är bara ett stöd

4. Avlösarservice i hemmet...föräldrar som har barn med funktionshinder hemma ska kunna gå hemifrån ibland

5. Kontaktperson eller stödfamilj

6. Korttidshem eller extrafamilj

7. Hjälp efter skolan och på loven då föräldrarna arbetar om man är 12år eller äldre

+annan hjälp som man har rätt till när man är vuxen

Den mesta hjälp man får enligt LSS är gratis

Lycka till och hoppas att jag kunde hjälpa dig lite iallafall

MVH Annelie

Tack för ditt svar!
Blev inte klokare då jag redan läst om det på nätet innan :?
Men som jag förstår så ska det mycket till att vår lille skulle bli LSS, men tack ändå för ditt svar!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp