Lss

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag är hemskt dålig på det där med Lss och vad det inne bär. Det är nämligen så här att våran kommun har ett barn som går under detta som behöver en kontaktfamilj.
Är det samma ersättningar som för "vanliga barn"? Detta uppdrag skulle rör sig om 1 natt i veckan plus en helg i månaden + 2 veckor på sommaren.
Vilka krav kan man ställa? detta är ett mycket litet barn som kräver en hel del av oss.
Socialen hade väldigt knappa uppgifter.
Det känns så hemskt att detta lilla barn skall vara hos en kontaktfamilj. familjen skall i sig själv vara välfungerande.
Man vill ju så gärna ställa upp.
Vi har ju väntat ett bra tag på att bli erbjuden något så nu när det blir så blir man lite "sugen" på att ta det, trots allt.

Jag kan inte fatta hur kommuner jobbar. Här är vi ett familjehem som har jobbat i ganska många år med ett relativt tungt uppdrag men ändå ett väl fungerande.
OCh vi har erbjudit flera kommuner våra tjänster men det känns som om det inte får tummen ur när det gäller något alls.
Jag kanske har väldigt fel men så känns det.
Jag har förstått att det är många som har mycket att göra inom socialtjänsten. Att de har nog så mycket att göra med befintliga pl. att de inte hinner med de barn som behöver pl.

Jag skulle så gärna vilja ha ett mindre barn till i familjen. Våran plasering önskar att det skulle komma en tjej till i familjen så att det skulle bli lite jämn vikt.
Hon tror att systrar inte bråkar som bröder gör!!!!!!
Tänk om livet skulle vara så!!!!!

Hoppas att ni alla får en mycket trevlig påsk!

Kramar på er alla! :idea:
 
Hej!

Jag glömde att nämna att barnet är under 1 1/2 år det är därför jag säger så. Det har ju med anknytning att göra.

Så det låg inget annat i det.
 
Hej eva-c!
Så här ser jag på det hela. Ett så litet barn som redan är inom LLS:en har mycket stora omvårdnadsbehov.En frisk 1½ åring har ju ett stort omvårdnadsbehov och klarar inte mycket själv. Om barnet redan är LSS- berättigat måste det ju ha ett stort handikapp. Det kommer då troligtvis alltid att vara beroende av att andra kan avlasta familjen för att de ska orka ha kvar barnet hemma.
Alternativet för barnet är korttids som i detta läge är absolut sämre än en kontaktfamilj. På korttids kan det ju vara olika personal som jobbar när barnet är där, vilket innebär många nya kontakter. BArnet kanske inte har förmåga att knyta an pga. sitt handikapp och då är ju omvårdnaden viktigast. Om det kan knyta ann är det viktigt att ni kommer in tidigt i barnets liv så att det får en hållbar relation till dig och din familj.
Är sedan 6 år kontaktfamilj till en gravt CP- skadad pojke. Han är nu 10 år och han är här var tredje helg och någon vecka då och då. Sedan drygt ett år har han en assistent hemma på vardagarna efter skolan. Snart behöver han två för alla lyft. Säkert jobbigt för föräldrarna att ha andra personer hemma i sitt hus varje dag. Det är ju assistenternas arbetsplats och föräldrarnas och syskonets hem.
Beträffande ersättningen finns kommunförbundets rekomendationer som en länk på familjehemmets hemsida, men jag tycker att ni ska kräva ersättning som personlig assistent eftersom barnet annars skulle vara på korttids, och en bra omkostnadsersättning. Om ni behöver hjälpmedel i ert hem kan det bli problem. Ert hem är inte din arbetsplats, du har ett arvode. Det är inte barnets hem vilket innebär att ni inte kan få bostadsanpassning. Jag fick tjata i två år för ett bytbord och nu har jag under säkert ett år kämpat för att få en sjukhussäng och rampskenor till yttertrappan för rullstolen. Omkostnadsersättningen ska också ev. täcka en större bil om barnet behöver särskild bilstol eller att en rullstol ska få plats. Som kontaktfamilj ska ju barnet delta i familjens aktiviteter, men det kanske inte detta barn kan. då motiverar det ersättningen som assistent då er familj får avstå saker som ni annars skulle ha gjort och det blir mer som ett arbete.
Jag skulle verkligen rekomendera er att ta barnet om ni känner att ni kan sammarbeta med föräldrarna. Det ger så mycket tillbaks och man får en annan syn på livet. Tar inte allt så självklart som förut.
Lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp