LVU enbart inom Sveriges gränser

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaha, då fick vi våra planerade semestrar hastigt kraschade.................

Innan vi accepterade denna placeringen talade vi om att vi planerar en långresa om två år och har det t o m inskrivet i avtalet för att det inte skulle bli problem. För att testa flygningen, vilket de inte gjort innan, planerade vi en vårvecka med sol och bad vid medelhavet.

Är det någon innan som varit med om att inte kunna åka utomlands p g a biologiska förälderns motarbete vid LVU? Vi har idag fått veta att vi i princip är "instängda i Sverige". Om vi åker utanför Sveriges gränser gäller inte LVU:t och föräldern kan åka efter och helt sonika ta barnet utan att vi kan göra ett smack. Vi kan inte ens göra den planerade turen till Legoland!!!

Vad gör man?
Vi är inte beredda att vara "inlåsta" under ovisst antal år.....................

OJ

Oj Tur att alla Lvu föräldrar inte vet om detta....

Hm soc kan
1. Ordna en annan familj som kan ta barnen när ni är ute o reser...
2. Ni väljer att säga upp uppdraget....

Visst kan soc ordna en annan familj under tiden................
Men hur kul är det när VI planerar en resa och de får stanna hemma? Just nu finns dessutom ingen familj jag/vi skulle kunna lämna barnen hos ens för en vecka.

Vi har haft LVU innan och aldrig hört talas om detta förrut. De var vi ute och reste med nästan varje år. Och att inte ens kunna åka till Danmark............ Föräldern bor i Skåne så det vore inte förvånande alls om det skulle "hända något" enl soc.

Det blir till att fundera........................

honey sa:
Jaha, då fick vi våra planerade semestrar hastigt kraschade.................

Innan vi accepterade denna placeringen talade vi om att vi planerar en långresa om två år och har det t o m inskrivet i avtalet för att det inte skulle bli problem. För att testa flygningen, vilket de inte gjort innan, planerade vi en vårvecka med sol och bad vid medelhavet.

Är det någon innan som varit med om att inte kunna åka utomlands p g a biologiska förälderns motarbete vid LVU? Vi har idag fått veta att vi i princip är "instängda i Sverige". Om vi åker utanför Sveriges gränser gäller inte LVU:t och föräldern kan åka efter och helt sonika ta barnet utan att vi kan göra ett smack. Vi kan inte ens göra den planerade turen till Legoland!!!

Helt ofattbart !!!!!?????
Vad gör man?
Vi är inte beredda att vara "inlåsta" under ovisst antal år.....................

Honey- är ni fortfarande inlåsta i Sverige....???!! :? .

Befinner oss just nu i samma sits... Och undrar hur länge vi orkar känna oss fängslade.Vi får inte ens resa iväg 3 dagar utomlands utan barnet för soc. Det är just nu högst olämpligt- o har så varit i 3 år- hör hela tiden samma sak...men kan ju inte säga upp en placering pga det...skulle då inte kunna se barnet i ögonen framver- men skulle vilja visa soc att vi också är värda ett aktivt, givande, roligt liv....

Kan du Honey ge mig hoppom att det kan ordna sig.....?!

Jag önskar jag kunde GMB.......... :cry:

De barnen är hemjobbade sedan två år så vi är fria att röra oss som vi vill.
Har hunnit med en SOL emellan med bio som var positiv när vi träffades innan placeringen.
Den avslutades dock på 3 dagar efter knappt 3 månader p g a "för långt avstånd" och en bio som INTE ville vi skulle ut och resa med :angel:????

Har följt dina inlägg och förstår att ni sitter i en hemsk rävsax.
Behöver ni pass även för den "lilla resan"?
Inom Schengen räcker ett nationellt id som ni kan få ut.
Kan inte soc gå med på att ni åker och informerar bio i efterhand?

I sådana här fall är det bra om det finns back up så att man kan få lite andrum med biofamiljen OM man inte an resa alla ihop.
Önskar jag kunde hjälpa er..........

Ska kolla upp det med nationellt id, då så att iaf jag har kunskapen. Barnet kan också med hjälp av Migrationsverket beviljas Främligspass- OM BARA SOC hjälpte till....

Har bara haft korta kontakter med soc om detta- som alltid- de har så mkt att göra- men har tänkt att ringa till veckan, då barnet inte är hemma- och ta upp frågan om man inte kan undanhålla föräldrarna en resa. Jag tycker ju det, men det är ju jag det.... :x

Jag tckar för ditt svar. Ja, en rävsax sitter vi i, tyvärr är vi inte ensamma. Vi kämpar vidre, vrdagen rullar på, men det går inte endag utan att jag tänke en massa OM-tankar om än det ena, än det andra...härnäst ska jag också fråga om det är lika oläpligt om vi lämnar Liten 1 dag till ngn annan- måste få reda på hur orimligt de tänker- just nu verkar soc agera och tänka ganska trångsynt och med en massa feghet och osäkerhet. Vi måste ta reda på hur de tänker om vår vardag och vårt liv...Vi fick denna placering för att de tyckte vi verkade så starka att ahntera föräldrar och denna svåra situation...nu förstår vi varför...men det är mer soc vi har problem med....i tillägg till föräldrarna...

Vi hade behövt en resa....

GMB

Jag kan inte låta bli att reagera över att ni är så totalt informativa mot soc. Hur ofta besöker soc Er??
Soc har bedömt er som ytterst lämpliga att ta hand om just detta barn. Då får de väl lita på ERAT omdöme.Om Ni anser att barnet kan vara hos någon annan så är väl det helt troligt.

Pass eller inte pass= resa med barn eller utan barn.
i vårt fall så hade vi inget pass. Då reste vi UTAN liten och ordnade barnvakt, mina föräldrar som liten kände väl. Skulle aldrig falla mig in att fråga soc innan. Däremot berättade jag säkert 2 månader senare vid deras besök. Hur bra det gick med "mormor" och "morfar"och hur skönt vi haft med bara biofamiljen.
Jag har just varit i Berlin (utan liten) och åker till Paris om 1 månad med bio familjen. det är synd att liten inte kan följa med, men det är dock inte vårt fel.(bio som inte skriver på, soc som inte ragerar kraftfullt och tar ett nämndbeslut på pass)

Nej jag tycker inte att Ni ska mata soc med detaljinformation om era liv. Jag och min familj anser oss fullt kapabla att ta egna beslut. och vi VET att ALLA våra barn har det bra.

Trygga Rekan sa:
GMB

Jag kan inte låta bli att reagera över att ni är så totalt informativa mot soc. Hur ofta besöker soc Er??
Soc har bedömt er som ytterst lämpliga att ta hand om just detta barn. Då får de väl lita på ERAT omdöme.Om Ni anser att barnet kan vara hos någon annan så är väl det helt troligt.

Pass eller inte pass= resa med barn eller utan barn.
i vårt fall så hade vi inget pass. Då reste vi UTAN liten och ordnade barnvakt, mina föräldrar som liten kände väl. Skulle aldrig falla mig in att fråga soc innan. Däremot berättade jag säkert 2 månader senare vid deras besök. Hur bra det gick med "mormor" och "morfar"och hur skönt vi haft med bara biofamiljen.
Jag har just varit i Berlin (utan liten) och åker till Paris om 1 månad med bio familjen. det är synd att liten inte kan följa med, men det är dock inte vårt fel.(bio som inte skriver på, soc som inte ragerar kraftfullt och tar ett nämndbeslut på pass)

Nej jag tycker inte att Ni ska mata soc med detaljinformation om era liv. Jag och min familj anser oss fullt kapabla att ta egna beslut. och vi VET att ALLA våra barn har det bra.

Jag funderar lite...........
Att era bio tycker det är skönt att rå om er själva förstår jag, de stunderna är viktiga.
Men hur tar :angel: det?
Kan ni förklara, och HUR förklarar ni (förutsett att åldern är tillräcklig)?

Förövrigt tycker jag att du låter väldigt "tuff" och säker på det du gör.
Har alltid ansett mig själv att vara säker och trygg i mig själv och erfaren förälder på alla vis efter drygt 30 år.
Anses även det av andra MEN.........
När man ständigt blir ifrågasatt urholkas tyvärr den säkerheten.........

Vår lilla älskar att vara hos "mormor och morfar"Det blir ju som en upplevelseresa ÄVEN för liten som är 6 år.vi brukar lämna liten innan vi packar så att LITENS RESA är det stora som ska hända.

Att alla(2 biobarn) ska avstå från att resa som de är vana vid tycker jag är mer olämpligt. Det skulle bli så fel i relationen mellan bio och låne. Vi har alltid rest och kommer att göra. Självklart skulle vi i de bästa världar önska att liten fick ett pass. men så är inte fallet.vi har haft andra låne med pass och de har följt med på resor.

Att en hel familj slutar resa för att soc inte får fram pass tycker JAG är allt annat än att vara säker.

Ja jag är säker oftast. Visst finns det situationer som gör mig osäker men då har jag andra att bolla med. Här på forumet tex.

Vi har kontakt med bio väldigt mkt då bio krånglar, för att lugna bio.... Vi är informativa då vi blivit väldigt ifrågasatta o anmälda o vill ej ha mer negativt som de kan komma att hacka på oss för. :littlesad .Vår liten har också en fysisk sjukdom o kan när som helst- även om det sällan sker- försämras och behöva sjukhusvård- skulle vi då befinna oss utomlands och det sker- vill vi ha förankrat det hos soc....

Det står också i vårt avtal att om vi överlämnar den faktiska omvårdnaden till ngn annan under längre tid- ska soialtjänsten informeras och godkänna ( vet ej vad som menas med längre tid...och det kan ju vi o soc tolka olika)
Vi har lämnat Liten 2 nätter i stöten pga kurser vi gått o det har ju gått bra, men då vet vi att vi har möjlighet att vara hemma på 6 timmar....då har vi inte varit utomlands. Känns som att det är lite skillnad på det och utomlandsresa.... :?

Trygga Rekan sa:
Vår lilla älskar att vara hos "mormor och morfar"Det blir ju som en upplevelseresa ÄVEN för liten som är 6 år.vi brukar lämna liten innan vi packar så att LITENS RESA är det stora som ska hända.

Att alla(2 biobarn) ska avstå från att resa som de är vana vid tycker jag är mer olämpligt. Det skulle bli så fel i relationen mellan bio och låne. Vi har alltid rest och kommer att göra. Självklart skulle vi i de bästa världar önska att liten fick ett pass. men så är inte fallet.vi har haft andra låne med pass och de har följt med på resor.

Att en hel familj slutar resa för att soc inte får fram pass tycker JAG är allt annat än att vara säker.

Ja jag är säker oftast. Visst finns det situationer som gör mig osäker men då har jag andra att bolla med. Här på forumet tex.

Det verkar som att vi resonerar lika i denna frågan............

Sen är ju BARNEN så olika och VI så olika som familjer.mycket beror även på hur länge barnet bott i Familjhemmet.

Hur som helst så tycker Jag att ni ska åka UTAN låne, Hjärtat. Ni kan ju inte bli inlåsta innanför Sveriges gränser i all evighet.Visst har ni biobarn att ta hänsyn till också? Om ni reser utan låne så slipper ni oron kring LVU som inte gäller utanför Sverige. Men Ni känner nog i magen hur NI vill göra. Lova att Ni gör vad NI vill och inte vad soc tycker är bekvämast för dom.

Längre tid enligt vår uppdragsgivare är mer än 1 vecka. Så hur vi lever med barnvakter och övernattningar inom den tidsramen är inget vi frågar om. Det är lika för biobarnen som får låne. Det viktigaste för oss är att ALLA är nöjda och trygga.

Tar vi något lånebarn utanför Sverige så är det SJÄLVKLART att informera soc. Ett gott råd är att inte ge exakta destinationen till bio om det är LVU och bio är hotfulla och gränslösa.Allt för att skydda lånebarnen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp